Reisen macht frei

June 25th 2007
Published: June 25th 2007

JuhannusJuhannusJuhannus

Ah suomalaista juhannusta! Lippu salkoon, juhannuskoivu ja tihkusade!
Niin, matkailu vapauttaa, kuten Madventuresin Riku totesi. Tulin Suomeen eilen monen päivän matkaputken jälkeen ja kyllä tunsin olevani vapaampi, sosiaalisempi ja jollain lailla onnellisempi ihminen kuin aikoihin. Tapasin niin monia mielenkiintoisia ihmisiä ja näin vuoden aikana mitä erilaisimpia paikkoja, ylhäältä Andeilta alas sademetsään, meriltä autiomaihin, hiekkadyyneiltä joille ja miljoonakaupunkeihin. Sain taas nauttia ranskalaisesta tyylikkyydestä ja elää vapaana ihanassa Itä-Euroopassa. Ja sain myös päättää matkani kodikkaasti omalle kesämökille järven rannalle ja pulahtaa saunasta uimaan raikkaaseen Koivekseen nauttien Suomi-eksotiikasta.

Torstai-iltapäivänä hyppäsin junaan Ljubbiksessa ja kerrankin olin tehnyt hyvät matkasuunnitelmat; varannut laivapaikan lauantai-illaksi Ruotsista Suomeen ja ottanut selvää junayhteyksistä aina Ljubljanasta Kööpenhaminaan asti. Harmi vain, että ennätimme matkustaa ainoastaan pari tuntia kun juna pysähtyi ja pitkällisen tauon jälkeen ilmeni, että emme jatka matkaa pitkään aikaan. Jossain edessa oli tapahtunut onnettomuus tai metsäpalo, huhuja kierteli mutta koskaan emme saaneet varmuutta. Muiden junien matkustajat pistettiin busseihin, mutta me vain odoteltiin asemalla ja parin tunnin kuluttua matka jatkui. Harmi vain, etta tässä vaiheessa toivo ehtimisestä jatkoyhteyteeni Münchenistä oli mennyttä. Itävallan puolella vaihdoimme nopeampaan itävaltalaiseen junaan, jotta edes Salzburgiin menijät ehtisivät perille lähes ajoissa. Ikävä kyllä meille Münchenin matkalaisille ei jatkoyhteyksiä jarjestetty, joten vietin yön epämukavasti nukkuen Salzburgin asemalla ja aamuyöstä jatkoin Müncheniin. Aamulla vaihdoin seuraavaan junaan ja huristin Hamburgiin. Taas oli junamme myöhässä, mutta onneksi Kööpenhaminan juna odotteli meitä ja juoksemalla aseman läpi juuri ja juuri ennätin Tanskan junaan. Niinpä pitkä matkani jatkui edelleen junassa istuen, nälkäisenä ja janoisena. Onneksi Tanskassa laivamme pakattiin junaan ja pääsin edes kahvikupposelle.

Kööpenhaminaan junamme saapui taas myöhässä joten Tukholman juna oli mennyttä. Kovasti meille vakuuteltiin Kööpenhaminassa, että voimme ottaa vielä yöjunan, mutta ensin pitäisi vain siirtyä Malmöön. No, ei se mitään. Kävin suihkussa ja vaihtamassa vaatteet asemalla ja menin Malmöön. Harmillista kyllä, juhannusaattona myös ruotsalaiset olivat lähteneet mökeilleen ja sulkeneet maan, joten mitään yöjunia ei kulkenut. Puolikuolleena väsymyksestä lahdin sitten etsimään yöpaikkaa Malmöstä ja kiltin hotellivirkailijan avustuksella hostelli sitten löytyikin. (Lounarista ei ollut apua, koska lounarin suosittelema hotelli oli kiinni, kuten muutkin edulliset hotellit)
Aamulla jatkoin matkaa Tukholmaan ja sieltä lahes saman tien satamaan. Paluu suomalaisuuteen olikin sitten lähes täydellinen kun astuin ruotsinlaivaan ja ensimmäisenä kuulin karaokebaarista Paulan Aikuisen naisen raikavan, olutta kitattiin itse painuin saunaan ja porealtaaseen. Saunan ikkunasta katsoin miten sade (räntä?) vihmoo kylmästi ja nautiskelin itse lämmöstä nauraen itsekseni kun suomi kuulosti niin hassulta. Yö laivalla oli kuitenkin tosi rauhallinen, joten itsekin levitin makuupussini ja nukuin vähän univelkoja pois.

Ja eilen siis sunnuntaiaamuna saavuin Kouvolaan, mistä minut noukittiin kyytiin ja porhalsin yltiösuomalaiseen tapaan kesämökille nauttimaan suomalaisuudesta. Jälkipyykki on vielä (kirjaimellisestikin) käynnissä.

Tuntuu että mikään ei ole muuttunut, ihan kuin en olisi koskaan ollut poissa Suomesta. Hesari tulee kuten ennenkin, on viileää ja vihreää. Vähän on vielä levoton olo ja ajatukset harhailee keskellä Eurooppaa, mutta toisaalta mieli suuntautuu suunnittelemaan tulevaa. Ja kyllä se oma sänky pitkine, rauhallisine unineen tuntui hyvältä! Siinä Tanskan kohdalla tosin rupesin suunnittelemaan jo seuraavaa reissua ja availemaan karttaa uusien seikkaluiden toivossa mutta sitä odotellessa, Iloista kesää kaikille ja à la prochaine!
Päivi kiittää ja kumartaa. 😊

Suomen saaristoSuomen saaristo
Suomen saaristo

Sinne se maailma jäi...

26th June 2007

Tervetuloa!
Tervetuloa takaisin Suomeen! Itse lähden 2.7. matkaan tai oikeastaan pyyhin Tampereen pölyt jaloistani jo 29.6. kun lähden vaihteeksi Pietarsaareen. Itsekin suunnitelen jo paria tulevaa reissua, vaikka en ole seuraavalle edes lähtenytkään. Kun kerran saa matkakuumeen se ei kovin herkästi lähde pois... Nähdään sitten syksyllä! Onpahan ainakin reissukokemuksia jaettavana.

Tot: 0.061s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 26; dbt: 0.0418s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb