Jungle: de pret is begonnen!

Published: December 12th 2012

Denk jungle, denk Belize, denk tropisch.
De eerste gewaarwording als je uit de auto komt is een muur van warmte en een constante plaag van muskieten...

Dat was in ieder geval mijn verwachting. De werkelijkheid is dat Belize op het noordelijk halfrond ligt en het december is. En dus winter. Overdag is alles lekker zolang je niet in de zon loopt. Iets wat niet heel moeilijk is in de jungle met alle bladeren. 'sAvonds is het zo nu en dan te koud om te slapen, voor de volgende jungletrip neem ik mijn wollen trui mee.
De muskieten komen alleen rond de avond tevoorschijn. En zijn eigenlijk amper lastig, zolang de huid bedekt blijft. En dat is in verband met de temperatuur geen probleem 😉

De eerste stop in de jungle is Elijio Panti visitorcentre, vlakbij San Antonio, een uurtje lopen de jungle in. Een redelijk geciviliseerde kampeerplek aan een beekje. Er staat zelfs een huisje waar we ons eten in bewaren, echt een basiskamp.
De eerste avond hebben we met z'n allen ons lopen verbazen over de tarantula's, wolfsspinnen en gekko's.Spinnen zo groot als je hand, overal kleine spinnetjes met oogjes die in m'n zaklamp oplichten.
Na twee nachten kijkt niemand meer op van een spinnetje hier en daar en komen mensen alleen nog hun bed uit voor een slang. Waar we d'r 4 van hebben gezien, de langste 2 meter en een Fer-de-lance. Tot zover is het nog niet nodig geweest om ze dood te maken, maar dat komt vast nog wel.

De eerste week heeft vooral uit heel veel les bestaan, meer eerste hulp, flora en fauna, machetewerk, navigatie en vuurmaken.
De flora is net als de fauna bij tijden redelijk agressief. Het thema is vooral stekels. De Bastardtree kom je overal tegen en de stekels breken in je huid af, zodat je ze d'r in ieder geval niet uit krijgt. De Cockspur heeft naast stekels nog een klein extraatje, in de stekels zitten fireants die na de stekel met z'n allen komen meedoen.
De namen lijken door het Britse leger gegeven te zijn, dat hier jaren gertaind heeft toen alles nog Brits Honduras was.

Qua eten is de groep iets groter dan berekend door Trekforce, we hebben ons mogen vermaken met ca. 1500-2000 calorieen per dag. Dat hebben we inmiddels beter geregeld, maar het is een vrij nieuwe ervaring om 3 weken een crashdieet te doen. Het doet interessante dingen met lichaam en geest, maar het is te overleven.

De tweede week zijn we naar " The secret cave" geweest, een grot waar je 2,5 uur rond in kan lopen. De grot is bezaaid met Mayagraven van ca. 2000 jaar oud, met hier en daar botten en potten en standbeelden. De locatie van ons kamp is dankzij de regen veranderd in een modderpoel, blij met mijn jungleboots.
De derde week was dan ook een verademing, mooi weer en een waterval om de hoek om te wassen en te zwemmen!
Heerlijke plek om Wateroversteken te oefenen, constant nat geweest, maar helemaal de moeite waard!

Na deze drie weken terug in de "beschaving". Eten stond bovenaan de lijst van dingen om te kopen, helemaal opgeladen met vitamines en calorieen.
Ross was jarig de dag dat we terugkwamen, in klassieke britse stijl gevierd 😉 Leuke avond gehad met 14 britten.

Vanaf overmorgen weer de jungle in, deze keer is het thema projecten draaien. Dingen bouwen en upgraden, knutseltijd.
Update volgt over 3 weken!

P.S. Tot zover is het veel gedoe om de foto's op deze site te krijgen.

Op Flickr.com staan onder de gebruiker "Trekforce Elite" een als het goed is groeiende collectie (van de hele groep)

13th December 2012

1500-2000 calorien?
What the hell, Jaap!? Volledig team survivalaars in training, kapmessen en honger, in de jungle, en nu vertel je me dat jullie niet eens je eigen dieet konden aanvullen door te jagen / verzamelen? Waar blijft de spinnensoep en slangkebab?
13th December 2012

Fer-de-lance = giftig
Weer een leuke update. Ff voor als je het niet wist....die Fer-de-lance schijnt nogal giftig te zijn dus ga er niet mee touwtjespringen oid. ;D
3rd January 2013

Hoi!
Dag broer, we sjugge der o sa nei ut om wer wat fan dy te hearren. Lokkich nij jier by the way : ) Leafs, neeltsje en de rest
5th January 2013

Lok en seine!
Hai leave Neel! Hearlik om wat fan dy te hearren, sille we erngen nei 21 janurari probearje om te skypen? Leafs oan dyn folkje, Omke Jaap

Tot: 0.078s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 48; dbt: 0.0391s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb