Reinin yli ja takaisin

May 23rd 2009
Published: June 7th 2009EDIT THIS ENTRY

21.-23.5. Strasbourgiin ja Baden-Badenin kautta kotiin

Helatorstain kunniaksi lähdimme ajelemaan Ranskaan. Jälleen halki Schwarzwaldin, hiukan uusia reittejä. Korkeimmalla kohtaa yllätti ukkosmyrsky, pimeni ja vettä alkoi tulla kuin saavista. Onneksi ei ollut kiire, voitiin pysähtyä odottelemaan myrskyn rauhoittumista. Mietittiin, miten liikkeellä olleet moninaiset moottoripyöräilijät kokivat tämän elämyksen... Reinin kohdalla pysähdyttiin sululle, katsomaan miten proomu ajoi sisään.

Ranskassa matkailu on kulutusmielessä ihan erilaista kun Saksassa... Hotellit ovat halpoja. Yövyimme Hohenheimissa Strasbourgin esikaupunkialueella, kävelymatka ratikalle ja sillä kaupunkiin. Hotelli maksoi kahdelta yöltä saman kuin vaatimaton hotelli Saksassa yhdeltä. Kaupassa käynti ja ravintolassa syönti sen sijaan maksoivat puistattavan paljon verrattuna "kotimaassa" totuttuun. Strasbourgin katedraalin edustalla terassilla sen ymmärsi, mutta esikaupungin automarketissa ei.

Strasbourg itsessään oli ihan mukava, mutta kovin rauhaton kaupunki. Luokkaretkeläisiä, eläkeläisryhmiä, tummia rolexin kauppaajia ja vaikka mitä porukkaa vaelteli keskustassa. Ihailimme jokirannan vanhoja taloja Petit-Francen alueella. Kävimme kaupunginmuseossa, jossa sai kokeilla kypäriä päähänsä sun muuta hauskaa. Historiallisen tiedon esitys kärsi visuaalisesta ja viihtellisestä painotuksesta. Hyvännäköistä, mutta mistäs tässä olikaan kyse! Katedraalissa oli kaunis fasaadi, mutta sen takana oli yllättävän pieni kirkko. Turistit oli laitettu kävelemään sen läpi vielä tiettyä karsinoitua reittiä.

Kotimatkalla ylitettiin Rein autolautalla, Lare oli innoissaan. Pysähdyttiin lounaalle Baden-Badeniin. Siellä sitä oli trendilomapaikan meininkiä Schwarzwaldin maisemissa. Eipä ole moista kultakellojen säihkettä nähty sitten Välimeren! Käytiin myös Frieder-Burdan museossa katsomassa näyttely "Die Künstler der Kaiser", taidetta Wienin Kulttuurihistoriallisesta museosta. Museo oli tosi mukava ja henkilökunta ystävällistä. Kerrankin pojatkin tuntuivat suorastaan tervetulleilta museoon. Henkka jodlasi hiukan liikaa, mutta muuten kiva kokemus.

Tot: 0.166s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 46; dbt: 0.0348s; 46; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 3; ; mem: 6.5mb