Rome

Italy's flag
Europe » Italy » Lazio » Rome
July 20th 2011
Published: July 25th 2011

Saa blev det Rom! Det var nogle forrygende dage, som gik hurtigere end vi regnede med. Daa vi ankom til vores forventede hostel blev vi aaf indehaveren vist hen til en anden bygning - tjekkede ind, og blev saa igen vist videre til bygning nummer 3, en anvist adresse var aabenbart et stoerre begreb. Til sidst fik vi fik vores vaerelse, som allerede var beboet af 4 mexicanske toeser, vaeldig hyggeligt! Hostellet var rigtig fint; med gratis internet og koekken; saa det udnyttede vi os af, og der blev spist store maengder frisk pasta! Foerste dag, var en halv dag, men vi kunne ikke vente med at se Collosseum. Meget stort og overvaeldende - virkelig flot! Herefter ogsaa et besoeg i Forum Romanum, Roms gamle centrum for handel, hvor vi havde gratis adgang med en billet til Collosseum. Paa vejen hjem fandt vi et kaempe stort supermarked, og handlede der ind til de naeste to dage, dejlig besparende men ingen nedprioritering af kvalitet :-) Om aftenen oplevede vi Fontana di Trevi, et stort og prangende springvand med flot aftenbelysning. Naeste dag stod vi tidligt op (kl. 6) og koerte med metro ud til Vatikanet og kunne gaa ind i Peterskirken uden nogen koe, vi var klaedt ordentligt paa til kirkebesoeg da vi havde hoert at Peterskirken var meget streng med barre laar og skuldre. Kirken var utrolig flot, og eftersom vi kom saa tidligt var der mange gudstjenester i gang, saa munker og nonner vandrede rundt om oerene paa os. Meget sjov oplevelse. Ved 10-tiden gik vi mod Vatikanmuseet, her var der tilgengaeld lang koe, men efter halvanden time kom vi ind i det 7 km lange museum, her saa vi det Sixtinske Kapel og Rafaels Stanzer, og en masse (!) andet. Vi spiste frokost paa en cafe som reklamerede med pizza og drikkevare til 5,5 euro, og eftersom vi alle steder var blevet gjort opmarksom paa, at der ville vaere en pris for siddende, og en pris for staende spurgte vi tjeneren hvad prisen indebar. Han sagde at vi skulle bestille pizza og drikkevarer i baren og ville efterfoelgende faa det serveret ved vores bord. Men nej nej, da bonen kom loed den paa 17 euro, pludselig kostede det 6 euro for bare at sidde ned, ingen klager hjalp hos den sure, rygende tjener - saa vi var sure og betalte i protest!
Eftermiddagen stod paa middagslur for Mettes skyld, da vi havde planlagt at tage i byen om aftenen. Vi var headhuntet til Girls Night Out til 15 euro for fri bar i to timer, laekker danseclub og gratis, ualmindelig flot t-shirt. Senere paa aftenen moedtes vi med Mettes venner fra Soenderborg, rigtig hyggelig med lidt andet selskab. Dagen efter shoppede vi, saa Patheo; verdens stoerste Kuppel, sad paa den spanske trappe og saa Sandhedens Mund. Om aftenen spiste vi pizza paa et pizzeria som vores mexicanske rumbo havde anbefalet os som Roms bedste pizza, stedet laa ved Piazza Navona og det var da ogsaa en god pizza. Sidste dag gik med pakning og planlaegning og udkig over Rom fra Emanuelles Monument. Kl. 15.30 tog vi med en bus til lufthavnen, og herefter gik alt som smurt paa vores faerd til Paris!

25th July 2011

Rome 2011
Hej Mette og Pernille Mange tak for jeres fine beskrivelse af Rom og de de flotte billeder. Vi glæder os allerede til at besøge Rom i uge 42 i 2012. Vi talte lidt om det med Arnt og Helle i lørdags. Her er der ikke sket det helt store. Vejret er stadig regnfuldt og koldt. Men vi ser en del TV fra Norge. Det er helt ufattelift, at nogen kan bruge 6-9 år på at planlægge så mange grusomheder. Han skal i retten i dag og fortalt, at han vil forklare sig. Han kalder sig selv en korsrider og mener, at han kun har gjort det der måtte gøres. Vi håber at komme i gang med at måle udendørs en af dagene, men det kræver at det bliver tørvejr. Ha' det godt i Paris og nyd de sidste 5-6 dage af jeres fantastiske Interrailtur.

Tot: 0.073s; Tpl: 0.019s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0423s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb