Forberedelser

Europe » Norway » Northern Norway
July 17th 2008
Published: July 17th 2008EDIT THIS ENTRY

BøkerBøkerBøker

Det er viktig med gode forberedelser!
Når man skal sånn på tur langt hjemmefra, er det jo viktig å stille godt forberedt. Jan Sølve har gått til innkjøp av Lonely Planet Norway, i tillegg til en litt rar bok som heter "Alt du bør vite om Norge". Lonely Planet er vel kjent for de fleste, mens den andre boka har små artikler om interessante ting på forskjellige steder. Det som gjør den litt rar, er at de har valgt å sortere artiklene alfabetisk. Dessverre er det er jo ikke akkurat slik at når man er ute og kjører dukker severdighetene opp i alfabetisk rekkefølge...

I tillegg har vi selvfølgelig NAFs veibok. Den har også en litt rar måte å sortere artiklene på, men Eirik har skjønt opplegget, så han får ansvaret for den boken. Ulempen med det er selvfølgelig at Eirik blir bilsyk dersom han leser i en bok mens han sitter på i bil. Så hvis noen av dere skulle se en mørk BMW 3-serie som kjører på RV 17 med en fyr som henger ut av vinduet og spyr, er det bare Jan Sølve og Eirik som prøver å finne neste campingplass.

En del vil vel hevde at både Eirik og Jan Sølve
InverterInverterInverter

Test av inverter i bilden (bildet er tatt med mobiltelefonen, og har derfor litt dårlig kvalitet)
grenser mot å være litt nerder. Det bærer vel muligens også denne turen preg av. Jan Sølve har med seg en bærbar datamskin, som skal brukes til litt av hvert. For det første skal den naturligvis brukes til å oppdatere denne bloggen. For de av dere som lurer på hvordan oppkoblingen mot internett rent teknisk skal foregå, så bruker vi god gammeldags 3G overføring ved hjelp av Jan Sølve sin mobiltelefon. Vi vurderte ICE sitt bredbånd, men det viste seg at 3G dekningen faktisk er minst like god som ICE sin dekning oppover Nord-Norge. Dermed valgte vi den enkle løsningen.

Den bærbare datamaskinen skal også brukes til å overføre bildene fra kameraet, slik at vi på kvelden kan gå gjennom dages bilder og se om det er noen "blinkskudd". Noen av disse vil så bli overført til mitt album på http://www.turinatur.no/g2/v/NordNorge2008/ . Kommer med mer info om dette etterhvert.

I tillegg har vi naturligvis også med selvfølgeligheter som GPS (i bilen), GPS (til å bruke på gå-turer), mobiltelefon, Zune-spiller o.l.

Alt dette krever selvfølgelig strøm, mens vi jo i stor grad vil basere overnattingen på telt (der det altså ikke er innlagt strøm...). For å løse dette problemet, har Jan Sølve gått til innkjøp av en såkalt Inverter. Det er en dings som man plugger i sigarettenneren på bilen, og som så leverer 220V ut i andre enden. Ganske smart, og innledende tester tyder på at dette fungerer helt utmerket.

Dermed tror vi at vi skal være godt forberedt for turen. Da er det bare for oss å ønske oss selv lykke til, så snakkes vi underveis!

Tot: 0.227s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 53; dbt: 0.0798s; 53; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 3; ; mem: 6.5mb