Cuba - Vinales

Cuba's flag
Central America Caribbean » Cuba » Oeste » Viñales
June 18th 2010
Published: June 18th 2010

Nog in Havana, voert de taxi richting busstation ons langs de plaza de la revolucion, waar Che Guevarra en Fidel Castro als 2 gigantische pentekeningen de flatgebouwen rond het plein sieren. Dan toch nog iets van Havana Vedado gezien.

4u later arriveren we in Vinales, het centrum van de Cubaanse tabaksstreek. Even ervaren we hoe het voelt om profvoetballer te zijn: bij het uitstappen van de bus wordt je opgewacht en aangeklampt door een horde uitbaters van casas particulares die hun leegstaande kamers willen slijten.
We stellen onze fans teleur en zoeken een casa op die aan de rand van het dorp ligt. Volzet, maar vriendelijk als de uitbaters zijn, lopen ze mee tot bij de buurman die wel nog een kamer heeft. Deze is werkelijk het paradijs op aarde: een vertrek achteraan het huis, met een terras grenzend aan de plantages. Vanuit onze schommelstoelen raken we bijna aan de maisplanten met onze tenen.

Jup, mais! Hoewel ik blindelings zou geloofd hebben dat de vallei vol tabac staat, kweken ze die enkel in de winter. In de zomer zijn het maisplanten zover je kan kijken.
Achter de mais rijzen de Mogotes uit de grond: dit zijn hoge puntige steenformaties van meer dan 100m hoog. In combinatie met de ondergaande zon en kiekes die kakelend voorbij racen is dit gewoonweg sensationeel. We boeken meteen 2 nachten en bovendien ook een avondmaal: een tafel overvol met rijst, banana-chips, vlees, bonen en ... een gigantische kreeft! Deze heeft de vrouw des huizes dan nog eens overgoten met een kruidige tomatensaus, WAANZINNIG LEKKER!!!
De ananas en mango als dessert vervolmaken de bolvorm van onze buiken wodat we rustig terug naar ons mais terras kunnen rollen.

De buurman holt in het donker nog een laatste maal voorbij met zn varken en de airco heeft tijdens het feestmaal de kamer gekoeld gekregen. Ready for bed.

De ochtend erop, na een heerlijk ontbijt, springen we op het paard, in het spoor van gids Omar. Die leidt ons doorheen het prachtige landschap van de Valle de Vinales, doorheen de Mogotes.
OOOOIIINKK-OOOUUUWWIIIEEEET!!! Een van de vele varkens die langs de weg aan een koort liggen gebonden, liep net voor mn paard de weg over en werd half meegesleurd toen hij ons pad kruiste. Tranquilo, tranquilo, en Oñar lost het op.

Onderweg maken we een tussenstop bij een tabakshuis: iets dat lijkt op een bungalow waarvan het schuine puntdak tot bijna aan de grond reikt. Hierin worden de tabaksbladeren opgehangen voor enkele maanden, tot ze klaar zijn om tot sigaar verwerkt te worden. Tijd voor een praktijktest! Een stevige kokosnoot wordt onthoofd, krijgt wat rum en ander lekker vocht door zn kersverse fontanel gegoten en wordt ons geserveerd als overheerlijke coktail! Nog een hand vrij dus voor de Cuban cigar, en dan de hangmat in, chill 😊

Terug op het paard richting een van de grotten uit de omgeving. Na zowat 100 meter ondergronds wandelen komen we uit op een ondergrondse waterpoel, verlicht met wat fakkels. Even een verfrissende duik nemen en weer naar buiten om het laatste deel van de tocht in te zetten. De gids geeft nog wat laatste subtiele tips over hoe moeilijk kleren te vinden zijn, dat zn huidige T-shirt een geschenk van een toerist was, dat mn nike schoenen populair zijn in Cuba en de zijnen heel warm! Hm, zonder schoenen wordt de rest van de reis wel een uitdaging...

s Middags is het van 13u00 tot 16u00 echt te heet om in de zon te komen, dus gebruiken we die tijd nuttig om ons mentaal voor te bereiden op een 2de en laatste geniaal kreeftfeest! Dit was het fantastische Vinales, morgen naar Trinidag.

Ciao!

Wouter en Anouk.

Tot: 0.119s; Tpl: 0.01s; cc: 15; qc: 61; dbt: 0.0628s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb