Tết 2009 in Huế city

Asia » Vietnam » North Central Coast » Thua Thien - Huế » Hué
February 2nd 2009
Published: February 2nd 2009EDIT THIS ENTRY

Flower market outside the citadelFlower market outside the citadelFlower market outside the citadel

This shot was taken on 23 January 2009 on my 23rd trip to Huế city.
Huế city - Friday 23 January 2009: The plane landed at Phú Bài airport at 11:30am and I took an airport bus to Nguyễn Tri Phương hotel. When I left Hanoi in the morning, it was raining and chilly. Fortunately, the monsoon had not affected Huế city yet, so it was still warm and sunny there. I walked for 3 hours from my hotel along Trường Tiền bridge across the Perfume river toward the citadel. I stopped at Lạc Thiện restaurant to enjoy my favorite food and continued walking to Đông Ba market. This was my 23rd visit to Huế city, so I knew the place very well. Most of my trips in the past were on business for promoting a hospital project, but this time I flew to Huế city in order to take a bus to Savannakhet in southern Laos.

As you may know, the Imperial Citadel in Huế city (along with the tombs of the Nguyễn emperors) is a UNESCO world heritage site. Huế city was the capital of Vietnam from 1802 to 1945 under the Nguyễn dynasty. 13 emperors ruled Vietnam during the Nguyễn dynasty. Every two years, an international festival is organized in this city and the next festival will be held in June 2010.

It was 29 December according to our lunar calendar and soon we would celebrate the lunar New Year - Tết 2009. Like everywhere in Vietnam at this time, people were very busy buying necessary things for Tết. Trees and flowers were put on cyclos or motorbikes. It was very crowded at Đông Ba market, as many people went to the place for shopping or selling things. Outside the Imperial Citadel, there was a beautiful market with various flowers from all over Vietnam. I have been to the city many times but never saw such a beautiful sight. By the Perfume river, a competition of flower decoration (thi cắm hoa) was organized and I saw both men and women participating in the event. At the citadel, a musical stage was set up and young singers and dancers were practicing for the official show in the evening.

When I went back to my favorite "Lạc Thiện" restaurant to enjoy the famous foods "Nem lụi" (grilled pork which is covered with rice papers and eaten with vegetables and peanut sauce) as well as "Bánh khoái" pancake, the women at the restaurant were playing cards and they remembered me, even though it was a few years since my last visit. Huế city is my favorite destination in Vietnam and this trip was even more special, as it was close to Tết and I could experience the exciting atmosphere of the festival. I plan to head south during Tết next year 2010 and see how the southerners will celebrate the new year.

The photos in this blog were taken at the Imperial Citadel, flag tower, Trường Tiền bridge, Đông Ba market, Lạc Thiện restaurant and some shops in Huế city, central Vietnam.

Travel tips: You will need at least two days in this city: One day for cruising along the Perfume river, visiting the tombs and another day for the Imperial City and Đông Ba market as well as enjoying the local food. The DMZ tour is organized every day and on this one day tour (from 6am to 6pm) you will see some sites in the former demilitarized zone (DMZ) during the American war.

Another blog about my trips to Huế city: The 22nd trip to Huế city

Thành phố Huế - Ngày 23/1/2009

Đây là chuyến đi lần thứ 23 của tôi đến Huế. Lý do vì sao tôi đến Huế nhiều đến như vậy là vì công việc và chỉ có hai chuyến đi là du lịch. Những năm trước đây, tôi đến Huế vì Dự án nâng cấp bệnh viện Trung ương Huế và về sau thì công ty của tôi trúng thầu dự án này. Còn mục đích của tôi trong chuyến đi lần này là tranh thủ kỳ nghỉ Tết, tôi muốn đi từ Huế sang Savannakhet theo đường Quốc lộ số 9 và bay về từ Đồng Hới. Khi máy bay nghiêng cánh rẽ từ biển vào đất liền, tôi nhìn thấy tỉnh Thừa Thiên Huế với làng mạc dọc bờ biển và cả hình chiếc máy bay chiếu xuống mặt đất. Tôi mua vé xe buýt 40.000 đồng đi từ sân bay Phú Bài đến đường Hùng Vương. Trên con đường vào thành phố dọc theo Quốc lộ 1 thấy quang cảnh thân thương của những ngôi nhà, chợ búa và nhà văn hóa. Có chỗ tôi còn thấy người ta đang xếp những chậu hoa cúc lên dòng chữ “Chúc mừng năm mới”. Khi tôi hỏi cô gái lễ tân ở khách sạn thì được biết hôm nay là ngày cuối cùng có xe buýt du lịch chạy giữa Huế và Savannakhet. Từ ngày mai xe này sẽ nghỉ đến tận mùng 7 Tết. Lựa chọn duy nhất của tôi lúc này chỉ còn lại là xe đò, có nghĩa là tôi sẽ phải ngồi chung với hàng hóa. Tôi phải trả 300.000 đồng, bằng giá của xe buýt du lịch. Nhưng về sau trên đường về, khi tôi tự đi từ Savannakhet về Đồng Hới thì số tiền chỉ là 200.000 đồng.

Việc chủ yếu của tôi trong nửa ngày ở TP Huế là chụp ảnh không khí Tết. 2 giờ chiều, tôi bắt đầu đi bộ dọc theo con đường Hùng Vương quen thuộc, qua khách sạn Sai Gon Morin trên đường Lê Lợi, chụp ảnh cầu Trường Tiền, đi bộ qua cầu sang bờ bên kia của sông Hương. Tôi ghé qua công viên nơi đang tổ chức thi cắm hoa. Trên vỉa hè có các cửa hàng bày bán tranh, đồ gốm sứ, cả bi đông nước và mũ sắt của bộ đội thời xưa. Sau đó, tôi rẽ vào nhà hàng Lạc Thiện để thưởng thức món bánh khoái và nem lụi yêu thích. Cô bé bán hàng vẫn nhớ mặt tôi và nói rằng tôi đã đến đây vài lần, trong lúc các bà các cô đang mải chơi bài. Sau khi ăn trưa xong vào lúc gần 3 giờ rưỡi chiều, tôi đi bộ đến khu hoàng thành. Ngay trước cổng vào thành là cả một chợ hoa rực rỡ sắc màu. Tôi đã đến Huế rất nhiều lần mà chưa bao giờ nhìn thấy cảnh tượng đẹp như vậy. Ở đây có bạt ngàn những chậu hoa cúc màu vàng, lác đác có hoa cúc màu trắng, rất nhiều hoa mai, có cả hoa đào và quất, thậm chí có cả hoa ngọn đuốc Olympic nữa. Cảm giác thật thích thú khi đi giữa cả một rừng hoa.

Tôi đi bộ qua cổng vào thành, chụp ảnh các khẩu pháo, Đại Nội, cột cờ, sân khấu nơi mọi người đang ca hát tập luyện, rồi đi qua cổng phía bên kia để ra khỏi thành. Mỗi lần bước vào khu thành cổ lại có cảm giác thật gắn bó vì tôi đã đến đây hàng chục lần rồi. Sau đó, tôi đi bộ tiếp đến chợ Đông Ba. Trên đường về khách sạn, tôi mua một chiếc đèn lồng màu da cam tại một cửa hàng trên đường Hùng Vương. Tôi sẽ mang theo chiếc đèn lồng này sang Lào để chụp ảnh với áo dài xanh. Điểm đến tiếp theo của tôi là quán chè hẻm, nhưng hôm nay cửa hàng đóng cửa. Như vậy là tôi đã đi bộ suốt 3 tiếng đồng hồ và đã chụp được rất nhiều ảnh đẹp. Cũng may là trời nắng đẹp và khô ráo, khác với Hà Nội mưa và âm u.

Điều mà tôi thích nhất trong chuyến đi tới Huế thật ngắn ngủi lần này là không khí rộn ràng đón Tết. Trên các đường phố, tôi thấy mọi người hối hả chở hoa và cây cảnh bằng xe máy hoặc xích lô. Trước cổng ngôi thành cổ là chợ hoa với bạt ngàn màu sắc của hoa từ khắp mọi miền đất nước, những chậu hoa chuẩn bị cho cuộc thi cắm hoa ở công viên và cả những người Huế nhẹ nhàng như bao lần tôi đã tiếp xúc. Đây là một trong những chuyến đi thú vị nhất của tôi đến thành phố này.

Additional photos below
Photos: 44, Displayed: 29

Advertisement

Đông Ba marketĐông Ba market
Đông Ba market

Many people were at the market to buy necessary things for the lunar new year. A policeman was requesting people not to sell things on the street.
Apricot blossom Apricot blossom
Apricot blossom

Apricot blossom (Hoa mai) is the symbol of spring in southern Vietnam, while Peach blossom (Hoa đào) is the symbol of spring in northern Vietnam.

2nd February 2009

Thank you for sharing that with us - great photos and writing - Rob & Lorenza

Tot: 0.139s; Tpl: 0.014s; cc: 16; qc: 21; dbt: 0.0282s; 21; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 3; ; mem: 6.4mb