Tuis, Costa Rica

Published: July 23rd 2014

San Juan del Sur, Nicaragua to Tuis, Costa Rica

===English version below===

Na onze rondreis in Nicaragua worden we verwacht in Tuis, Costa Rica. De Amerikaanse eigenaar gaat een cruise maken door Scandinavië, wij gaan 3 weken op zijn huis en zijn dieren passen.

Het huis ligt in de bergen, zeer afgelegen maar oh zo mooi. Wat verderop aan de laatste bushalte stopt de weg. Vanaf dit punt trekken de indianen de bossen in.

We maken kennis met Lula en Frank. Het zijn lieverdjes die honden, tenminste als je geen indringer bent anders bijten ze misschien een stuk uit je been? Wij nemen de honden mee tijdens onze wandelingen, ze zijn het duidelijk niet gewend.

In de tuin groeien cacao planten. Met een beetje hulp van Google lukt het ons om van de vruchten cacao poeder te maken. Eerst smaakt het een beetje bitter maar met de nodige suiker is het best lekker.

De tuinman José brengt ons ook nog Yucca bloemen. Hij vertelt ons zijn recept om ze te bereiden. Niet slecht maar er had wel wat vlees bij gemogen. De kleine ananassen uit de tuin smaken geweldig.

Er is niet elke dag een bus terug naar onze woonst. De steile afdaling te voet van 20 minuten naar Tuis is al de moeite, aan de beklimming terug lijkt geen einde te komen.

We hebben in de regio een favoriet restaurant 'Angostura', Europees niveau. Met plezier dalen we hiervoor onze berg af!

Costa Rica doet het goed op het WK voetbal. We gaan mee supporteren in een sportbar. Ze gaan volledig uit de bol. We springen en dansen mee.

In een serpentarium zien we de dodelijkste slangen van Costa Rica. Zelfs hele kleintjes kunnen gevaarlijk zijn.

In Turrialba is er een internationaal onderzoekscentrum van tropische gewassen 'Catie' met een botanische tuin. Er staan heel wat vruchten, planten en gewassen die we voor de eerste keer zien.

De tijd vliegt, de eigenaar Steve is terug van zijn reis. Tijd om onze koffers te pakken en Mexico te gaan ontdekken.

==================================================================================

The roundtrip through Nicaragua came to an end, we are expected in Tuis, Cost Rica. The American owner goes for a cruise to Scandinavia, we will look after his house and pets for the next three weeks.

The house is very remote, up in the mountains, so beautiful. Further up is the last bus stop. Here, where the road ends, the Indians vanish into the jungle.

The dogs Lula and Frank are very nice but if you haven’t been introduced by the owner you better watch out! Although they aren’t used leaving the property we take them out on a daily walk.

We discover some cacao plants in the garden. Thanks to Google we succeed in making tasty cacao powder after adding some sugar.

The gardener harvested some Yucca flowers and he gives us his recipe. We end up with a nice dish although it lacks meat. The next day he shows up with a pineapple, small but so tasty.

The bus that passes the property only runs on certain days. The steep descend by foot takes 20 minutes and is exhausting. The way up is a challenge.

In the next town we discovered a very good European level restaurant, ‘Angustura’. We don’t mind coming of the hill to pay it a visit.

Meanwhile Costa Rica is doing very well at the WC football/soccer. It is fun joining the locals in the sports bar whenever Costa Rica is playing.

In a serpentarium we encounter the most deadly snakes of Costa Rica. Even the small ones can be dangerous.

Near Turrialba we visit ‘Catie’, an international research center for tropical crops and fruits, some of which we have never seen before.

The weeks passed fast, Steve returned from his trip. We get our bags ready for Mexico.

Tot: 0.082s; Tpl: 0.014s; cc: 12; qc: 51; dbt: 0.0432s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb