First impressions


Advertisement
Vietnam's flag
Asia » Vietnam » Red River Delta » Hanoi
February 14th 2013
Published: February 14th 2013
Edit Blog Post

Sinds afgelopen dinsdag ben ik aangekomen in Vietnam. Velen kennen dit land enkel van de loempia's die je op festivals kan kopen of van de veelbesproken oorlog tegen Amerika. Maar Vietnam is veel meer dan dat. Ik ben hier nu enkele dagen en ik kan je wel vertellen dat je hier je ogen uitkijkt.

Ik zal beginnen bij het begin:

Dinsdag ben ik omstreeks 15.00u lokale tijd geland op Noi Ba airport, de internationale luchthaven van Hanoi (de hoofdstad van Vietnam). Daar stond Bieke, mijn thesisbegeleidster, me op te wachten. Bieke is een doctoraatsstudente en doet onderzoek over coastal zone management in Hue, in het centrale deel van Vietnam. Toevallig is zij op dezelfde dag als mij naar Vietnam vertrokken, weliswaar met een andere vlucht, en is zij hier 2u voor mij aangekomen.
Zij heeft me dan opgewacht en samen zijn we naar het centrum van Hanoi gegaan. Ik wist niet goed wat ik van de stad moest verwachten dus ik heb alles een beetje op me af laten komen. Tijdens de taxirit moest ik wel terug denken aan Afrika; het verkeer is hier erg chaotisch, verkeersregels kennen ze hier precies niet, het dagelijks leven vindt voornamelijk op straat plaats en het is een warboel van kleuren.

Nadat ik in de hostel was aangekomen heb ik eerst wat slaap ingehaald, want dat was er tijdens de vlucht niet echt van gekomen. 's Avonds ben ik dan met Bieke wat door de straatjes van het oude stadsgedeelte gaan wandelen en hebben we ergens langs de straat een noedelsoep gegeten. Je hebt hier ook wel restaurants, maar de lokale mensen verkopen ook gewoon eten op straat, dat dan meestal veel goedkoper is.

Gisteren ben ik dan alleen op pad gegaan, en heb ik samen met mijn Rough Guide het oude stadsgedeelte een beetje verder verkend. Wegens het feit dat de Vietnamezen afgelopen weekend hun nieuwjaar hebben gevierd (in het Vietnamees: Tet) ligt het openbare leven hier nog redelijk stil. Heel veel bezienswaardigheden zijn gesloten tot volgende week dus heb ik ook nog niet echt veel bezocht.

In de namiddag ben ik dan wel naar het nationale poppentheater gaan kijken; heel erg toeristisch maar het was wel leuk om eens gezien te hebben.

Vandaag ben ik ook weer wat door de straten gaan dwalen en heb ik wat gelezen op een bankje naast het meer in het centrum van de stad. Het was enorm druk aan het meer omdat de Vietnamezen allemaal zelf op reis zijn in hun eigen land gezien het dus vakantie is. De typische clichèbeelden die wij hebben van aziaten worden hier ook helemaal bevestigd: rondlopend met hun camera, overal foto's van maken en zelf ook poseren, uiteraard voorzien van peaceteken. Ik werd vandaag zelf belaagd door een horde tieners die blijkbaar nog nooit iemand gezien hadden die zo bleek is als mij. Nadat ik met hen geposeerd had, op typisch aziatische wijze, werd ook de aandacht van andere omstaanders gewekt die ook koste wat kost een foto van of met mij wilden hebben. Grappig was het wel!

Nadien was ik nog uitgenodigd bij Tran Tan Van (Van is de voornaam), een contactpersoon voor mijn thesis. Hij had me uitgenodigd bij hem thuis voor een traditionele maaltijd maar dat is er jammer genoeg niet van gekomen. Omdat zijn familie een beetje ziek was vond hij dit niet zo gepast en dan zijn we gewoon iets gaan drinken. Het was een zeer interessant gesprek en hij heeft me enkele tips gegeven ivm mijn onderzoek.

Ik blijf nog tot en met zaterdag in Hanoi, daarna vertrek ik samen met mijn tolk naar Ha Long Bay.

Advertisement



14th February 2013

iPad
T! Al een iPad in je oog gehad? Die foto is hihihilarisch. Veel plezier in Ha Long Bay! XoXo
14th February 2013

Gij toffe trien
Wowla powla! Klinkt super leuk (en ook bizar). Grappig dat je daar als bleekscheet succes hebt! En hebben ze daar ook facekini's? Ik kijk er al naar uit meer van je avonturen te horen. Hier in Bratislava verloopt alles tiptop. Leuk om nog eens op 'schoolreis' te zijn, wel veel vrijheid/soepele en leuke sfeer. Tot gauw!!!!! xxxxx

Tot: 0.127s; Tpl: 0.012s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0919s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb