Guri og Lars

Hi!
😊 Our next destination is USA!

North America » United States » Florida » St Augustine July 19th 2009

St. Augustine skal vistnok være den eldste byen i USA. Den ligner på mange måter på en gammel europeisk by, med bymur rundt den eldste bebyggelsen. Også her tok turismen på en måte vekk noe av sjarmen med den gamle byen. Vi opplevde likevel dette som et trivelig sted. Etter å ha besøkt et gammel fort og sett byens eldste hus er fortsatt inntrykket som føles sterkest opplevelsen av en lokal trubadur som koste seg på en bar. Og kose oss gjorde vi også. Øl, skygge, musikk og gammel, men langt fra vissen flowerpower ble en kjærkommen oase i turistmylderet.... read more

North America » United States » Georgia » Savannah July 17th 2009

Vi ankom Savannah og ble slått av hvor annerledes denne byen så ut sammenlignet med alt annet vi hadde sett så langt. Enkelte områder er proppfulle av farge- og formrike viktorianske hus med frodige hager. Kanskje ikke så rart at byen har et rikt kunstnermiljø og ofte dukker opp som inspirasjonskilde både i litteratur og på film. - Tenk f.eks Forest Gump. Lufta lå tung og fuktig og det var nokså varmt (rundt 30-35 C). Ikke spesielt varmt for lokalbefolkningen, men absolutt nok for oss. "The Rough Guide to USA" hevder at dette er den vakreste byen i landet. Vi har ikke sett alle andre byer her, men Savannah er absolutt den vakreste vi har opplevd på reisen.... read more

Strandliv på Isle of Palms var fint etter mye kjøring og mange opplevelser. Det ble med to turer før vår skandinaviske hud var godt stekt. Vi hadde nok ikke smurt oss så godt som vi burde ha gjort... Lars ser litt spraglete ut på ryggen og Guri hadde problemer med å sitte og å gå trapper i tre dager og er i ferd med å skifte hud på baksiden av lårene. Finfint :)... read more

North America » United States » Tennessee » Gatlinburg July 12th 2009

Fra indianerreservatet gikk turen til Gatlinburg, som egentlig bare var et tilfeldig stopp på veien til Charleston i South Carolina. Vi tok inn på et lite og trivelig sted som eies av to eldre, kanskje en smule enfoldige mennesker. Veldig søtt par. Kona var oransj i ansiktet og hadde grønne øyenbryn og var veldig veldig glad i sine små teppetissere (to veskehunder). "Sæy, aææim a nææis littl f'rrbåll!" (Say, I'm a nice little furball) Mannen var beskjeden, men tydelig stolt og patriotisk. Byen minner litt om Hemsedal i påska...!... read more

Vi stakk innom Cherokee i Cherokee Indianerreservat. Opplevelsen av småbyen var ikke god. Hovedgaten var redusert til en turistifisert plastikksouvernirverden. "Real Indians" holdt spredte danseshow med middels innlevelse og en garantert bitter ettersmak. Ellers var det proppfullt av rednecksjapper der sørstatsflaggene vaiet høyt og askebegre med Marilyn Monroe, Dolly Parton og Elvis var stablet til oppunder blikktaket. Det er mulig resten av reservatet ser annerledes ut, men dette fikk ikke vi oppleve. Skuffet dro vi til Cades Cove der vi opplevde reisens desiderte høydepunkt så langt. Etter å ha pustet oss mildt i nakken i flere frustrerende dager åpenbarte svartbamse brakar endelig seg. Vi fikk også sett hvithalehjort og (på laaaang avstand) en forskremt bamsemamma som satt i toppen av et tre med en liten unge. Vi har tatt noen fine bilder og et par av ... read more
Trønder i by'n
Småbruk
Hvithalehjort

Fjell? Vi kjørte gjennom regnskoglignende landskap på jakt etter fjelltopper. Over neste kneik... der må det vel være mulig å se noen fjell!? Det tok litt tid før vi forsto at vi faktisk befant oss midt i fjellheimen. En skogdekket fjellheim (Lars: - med gode vekstvilkår med bidrag fra ordovicisk kalkstein). Første natt sov vi på en parkeringsplass like ved en trivelig sildrende fjellbekk med trekronene susende over oss og en anelse spenning i kroppen. Vi visste at det var bjørn like i nærheten. Natten forløp uten bjørnebesøk så morgenen etter snøret vi både sekk og sko og ruslet innover i den fantastisk frodige skogen. Vi hadde en sterk følelse av at noe fulgte med oss, men med unntak av et mylder av edderkopper og vevkjerringer i undervegetasjonen var det lite dyr å se. Bjørnen lot ... read more
Fjellskog?
Skog

North America » United States » Virginia » Waynesboro July 6th 2009

Et følelsesladd gjensyn fant sted utenfor whitehouse hotel i Bowery st, New York 27. juni 2009. Guri ankom det store eplet en dag i forveien og ventet i spenning på Lars som kom fra faglig påfyll fra NAPC i Cincinnati. Vi ble begge ganske raskt enige om at dette er en innholdsrik by. Hovedattraksjonen dagen etter ble som seg hør og bør for biologer: American Museum of Natural History. Fire etasjer, og vi brukte nesten hele dagen på å gå raskt gjennom første etasje - Shevært! Utrolig mye pels, bein og stein. 30. juni dro vi ut til Newark flyplass for å skaffe oss hjul. Hjula var også shevære! En Ford Flex 2009. Vi begynte bare å le da vi så den. Men det skulle da bare mangle. Man trenger en diger vææn med en shevæær ... read more
Dolkhale
Lars har funnet en ny venn
Strandliv

North America » United States » Ohio » Cincinnati June 23rd 2009

I do not know how it is possible. I just cannot travel without any kind of trouble, at least not with airplanes. The most annoying travel was of course the holiday me and Guri spent in Peru around this new-year. Nothing came out the way we wanted to, and I ended up in a hospital. It was memorable though, but not the best memory in my life I might say. This time the flight was delayed, and I was stuck in Philly until 11pm. I arrived in Cincinnati at 2am, and finally checked into my room after some walking around on the university area until I finally found the house in which I’m going to spend the whole week. Not very nice room, but the roommate is a very nice Korean paleontologist, which whom I have ... read more

North America » United States June 9th 2009

New York - here we come! ... read more

Tot: 0.173s; Tpl: 0.005s; cc: 15; qc: 84; dbt: 0.0653s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb