Good morning Vietnam!

September 30th 2011
Published: September 30th 2011

Beste Mensen!

Bij deze mijn blog vanuit Vietnam! De vorige blog ben ik geindigd in Phnom Penh, Hier hebben we 3 dagen bij een vriend van Mylene geslapen en vanuit hier zijn we met de bus naar Vietnam vertrokken.

De busreis naar Vietnam was redelijk goed bevallen, deze heeft 8-9 uur geduurd. De oversteek over de grens van Cambodja naar Vietnam ging soepel, we hadden het Vietnam visa al in Thailand gekocht dus hier hadden we geen vertraging mee, alleen moesten we onze backpacks door een rontgenscanner laten gaan en wachten op de entreestempel in het paspoort. Eenmaal aangekomen in Vietnam in Ho Chi Minh ( Saigon ) hebben we een hostel gezocht, zijn we het centrum gaan verkennen en lekker gaan eten. Aurelie (Mylene's vriendin)en haar vriend zijn ook die avond aankomen dus daar hebben we lekker samen mee op het terras gezeten.
De dag erna hebben we Saigon zelf verkend, we hebben een bezoek gebracht aan het oorlogsmuseum, hier kan je vliegtuigen,helicopters,tanks en een hele hoop foto's en dergelijke bezichtigen. Dit was zeker de moeite waard. Erna zijn we de cathedraal gaan bezichtigen en zijn we naar de opera gelopen. Ook hebben we de grote markt in het centrum bezocht. Er is een groot nadeel in Saigon, het verkeer.. ze rijden allemaal dwars door elkaar en er zijn geen regels. Als voetganger ben je elke keer weer blij dat je de overkant van de weg levend hebt bereikt!
De dag erna hebben we met een tour de Mekong Delta bezocht.Dit is het meest welvarende en dichtstbevolkte deel van Vietnam. De rivier genaamd Mekong ontspringt in Tibet en stroomt via China, Myanmar, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam naar de Zuid-Chinese Zee. De Mekongdelta is zeer vlak en ligt slechts enkele meters boven zeeniveau. De vruchtbare grond geeft de mogelijkheid tot landbouw er worden hier vele gewassen verbouwd; (Fruit, maïs, ananas, suikerriet, kokosnoten, sojabonen, pinda's, tabak) maar vooral rijst! De Mekongdelta wordt ook wel de 'rijstschuur' van Vietnam genoemd. We zijn eerst met de bus naar de bestemming gegaan en hadden met een grote boot de rivier overgestoken. Daarna zijn we in kleine bootjes gestapt om via de "binnenriviertjes" naar de dorpjes te gaan, In deze dorpjes zijn we naar kleine restaurantjes gegaan waar ze hun producten "promoten" door je gratis te laten proeven. Ook hebben we hier een kleine fietstocht gedaan. Na de fietstocht hadden we in een restaurant onze lunch gekregen, en daarna zijn we weer terug gegaan naar Saigon. S'avonds hebben we een nieuwe tour geboekt naar de Cu Chi tunnels. Deze tunnels liggen 35 kilometer ten noordwesten van Saigon. Tijdens de Vietnamoorlog was dit 265 kilometer lange gangenstelsel een grote Vietcongbasis. Er lagen hier commandoposten, veldhospitalen, wapenfabrieken, keukens, leslokalen en woonkwartieren van de Vietcong. Naast een schuilplek werden deze tunnels ook gebruikt om de Amerikanen onverwachts aan te kunnen vallen. We hebben hier door de tunnels gekropen, documentaires bekeken en ik heb op de "shooting range" met een AK47 geschoten! Een interessante dag uit! S'avonds zijn we naar een sjiek hotel gegaan waar we een 3 gangenmaaltijd hebben verorberd! Als vervoer door Vietnam hebben we een "open bus tour" genomen van The Sinh Cafe, Dit is een busbedrijf welke je van Zuid naar Noord Vietnam brengt via alle grote steden. In elke stad kan je uitstappen en als je alles gezien hebt weer een nieuwe bus boeken naar het volgende plaatsje.
De dag erna hebben we dus ook de bus genomen naar Mui Ne, dit is een is een kustplaats gelegen aan een baai van de Zuid Chinese zee. Het was een voormalig vissersdorp dat veranderde in een badplaats nadat veel toeristen er de zonsverduistering van 24 october 1995 waren komen bekijken.Hier hebben we een motorscooter gehuurd en zijn we de diverse bezienswaardigheden gaan bezichtigen ( Het vissersdorp, de rode en gele zandduinen en het nabij gelegen Phan Tiet ) Na 2 nachtjes hier verbleven te hebben hebben we weer de bus geboekt naar Dalat. Dit is een plaats welke ietsjes landinwaarts ligt en 1500 meter hoog in de bergen ligt. Omdat deze plaats zo hoog ligt is het hier ietsjes kouder en regent het wat meer. Hier hebben we weer een motorscooter gehuurd. We zijn eerst "The crazy house" gaan bezichtigen,het heet officieel Hang Nga Guesthouse, en is inderdaad vreemd, De basis van dit huis is een boom en alle ongewone bochten en wendingen laten het huis uitzien als een sprookjeskasteel! Hierna zijn we de watervallen en een oude trein gaan bezichtigen. Het ideale van Vietnam is dat het huren van een scooter maar 5 dollard kost, dit is omgerekend 3,5 euro, dus voor iedere scheet huur je gewoon een scooter!
Na Dalat zijn we weer met de bus terug gegaan richting kust, naar het plaatsje Nha Trang.Deze plaats staat bekend als een van de beste plaatsen in Vietnam voor te snorkelen en duiken. Hier zijn we s'avonds uitgegaan in een bar gemaakt van ijs!! Brrrrrrr!!! Ook hadden ze hier de beroemde "buckets" die ze ook in Koh Phangnan hadden dus we waren behoorlijk van de kaart deze avond! De dag erna hebben we lekker op het strand gelegen en daarna zijn we gaan boeken voor te duiken de volgende dag. De dag erna hebben we 2 duiken gedaan, het was erg mooi maar zeker niet zo mooi als op de eilanden van maleisie en thailand. Ook was het water ietsjes kouder!
Na Nha Trang hebben we de slaapbus naar Hoi An genomen, we zijn om 7 uur s'avonds vertrokken en om 6 uur de volgende ochtend aangekomen. De slaapbussen zijn erg comfortabel, helaas zijn de wegen dit niet..dus van slapen is niet veel gekomen deze nacht. Hoi An is een kuststad in centraal Vietnam en heeft ongeveer 25.000 inwoners. Deze stad was een vroeger een belangrijke handelsstad.Nu staat Hoi An vooral bekend om de kledingszaken en schoenenzaken ( allemaal op maat gemaakt ). Hier konden we ook genieten van een biertje voor maar 10 eurocent!!! De stad zelf is erg interessant, er is ook een oud gedeelte waar geen auto's of motors mogen komen. Hier kom je via de eeuwenoude Japanse brug. In Hoi An hebben we een tour geboekt naar de My Son tempels. Het was op zich geen verkeerde tour maar als je de Anchor tempels in Cambodja hebt gezien stelt dit niet meer zo veel voor! Na de tempels zijn we met de boot via de rivier terug gegaan. De volgende dag zijn we weer verder gereisd naar Hue, dit is de oude keizerlijke hoofdstad van Vietnam. De eerste dag hebben we het keizerlijke paleis bezocht, dit is een replica van de verboden stad in Peking.De tweede dag hebben we weer een motorscooter gehuurd en hebben we een hele mooie tour gemaakt in de stad en eromheen, hier hebben we een aantal mooie graftombes bezocht en een kerk bezichtigd. Ook heb ik me hier een nieuwe camera gekocht. Na Hue hebben we weer de nachtbus genomen naar Hanoi. Dit is de hoofdstad van Vietnam en heeft ongeveer 6,5 miljoen inwoners. We hebben hier een dag het centrum bezocht en daarna hebben we een trip gepland naar het beroemde Halong Bay. Dit is een baai bij de stad Ha long in het noorden van Vietnam in de Golf van Tonkin, nabij de grens met China. De baai heeft een kustlijn van 120 kilometer en het gebied beslaat zo'n 1500 vierkante kilometer.In deze baai liggen 1969 kalkstenen eilanden met dichte begroeiing op de top. Dit ziet er erg spectaculair uit. Verschillende van de eilanden zijn hol, met enorme grotten.We hadden dit ook met een tour kunnen doen maar als je het op je eigen doet ben je lekker helemaal vrij om te doen wat je wilt. De dag erna hebben we een taxi genomen naar het busstation en zijn we met de bus en de boot naar het eiland Cat Ba gegaan. Vanuit hier kan je de boottrip maken naar Halong Bay.Dit is tevens het grootste eiland van de 366 eilanden die in het zuiden van Halong bay liggen. De helft van dit eiland is National park wat erg mooi is om een hike te doen. Dit hebben we dan ook een dag gedaan! De volgende dag hebben onze boottrip gedaan. Tijdens deze boottrip hebben we ook tussen de eilanden door gekanod en hebben we een mooie grot bezocht. Onderweg zie je ook vele drijvende vissersdorpjes waarop circa 4000 mensen leven. Na Cat Ba eiland zijn we weer terug gegaan naar Hanoi. We hadden nog 6 dagen de tijd voordat ons visa verliep en we wilden nog graag naar Sapa gaan. Dit ligt in de bergen in Noord Vietnam en is erg populair vanwege het schitterende landschap en de Hmong stammen die er leven. Omdat Sapa in de bergen ligt en zo mooi is is dit natuurlijk ook een ideale gelegenheid om motor te rijden :-) In Na wat rondgezocht te hebben op google hadden we een verhuurbedrijf gevonden dat "echte motors" verhuurde ( normaal vind je hier alleen scooters tot maximaal 125cc ) De eigenaar van dit verhuurbedrijf was erg aardig en heeft ons een mooie route van 5 dagen getoond. Ook had hij ons een wegenatlas van Vietnam meegegeven welke we heel goed hebben kunnen gebruiken. (verkeersborden zie je hier amper! ) De volgende dag zijn we vertrokken, we hadden 2 zadeltassen gevuld met onze kleding en de backpacks met de rest hadden we achtergelaten in de bagageruimte van het hotel. De eerste dag hebben we 150 kilometer gereden, Het was eerst een hele opgave om uit Hanoi te komen, na een uur waren we eindelijk uit de "grote" stad en kwamen we kleinere dorpjes tegen. Hierna zijn we de bergen ingereden en hadden we een supermooi uitzicht. We hadden gepland in Mai Chau te overnachten, eenmaal aangekomen was er maar 1 hotel en dit zag er niet super uit. Rondom Mai Chau heb je ook kleine dorpjes met huizen op palen waar je homestay kan doen, dit is overnachten bij de lokale bevolking in hun huis. Dit leek ons wel wat dus dit hebben we ook gedaan! Het was ook nog eens lekker goedkoop voor 5 dollar per nacht! De vrouw des huizes had ons onze "bedden" gemaakt ( 2 matrasjes met een muskietennet eromheen!! ) en zei sliepen zelf in een andere kamer van het huis. S'avonds hebben we een restaurant gezocht en hebben we rijst met groenten gegeten, het was trouwens erg lastig om te bestellen want er was geen menu en de mensen spraken alleen Vietnamees! De dag erna zijn we vroeg opgestaan want we moesten 240 kilometer rijden. Hier in de bergen rij je gemiddeld 30-40 km per uur dus het was een redelijke rit. We moesten ook nog met de ferry een oversteek maken over de rivier. De hele dag hebben we kunnen genieten van de onzettende mooie uitzichten en van het heerlijke weer. We hebben overnacht in het dorp NGhia Lo.Hier was het het weer het zelfde liedje met het eten en uit frustratie hebben we met google translate een aantal woorden opgeschreven (rijst,ei,groenten,brood,kaas) en zijn we met het briefje naar een restaurant gegaan. Dit werkte prima en we hadden een goede maaltijd gehad ( rijst met ei en groenten! ) Hmmm! De volgende dag regende het super hard toen we wakker werden om 8 uur dus we hadden besloten om verder te slapen tot 11 uur. Toen we opstonden regende het nog steeds maar we moesten toch verder dus een poncho gekocht en weer op de motor! Na 2 uur in de regen en mist gereden te hebben werd het uiteindelijk droog en veranderde de vallei in een ware droom! Groene rijstvelden, mooie dorpjes en vrolijke mensen! We hebben overnacht in tha uyen, hier zagen we een restaurant met een engelse menukaart!! YES!! Heerlijk gegeten en een biertje gedronken en daarna naar bed om weer fit op te staan de dag erna om naar Sapa te rijden! Weer een heerlijke rit gehad en eenmaal aangekomen in Sapa genoten van een heerlijke pizza! ( Sapa is redelijk touristisch dus er was voldoende afwisseling qua restaurants! ) Daarna hebben we wat rondgelopen in Sapa een trip gepland voor de dag erna. S'avonds belde paul dat hij ook met zijn scooter aangekomen was en hadden we afgesproken ons te treffen de dag erna. De dag erna hebben we door de valleien gereden en hebben we een grote berg beklommen via een offroad weg ( nu kwamen de crossbanden op de motor goed van pas! ) Eenmaal boven hebben we genoten van het uitzicht en zijn we weer rustig terug gereden naar het centrum. Hier hebben we samen weer een pizza gegeten met paul en hebben we onze tickets voor de nachttrein terug naar Hanoi geboekt! Hiervoor moesten we naar het treinstation rijden bij het volgende dorp Lao Cai. S'avonds hebben we de motoren op de trein gezet en daarna een terrasje gepikt! Daarna hebben we de trein genomen waar we heerlijk in hebben geslapen. S'ochtends om 6 uur zijn we aangekomen in Hanoi en hebben we een hostel genomen om nog een paar uurtjes te kunnen slapen en ons lekker te kunnen douchen. Omdat ons visa morgen afloopt hebben we de bus geboekt naar Loas. Dit word een rit van 24 uur.. Hopelijk is deze meer comfortabel dan de vorige nachtbussen! Hiermee word dit het einde van onze maand Vietnam, en een nieuw begin in Laos in onze laatste maand reizen.

Vietnam is een land met straten vol met scooters die door elkaar in alle richtingen rijden, toeterende auto's en bussen die ertussendoor wilden, mensen die je gek maken om iets van hen te kopen en totale chaos. Maar buiten deze chaos heb je ook de ontzettende mooie landschappen, de vriendelijk lachende mensen en natuurlijk de goedkope prijzen. Een trip die elke stuiver waard was! Na deze lange blog nog vele foto's die mijn text ondersteunen.

Helaas kan ik niet zeggen dat jullie bedankt zijn voor al jullie reacties op de vorige blog want er waren niet veel reacties :-( dus vooral reageren!, dit maakt de 8 uur die ik nou weer gespendeerd heb de moeite waard!

Groetjes xxx Roy

10Hanoi-Sapa (38)

collega
Collega's kom je overal tegen

Foto's
Wat un ruige foto's!!! Hendige sjoen gebouwe, prachtige landsjappe en netuurlijk 2 sjoen luijj die euveral opstoon! ;-)

hi amigo
Hey amigo,ik hoop dat je me comment van deze en de vorige blog door krijgt,want heb t nu en de vorige keer met me gsm gedaan,dus hoop dat t wel lukt,wat heb ik n lachkik gehad bij t stuk dat jullie zijn gaan google voor paar woorden voor ete te kunnen bestellen wuahahahaha super goed,ja wel n goed idee hahaha zag t helemaal voor je hoe jullie bestellen hahahaha,vet man,ja dit was weer n super vette blog,zoals allemaal,ik zie t echt allemaal voor me als ik t lees,nog ff he,en dan gaan we ons gauw weer eens zien :-) hoop dat je me comments door krijgt,haste pronto amigo,xx
1Saigon (4)

Amazing pictures!
Hi, You got so many amazing pictures on your motorbike trip through the Vietnamese countryside that I\'ve never seen before, especially between #174 and #210, even I am a regular reader. Thanks and happy travels! Paul
9Halong bay (3)

Good morning Vietnam !
Hoi Roy je heb weer heel wat tijd in je blog gestoken!!! is weer mooi om te lezen heel veel foto,s nog ff genieten van alles wat je nog gaat zien !!!...liefs uit Maastricht.xxx Pap & Mam.
30th September 2011

hoi leve jong Iech höb weer genote vaan dien verhaol vol aoventuur en de leuke foto\'s.Noch mèr eine maond rès uuch noch um te genete vaan al dat sjoens wat de wereld uuch te beeje heet .Doa wins iech uuch hiel väöl plezeer beij. \'t Is eigelik neet te geleuve tot uuch wereldreis d\'r bijnao op zit. mèh iech bin bleij este weer vèilig thoes bis. Geneet noch vaan eedere sjoene daag leve sjat.dikke poen vaan dien tant gerda.hand vaan noonk Tom.

geweldig um te leze! veural de blog vaan cambodja, indrukwekkend he? geneet nog mer vaan de letste paar weke en ammezeer diech in luang prabang! xxx
1st October 2011

wow
Pff ja Roy waar moet ik beginnen haha. Je verhaal en de foto's zijn zo geweldig allemaal dat ik niet weer waar ik aan moet refereren hihi. Natuurlijk vind ik de foto's van de beestjes heel leuk :d maar ook de natuur, geweldig. Lijkt me ook heel mooi om dat mee te maken en Vietnam is natuurlijk een verhaal wat je nooit meer vergeet. Zoals ik ook al tegen paul gezegd had is dat anders als dat je een film relax op je bank in Maastricht bekijkt. Ik wil je weer heel veel plezier en moois ( wat wel te voorspellen is :D), in Laos. Kan niet wachten op de foto's. Dikke poen, Michke

sjoen!!
Hey Roy, bij je vorige blog was ik gewoon helemaal stil ervan, had niks kunnen opschrijven... ik denk dat veel mensen de inspiratie niet meer hebben voor een net zo\'n indrukwekkende reactie als jouw verhalen zijn, achter te laten!!! Misschien indrukwekkend genoeg: wij hebben nu zomer in de herfst, kampvuur in oktober, alle seizoenen draaien hier helemaal door... Je blog is weer super, heel interessant wat jullie allemaal hebben gezien! En hele mooie foto\'s! Leuk dat je daar lekker kunt rondtouren op de motor, echt genieten lijkt me! Geniet vooral van je laatste maand reizen!! En we zien je snel in ons (koude) kikkerlandje!! Wie weet wat het weer ons brengt op 2 november... misschien kunnen we dan al sneeuwballen gooien ofzo, of toch weer de rokjes uit de kast halen, hier weet je het maar nooit! Tot gauw!! x
3rd October 2011

Geen commentaar wil nog niet zeggen niet gelezen. We volgen je boeiende reisverslagen op de voet. Eerlijk gezegd, zijn we wel een beetje puf als we het hele verhaal gelezen hebben. Je hebt talent als schrijver van deze boeiende reisverslagen. Was reisleider van cultuurreizen verre oosten niets voor jou? Kun je je verblijf nog wat rekken. Je moeder vindt dat vast niet erg. De beschrijving van je Cambodja trip is moeilijk te verteren. Wat een walgelijk regime heeft daar zoveel onheil gebracht. Opvallend is de veerkracht van de inwoners, allemaal blije gezichten. Jammer, dat je zo snel Saigon bent gepasseerd. Je had nog een oude pen-pal ( Nguyen thi tuyet lan) van me kunnen opzoeken, Maar ja, dat doen Pa en Ma dan wel. Je gaat langzaam richting Europa, geniet nog van de tijd die je rest. Zelf blijven we voorlopig nog in Europa rondreizen. Pas nog in Toscane geweest. Pa en Ma volgden je daar ook op de voet. Dagelijks werden de laatste nieuwtjes binnengehaald. Roy en Mylene, amusez-vous et a bientot !!!!
5th October 2011
1Saigon (18)

HAHA Roy op de fiets! Kraank??
Gekke boi!
15th October 2011

Hoi Royke
Ja,zo langzamerhand wordt het dan alweer tijd voor \'n bordje Mestreechse spaghetti bij Hotel Mama! Maar .........waar zo\'n reisje al niet goed voor is.............je hoeft me nu niet meer te vertellen dat je alleen maar spaghetti lust! Dus de eerstvolgende keer wordt het bij \'\'die màma\'\' \'n fatsoenlijke maaltijd met veel verse vitamientjes!!!!! Gossie, wat zal ik blij zijn als ik jullie weer gezond en wel voor me zie staan. \'t Was toch wel \'n beetje stil in heel jaar lang zonder het knutselduo in m\'n achtertuin met brommeronderdelen. Geniet nog even volop van je laatste weekjes en voor straks: have a safe trip home, back to froggy land! Groetjes, ook voor Mylène
8th February 2012

Waw!
Hoihoi! Wat een leuke V-blog, we hebben hem gefascineerd in één trok uitgelezen, echt heel machtig! Zelf vertrekken wij in april ook richting het mooie Vietnam om een maandje te gaan backpacken. Deze blog is een geweldige voorbereiding! We lazen ook met grote interesse dat jullie een motortocht hebben kunnen fixen doorheen Sapa? Dit spreekt ons heel erg aan, we zijn beiden motorliefhebbers en krijgen steeds te horen dat dit geen goed idee zou zijn... Bij welk bedrijfje hebben jullie zo'n motor kunnen regelen? :-) Lijkt ons echt super!!! Vele lieve groetjes, Valérie & Robbe (valerie_dd@live.be)
30th March 2012

good morning Vietnam
zeer leuk,bedankt

Tot: 0.149s; Tpl: 0.016s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.095s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb