kim molander

quanti papi ci stanno a roma

Jag läser till sjuksköterska i Lund och har valt att förlägga min psykiatripraktik i, enligt mig, europas vackraste huvudstad Rom. För fem år sedan åkte jag, ung och ännu oskyldig till Rom för att dels vara au-pair men framförallt för att förädla min knackliga italienska från gymnasiet. Jag blev genast förälskad staden, inte bara för den goda maten och vinerna, men för dess historia, dess skönhet och dess befolkning. Enligt mig borde "i veri romani" vara italiens stolthet; en symfoni av humor, glädje och livsnjutning. Detta är min berättelse av mina fem veckor i magiska Rom!

Europe » Italy » Lazio » Rome May 6th 2012

Nästan sex hela dagar har passerat sen jag landade på Roms flygplats i Fiumicino. Nu återstår det bara 24 innan det är dags för mig att packa ihop min kappsäck och återvända till Sverige. Tiden flyger. Sex dagar bestående av kaffedrickande med min värdmamma Graziella Eusepi och dennes väninnor på favorit caféet i San Lorenzo, dagliga shoppingturer i minst tre olika mataffärer plus frukt/grönsaksbutiker (allt för att hitta de bästa matvarorna till de lägsta priserna) med Graziella, fisketur till Tor Cerbata med Graziella och Pietro, a.k.a Cencio (min värdpappa), fotoeskution till Ostias hamn, concerto di primo maggio på piazza San Giovanni (en årlig konsert som hålls i Rom för att fira 1 maj, arbetarnas dag, ett spektakel som kan jämföras med Lunds valborgfirande och Malmö-festivalen i ett fast under endast en dag.) men framförallt tre kaotiska ... read more

Tot: 0.041s; Tpl: 0.003s; cc: 3; qc: 30; dbt: 0.0251s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb