Vienna, baby

Austria's flag
Europe » Austria » Vienna » Vienna
March 14th 2009
Published: March 14th 2009

Naa, det er vel paa tide med et mere serioest indlaeg om Prag.

Prag var en skuffelse i forhold til sevaerdigheder, og det at vi altid havde forestillet os det som en meget smuk by. Den gamle bymidte var ret flot, men alt udenomliggende var forfaerdelig grimt og i daarlig stand. I og for sig er jeg en lille smule glad for, at vi kom til at leve i et af de daarligere kvarterer, da det gav os mulighed for at se, hvor langt Tjekkiet egentlig har igen. Der var mange faldefaerdige, oede bygninger og folk havde generelt ikke saerlig mange penge. I den nye bydel opfoeres dog store flotte hoteller og bygninger, men det virker som om byplanlaegningen ligesom gik en smule galt, naar man kom paa den forkerte side af Vltava, hvor der ikke er sket meget siden murens fald.
Derfor var det som at sige hej til civilisationen igen, da vi rullede ind med toget i Wien ved 17-tiden i gaar. Vi havde absolut nul forventninger, og vi er stadig kun ved at laere, hvad byen har at byde paa af sevaerdigheder, vi mangler stadig at se noget. Men Wien virker, i alt fald umiddelbart, som en rigtig fed, moderne og pulserende storby. Vores ankomst var dog en smule skaev, da vi kom til at staa af ved en station et godt stykke ude i forstaederne. Heldigvis var det ikke laengere ude, end at vi kunne tage en metro, direkte til Mariahilfer Strasse, hvor vores hostel ligger. Vi havde dog ikke medtaget i vores beregninger, at Mariahilfer Strasse er Wiens stoerste og laengste gade, og da vi kom op fra metroen stod vi ved husnummer 30. Som de friske unge drenge vi er, valgte vi at gaa, da vi taenkte, at der da umuligt kunne vaere saa langt at gaa til nummer 137. Det viste sig at vaere en fejl, og vi kom til at vade igennem rush hour med trolleys og rygsaekke. Efter en halv time-tre kvarters frisk gang var vi fremme.
Vi har igen valgt at bosaette os paa et hostel i Wombat's-kaeden, hvilket virkelig var en succes sidst. Det har det ogsaa vist sig som her. De ansatte er enormt flinke, her er rent, koekkenfaciliteter og faellesomraader er virkelig af hoej kvalitet, og man kan generelt ikke sige noget til, at kaeden gentagne gange er blevet kaaret som verdens bedste hostelkaede.

I gaar aftes gik med at faa noget mad, lagt sengetoej paa og saa ellers ned og ramme endnu en Wombar. Her moedte vi to britiske fyre, som var helt vilde efter at komme paa stripclub, og vi tog da selvfoelgelig med. Det vi endte paa var dog ingenlunde en stripclub, men i langt hoejere grad et bordel. Ingen af os kom dog i kloerne paa de gode damer, der alle havde rundet de 50, og hoejst sandsynligt ogsaa var ved at vaere en smule rustne. Vi tog derfor videre mod en club, jeg havde laest om paa nettet ved navn Flex. Det laa i et lidt skummelt omraade, og vi kunne ikke komme ind. Vi besluttede os derfor for at tage videre, og Tobias hoppede i en taxa med de to britiske fyre. Jeppe skulle tilsyneladende pisse, saa jeg venter paa ham ved taxaen, men han kommer aldrig tilbage, da han er begyndt at gaa hjem (der var vel ca. fem km, men Jeppe troede det laa lige oppe af gaden). Jeg hopper derfor i en taxa, og begynder at komme hjem, men faar faerten af, at noget er i vejen, da jeg ikke kan faa fat i Jeppe paa min telefon og tager en taxa tilbage, men opgiver at finde Jeppe og tager hjemaf igen. Mens dette foregaar er Jeppe involveret i en decideret menneskejagt, hvor tre skumle typer loeber efter ham, og Jeppe maa gemme sig bag gadehjoerner i bedste filmstil. Han kommer dog helskindet hjem og vi hygger med pool i lobbyen som en lille morgenfest.

Naar de tog fede dyr engang staar op, skal vi vist ud og kigge paa byen et par timer. Det kunne godt lugte lidt af, at vi bliver her til tirsdag eller noget i den stil, men vi skal ogsaa i dag have lagt en plan for den naeste halvanden uges rejse, for vi har en masse ting, vi gerne vil naa, inden vores interrailkort udloeber, og vi skal moedes med Christian og Martin i Barcelona.

Haaber alle har det dejligt.
Rune

Tot: 0.103s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 46; dbt: 0.0655s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb