Kristoffer og Kristine

Krissers

Paa rejse i Oceanien

Oceania » New Zealand » South Island March 5th 2011

Billed potpourri fra start marts... read more
Madration

Oceania » New Zealand » South Island » Motueka February 5th 2011

Bosat paa Rosen vej nr. 185 De foerste timer efter at vi er ankommet til sydoen er vi paa farten. Langs kysten koerer vi mod Nelson, hvor vores naeste vaert venter. Flot sceneri og en is i Nelson by, og saa videre ud paa landevejen. Fruen og herren i huset er et middelaldrende engelsk par, der i foerste omgang inviterer os ned paa den lokale pub (den aeldste i New Zealand - fra 1850 - for at det ikke skal vaere lyv). Vaeldig hyggeligt. De er selforsynende, gemmer froe fra aaret foer og gaar meget ind for oekologi. Hvad der er overskud af spiser de, alt andet saelges paa loerdagsmarkedet. De har omkring 30 geder. Fra de mest nuttede kid til den mest stinkende buk. Vores morgentjans er at fodre gederne og malke de 17 af ... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Wellington February 3rd 2011

En uge i Eketahuna og vi tager flugten syd paa mod Wellington. Vi fik det planlagt, saa vi ville have et par dage omkring og i hovedstadsomraadet inden faergeturen over Cook Strait. Saa sydpaa det gik. Er man dansker, er der en by der syntes at have saerlig appel i dette omraade - nemlig Dannevirke. Historien lyder, at den davaerende regering i NZ var af den mening, at danskerne var haardtarbejdende og ikke mindst aedruelige mennesker. Det betoed at danskere blev inviteret til den anden side af jorden, med loefter om arbejde i NZ blomstrende skov - og landbrugsindustri. Saa med to danskere paa rejse (der efterhaanden laengtes efter rugbroed) syntes ideen om at besoege en by med gode danske roedder jo at vaere fortraeffelig. Nuvel. Skiltet ind og ud af byen havde en flot viking ... read more

Oceania » New Zealand » North Island » Hawkes Bay January 9th 2011

Landmandsliv paa Mangarara Station Ankommet sikkert og noget kvaestet efter vores 5 dages vejrejse i vores kammersjus af en bil, Sky. Vi bliver bosat i et lille hus godt en kilometer fra vores vaerter Greg & Rachels hjem. Her skal vi vaere de foelgende 2 uger, mens Familien tager paa campingferie. De har et stort groentsagsbed, der skal luges i og hvor vi kan tage de groentsager vi har brug for til madlavning. Desuden er der godt 3000 faar og 800 kvaeg, der skal have nyt graes naesten hver dag og derfor skal skiftes til nye enge. Vince (en amerikansk gut) har vist os hvordan man skifter faarene. Det er godt han er her til at vise os det, da erfaringen med at hyrde faar halter lidt. Det er paa aegte "praeriemaner"; op paa ATV'en (som ... read more
Husly i 2 etagers hus
Ude paa engene
Paa toppen af bakken I

Oceania » New Zealand » North Island » Central Plateau January 5th 2011

Rejsen mod oest Vi drog afsted fra Blaabaerfarmen i Rotorua, med foerste maal at tage paa opdagelse sydpaa, nemlig omkring Taupo, der er en aelgammel vulkansoe. For 1000 aar siden (vidst nok) gik vulkanen i udbrud og det kaempe krater blev fyldt med vand, hvilket nu udgoer den her kaempe soe midt i landet. Paa vej mod soen tog vi forbi Huka Falls, et imponerende men ganske lille vandfald, dannet ved at Waikito floden snaevrer ind. Desuden tog vi forbi en af de mange varme kilder, der ligger i denne region samt Aratiatia daemningen, hvor vandet fra Lake Taupa et par gange om dagen lades loebe frit ud i Waikito floddalen. Et meget flot syn. Vejret var perfekt i en uge og vi besluttede, at vi ville udnytte det og tage paa vandretur paa en ... read more
Varm soe
Huka Falls
Mt. Doom i daggry

Oceania » New Zealand » North Island » Rotorua December 27th 2010

Vi fandt frem til Te Kopia gaarden tids nok til at faa et hyggeligt aftenmaaltid med de 3 andre wwoofere og saa Jane & Ian, der er ejerne af gaarden. Jane er blaabaerbestyreren, og saetter os i sving med blaabaerplukningen om morgenen til vi ved to-tiden har fri og kan nyde en laekker frokost. Der bliver plukket blaabaer til den helt store guldmedalje. De er saa laekre! Der er fem forskellige slags og smagsvariationen er stor mellem hver art, saa det har vaeret en helt lille opdagelsesrejse at faa spist sig igennem forskellige baer. Da vi ankom var vi bange for at blive skudt der der loed som om nogen gik paa jagt paa grunden. Vi tog helt fejl. De skyder med luftkanoner for at skraemme fuglene vaek fra blaabaerene. Regionen er kendetegnet ved hoej geotermisk ... read more
En maaske-artiskok?
Musiker

Oceania » New Zealand » North Island » Taranaki December 20th 2010

Efter det dejlige ophold i Kawai koerte vi til New Plymouth der ligger i Taranaki, ca. 400 km syd for Auckland og paa den sydvestlige side af nordoen. Vejret kunne have vaeret bedre, men det var svaert at oedelaegge vores gode humoer, over ny bil og over at have fundet et sted at tilbringe julen (woofervaerter tager tit ikke folk over julen). Bilen koerte som en droem, og vi blev overhaelet af samtlige biler i samme retning. Men det var mega svaert at kombinere koersel med fantastisk sceneri en stor del af vejen. Et par kilometer nord for New Plymouth gjorde vi holdt ved et organisk mikrobryggeri. 5 Smagsproever paa New Zealandsk oelkunst, og god snak med brygmester, der var bekendt med Mikkeler og hans bitre bryg. Det et rigtig fint sted. Ved syv-tiden om aftenen ... read more
Julemiddag II
Julemiddag III

Oceania » New Zealand » North Island » Auckland » Takapuna December 7th 2010

Tur (retur?) New Zealand Vi har taget afsked med Fi & Api og begiver os afsted mod lufthavnen. Det er en dejlig morgen og solen er paa vej op over bjergene i horisonten. Fiji viser sig fra sin mest sensationelle side, og vi har paa ingen maade lyst til at tage videre. Koeen snegler sig hen til skranken henne i Lufthavnen. Der er en hulens bunke mennesker og Fijis lufthavn er godt nok stoerre end Tongas men lille er den nu i forhold til maengden af turister der vil afsted. Passene bliver langet over bordet og smilende viser vi damen billetterne. Hun ryster beklagende paa hovedet. Nej, Kristine kan ikke komme med. Aaaahr! Stres!! New Zealand kraever en hjemrejse billet eller at man i forvejen har et visum. Kristoffer har faaet sit godkendt ugen inden, ... read more

Oceania » Fiji » Viti Levu November 30th 2010

SHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIITTTTTTTT...kultursjok Just ankommet til Fiji og hjaelp hvor ubehageligt. Dag 1 Vi ankommer hos Oripa (CouchSurfer) hvor vi skal bo de foerste par dage, hvorefter vi tager til Nadi by. Fiji har det samme koncept som Tonga med Fiji Time hvor alt gaar lidt langsommere. Det moedte vi dog intet af. Nadi er et turisthelvede. Hovedgaden er fyldt med smaa "Tourist informations", der er et andet navn for rejsebureau, hvor de proever at saelge ture. Overalt bliver man stoppet og spurgt, hvor man er fra?, hvor man bor? (ellers kan de godt finde noget) Om man ikke er interesseret i en guided tur til den naermeste landsby eller oe. Ved markedet fandt vi et tiltraengt aandehul, og fik sundet os lidt. Stemningen i Nadi er hektisk, og fuldstaendig og aldeles forskellig fra den stemning vi foer ... read more
Velkomsthilsen i Nadi
Bustur til Ba
Lautoka droemme

Oceania October 20th 2010

Tonga Tonga er det sidste kongerige i Polynesien. Der er 176 oeer, hvor omtrent 52 er beboet. Oeerne fordeler sig i 5 oegrupper: Eua, Tongatapu, Ha'apai, Vava'U og Niuas. Vi startede vores rejse paa Tongatapu hvor hovedstaden Nuku'Alofa ligger. Efter et par dage i hovedstaden, tog vi med faergen Ajang Subu til Oegruppen Vava'U. Sejlturen var paa smaa 20 timer, og der var ualmindelig haard soe. Forrige aar gik et af skibene, der ligger i ruten mellem Tongatapu-Ha'apai-Vava'U, ned. Skibet havde vaeret i drift i Fiji, men var blevet for gammelt og skulle skrottes. Det lokale Tonganske skrotfirma tilboed at opkoebe det, men blev overbudt af den Tonganske regering. Skibet kunne ikke sejles til Tonga fra Fiji men blev noedt til at fragtes. I Tonga blev det sat i drift mellem oegrupperne, og den klarede ikke ... read more
I det groenne hus
Havnefront i Nuku'Alofa
Metalgenbrug!!

Tot: 0.183s; Tpl: 0.006s; cc: 15; qc: 90; dbt: 0.0947s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb