Paris

France's flag
Europe » France » Île-de-France » Paris
July 23rd 2011
Published: July 29th 2011EDIT THIS ENTRY

Vi landede i Paris ved 21 tiden loerdag aften, fandt hurtigt en shuttle bus mod Paris centrum, paa vejen saa vi Eiffeltaarnet med lys og glitter, herefter metro mod Montmatre. "Friends Hostel" laa lige ved siden af metrostationen i et meget skummelt kvarter, men vi tjekkede ind og fandt hurtig ud af, at der kun var en ledig seng paa vaerelset. Efter henvendelse til receptionisten fandt vi ud af at en af os skulle sove paa en dejlig foldud seng paa den traenge gulvplads paa vores 12 mands vaerelse. Vaeldig spaende, Pernille trak det korte straa! Vores vaerelse var forresten uden noegle, og ude i gaarden saa praktisk talt et skur (men et vaeldig fint skur, flinke mennesker!) Soendag stod vi op kl 9 og koerte mod Champs Elysees hvor vi forventede at der allerede ville vaere mange mennesker. Det var der ogsaa .. en masse danskere! Vi bestillede Harry Potter biografbilletter til om aftenen efter lang soening efter engelsktalende udgave (i hele Rom var der ingen biograf der viste film i original version, meget skuffende!), og stillede os til front ved hegnet. Omkring os kom der flere mennesker (flere danskere) og ogsaa en soed amerikansk pige vi fik sludret med under den lange ventetid. Frokost blev en hurtig burger og medbragt frugt og kiks. Ved 3 tiden kom det lange optog med alverdens sponsor reklamebiler, meget underholdende. Foerst ved 16.20 tiden kom de forste cykleryttere for foerste gang forbi os. Det var sjovt at staa saa taet paa og der var virkelig god stemning. Efter hele festen handlede vi og tog hjem og lavede laekker mad i det ellers primitive koekken. Kl. 21 bevaegede vi os atter mod Champs Elysees for at se den laengeventede Harry Potter, baade positiv og negativ respons. Mandag var i turismens tegn. Vi startede med at se Notre Dame, fik frokost ved Seinen og tog derefter til Louvre hvor der var gratis indgang for unge europaere mellem 18 og 26 (studiekort betoed ingenting). Saa fik vi ogsaa lige hilst paa Venus fra Milo og Mona Lisa! Efter en middagslur paa graesset foran museet tog vi til eiffeltaarnet og besteg til 2. etage. Igen ungdomsrabat. Vild udsigt, selvom naar man saa det nedefra saa 2. etage ud som ingenting sammenlignet med toppen. Men vildt var det! I vores Parisbog havde vi laest om et godt spisekvarter og tog saa derud eftersom det var den store aften (18 aars foedselsdagsmiddag til Pernille), vi endte paa Hard Rock Cafe og fik de vildste burgere, mums mums! Da det blev moerkt tog vi igen ud til Eiffeltaarnet for at se det by night. Her hoerte vi forskellige panfloejte orkestre, nogle bedre end andre, mens vi i romantiske omgivelser beundrede taarnet. Mandag formiddag havde vi undersoegt Amsterdam men opdagede at hostelpriserne var for hoeje saa tjekkede i byerne omkring, men samme resultat. Lysten greb os og vi undersoegte muligheden for London og fandt et billigt hostel med koekken og god beliggenhed. Derefter fandt vi togafgang til tirsdag aften. Tirsdag morgen skulle derfor staa paa reservation af togbilletter, saa vi drog med hoeje forventninger mod togstationen, men fik desvaerre der at vide, at det ville koste os 100 euro hver at komme til London, idet det ikke var med i interrailbilletten. Det skulle ikke stoppe os, saa vi fandt en billig faerge og fandt toge til og fra faergen der galt i vores interrailbillet. Igen drog vi mod togstationens billetkontor og fik denne gang at vide at alle toge omkring paris den 29 july var booket. Vi besluttede derfor at droppe Londonplanen, selvom dette betoed at faergebilletter og depositum til hotel blev mistet, aev aev. Gode raad var dyre saa vi lagde hovederne i bloed og besluttede os for at se paa de tyske idyler! Vi fandt en togafgang og hostel i Dusseldorf til ved 17 tiden tirsdag. De sidste timer i Paris brugte vi paa at se Sacre Ceur og Moulin Rouge, som begge laa utrolig taet paa hvor vi boede. Vi handlede ind for den helt store guldmedaljer til vores lange 13 timers togtur. Franskbroed, ost, salat, ferskener, chokolade (vi begge kunne lide) og chips. Paris har vaeret meget atypisk, med baade Tour de France, sightseeing og stress, saa vi glaeder os til at komme ingen og have bedre tid til at nyde byen.

Tot: 0.2s; Tpl: 0.013s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0617s; 45; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 3; ; mem: 6.4mb