Vores foerste dag i Rom.

Europe » Italy » Lazio » Rome
June 20th 2009
Published: June 20th 2009

Henrik og ColloseumHenrik og ColloseumHenrik og Colloseum

Det var virkelig en Wauw-oplevelse for Henrik at vaere her, men det er ogsaa surrealistisk pludselig at staa ved Colloseum :-)
Saa kom vi godt til Rom, og selvom det kun er vores foerste dag her, har vi allerede oplevet en masse.

Vi startede med at finde os et hotel, som er rigtig fint - nu haaber vi bare morgenmaden er god.

Omkring kl. 13 gik vi ud, egentlig bare for at faa os en is, men saa faldt vi lige over Colloseum, hvor vi blev tilbudt en guidet tur baade til Colloseum og til Palatino (Der hvor Rom blev grundlagt, og hvor de gamle kejsere boede.)

Det er virkelig flot, men man kan godt aerge sig over, at Vatikanet har fjernet naesten al marmor - det kunne vaere sjovt at se hvordan det hele har set ud i dets storhedstid, men det koster nok en del at bygge det op igen ;-)

Inden vi havde set os om, havde vi gaet rundt i flere timer (Og det var os der var traette efter turen.)

Nu vil vi til at have aftensmad (Den spiser man jo ret sent her i Italien, ved en 21 - 22tiden), og det er godt tiltraengt efter en lang dag.

Derefter tror jeg at vi skal tidligt i seng ;-)
Mette og ColloseumMette og ColloseumMette og Colloseum

Ja, selvom man har vaeret her foer, kan man stadig godt faa taget det obligatoriske "foran Colloseum" billede ;-)

Det har allerede vaeret en spaendende dag her i Rom.
Eftersom jeg har vaeret i Rom foer var jeg lidt bange for at mine forventninger ville overstige oplevelsen, men indtil videre er det lige som jeg huskede det - og saa lige en tak bedre :-)

Forresten er grunden til, at det er mig (Mette) der skriver, den at Henriks hjerne er overophedet pga. det varme, fugtige, naermest tropiske klima ;-) Det mener han i hvert fald selv - saa jeg maa hellere se at faa haeldt lidt mere italiensk is paa ham, saa han kan koele ned.

Haaber at I alle har det godt derhjemme :-)

Kaerlig hilsen Henrik og Mette

Colloseum indvendigColloseum indvendig
Colloseum indvendig

Det er utrolig, at taenk paa hvor mange der har kaempet her. Vidste I forresten at Arena betyder Sand paa latin, og at man brugte sand, fordi det var det bedste til at opsuge blod.
Utrolige Colloseum.Utrolige Colloseum.
Utrolige Colloseum.

Det er virkelig et utroligt stykke arbejde - og taenk saa paa hvordan det har set ud, da det var beklaedt med marmor.
Vi har begge to vaeret her!!Vi har begge to vaeret her!!
Vi har begge to vaeret her!!

Naar man rejser to, er det ofte kun den ene, der er paa billederne, men der findes heldigvis venlige mennesker der vil tage billeder for os.
Vores turguideVores turguide
Vores turguide

Ja, der staar faktisk "Little Bastard" paa troejen ;-) Det fandt vi meget underholdende, eftersom han faktisk ikke var saerlig stor.
PalatinohoejenPalatinohoejen
Palatinohoejen

En helt utrolig smuk udsigt.
MarmorMarmor
Marmor

Her er noget af det sidste marmor der er tilbage paa Palatinohoejen. Det hele er faktisk marmor - ogsaa det roede og groenne. Det roede er i dag 80.000 Euro vaerd kiloet.
Mystiske traerMystiske traer
Mystiske traer

Disse traer er blevet beskaaret saadan at de ligner kaempemaessige bonsaitraer - det er i virkeligheden fyrretraer.
Udsigt over Forum RomanumUdsigt over Forum Romanum
Udsigt over Forum Romanum

Vi naede desvaerre ikke at se Forum Romanum i dag (De lukkede), men det regner vi med at goere en af de andre dage.
Augustus (Octavius) husAugustus (Octavius) hus
Augustus (Octavius) hus

Julius Caesars adoptivsoens hus. Han hed foerst Octavius, men da han blev kejser kaldte han sig Augustus.
Henrik on the rocksHenrik on the rocks
Henrik on the rocks

Tager sig et velfortjent hvil.
Mette on the rocksMette on the rocks
Mette on the rocks

Jae, man kan jo ligesaa godt udnytte situationen naar der ligefrem staar en sten og byder sig til.
Det var godt nok varmt i dag.Det var godt nok varmt i dag.
Det var godt nok varmt i dag.

Saa er det godt at man kan finde en lille smule skygge.
Henrik og hans solbrillerHenrik og hans solbriller
Henrik og hans solbriller

Jeg KAN simpelthen ikke faa ham til at tage dem af - selv ikke naar der skal tages billeder!!!
Haaber I har det godt derhjemme.Haaber I har det godt derhjemme.
Haaber I har det godt derhjemme.

Kaerlige hilsner her fra Rom.

20th June 2009

Flere flottte billeder:)
Dejligt I nu er I Rom;) Aergeligt med pladsbilletterne:( Isaer da I begge har det bedst, naar I er udhvilet;) Regner med at Henrik rigtig legede Gladiator, da I vsr inde i Colloceum;) Knuz Fra Tjalfe, Far A og Mor M
22nd June 2009

Kommet godt til Rom
Hej Mette og Henrik det var dejligt at høre, at i er kommet godt frem med toget til Rom ,uden de helt vilde strabasser.Det er nogle rigtige gode billeder i tager og vi glæder os til at høre mere. Vi har det godt og nyder det gode sommervejr ,som er begyndt at komme her til Danmark igen
22nd June 2009

Kommetn godt til Rom
Hej Mette og Henrik det var dejligt at læse, at i er kommet godt til Rom. Det ser ud til, på billederne som stadige er gode, at I nyder at opleve lidt historie sammen ( godt at få det genopfrisket) vi har det godt mange Kærlige hilsner Mor-Far og Ronja.

Tot: 0.086s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 43; dbt: 0.0587s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb