BANGKOK - HUA HIN - PATTAYA.

Thailand's flag
Asia » Thailand » Western Thailand » Hua Hin
December 15th 2010
Published: December 15th 2010

BANGKOK - HUA HIN - PATTAYA.

Air Asia er et fint selskap å reise med. De har nye flotte fly, og fremstår veldig punktlige. Vær imidlertid klar over at de er meget restriktive med bagasje. De er et lavprisselskap, og krever umiddelbart ekstra gebyr dersom man har mere bagasje enn det man har bestilt. Vi observerte flere som hoderystende fikk beskjed om å betale ekstra. Når det gjelder vekten de har virket det som den var stilt litt høyt, ergo at den viser flere kilo enn det man har. Vi hadde ikke så mange kilo, men vår bagasje virket likevel tyngre på denne vekta enn det vi selv mente det var....
Men bortsett fra denne pinlige nøyaktigheten, som da ikke rammet oss, er vi veldig fornøyd med dette selskapet som vi nå har reist flere ganger med, både i år og i fjor. Billetter bestilles, og betales enkelt via internett, og de har ofte ekstra tilbud på sine i utgangspunktet lave priser.
Etter å ha kommet oss tilbake til Bangkok var det allerede blitt tordag ettermiddag, og vi måtte da ta en beslutning på om vi skulle ta en natt i Bangkok, eller dra direkte ned til Hua Hin, som var vårt neste mål. Etter å ha undersøkt endel om avstanden ned til Hua Hin endte vi med å ta en taxi direkte ned. Vi hadde ordnet et hotell i Pranburi, som er litt sør for Hua Hin sentrum. Turen tok nok lengre tid enn vi var forespeilet, og etter ca 4 timer ankom vi vårt hotell. Bacchus Home Resort er et rimelig, men fint hotell, og det ligger bare 10 meter fra stranden. Denne delen av Hua Hin har ikke mange vestlige turister, og de lokale kom til stadighet med tilrop og vennlige smil. Stranden på dette stedet er imidlertid under oppgradering, og den fremsto derfor som en byggeplass hvor det lages en flott promenadegate. Dette gjorde at den var lite turstvennlig i øyeblikket, og vi bestemte oss etter 2 døgn på Bacchus for å ta oss inn til det sentrale Hua Hin. Vi fikk et helt greit hotell, men etter hva vi hadde hørt om dette stedet, hvor kongen har sin residens, ble vi litt skuffet. Stranden var overbefolket, og det var for oss bare en masete plass. Dette tiltross for at vi etterhvert har blitt vant til endel mas under vår reise.

NY BÅT GÅR DIREKTE OVER TIL PATTAYASIDEN.

Da vi nå ønsket en roligere plass å avslutte ferien på så vi både videre sørover, samt på andre siden hvor Koh Samet ligger. Ganske langt å reise begge veier visste vi. Vi sjekket også i fjor muligheten for å ta båt over Thailand-gulfen, men det eksisterte da ikke. Det viste seg nå at et selskap hadde startet opp med en katamaran for ca en måned siden, og denne gikk tre ganger i uken mellom Hua Hin og Pattaya. Thailiving Ferry heter selskapet som virket å være drevet av noen engelskmenn.
Vi booket turen som koster ca 215 kr pr. pers. (1200 bath.) Ganske dyrt egentlig til å være i Thailand, men når alternativet hadde vært mange timer i bil, eller buss, var valget enkelt. Inkludert i prisen var henting på hotellet, samt transport inn til Pattaya sentrum. Båten var ganske ny, og kjempefin. Turen var satt til å ta 3 timer og 15 min, men vi brukte nærmere 4 timer over til andre siden. Og for en fin tur det ble. Fremme på dekk satt vi hele turen og koste oss med noen øl.
Og underveis oppdaget vi noe som vi egentlig ikke hadde tenkt over før nå. Plutselig la vi merke til at noen snakket norsk, og det var faktisk første gang i løpet av turen vi hørte det. Svensk har vi hørt mange steder, men faktisk ikke en eneste gang før nå hørt norsk. Vi vekslet noen ord med en tilårskommen herremann som stolt fortalte at han bodde på Pattaya, og hadde vært i Hua Hin og spilt golf med sin kjære.
Både vi norske, samt et par svenske som var ombord koste oss og nøt båtturen i flott sol. Men det var tydelig at ikke alle var like vant til sjø. For inne på båten lå de lokale rett ut. De var sjøsyke, og tilogmed serveringsdamen i det lille restauranthjørnet lå rett ut. OK. Da var det bare å hente seg en øl selv og legge de ca 10 kroner det kostet på disken.
Etter ankomst til Pattaya var det blitt såpass sent at vi måtte ha et sted å bo for natten før vi kunne reise videre til Koh Samet. Vi hadde vel egentlig ikke tenkt oss til Pattaya, men da vi først var kommet til denne kjente plassen, måtte vi jo se oss litt rundt. Et visst rykte er vi jo kjent med at Pattaya har, og vi fikk ikke noe spesielt annet syn på stedet. På kveldstid ble strandpromenaden fylt opp med damer - og mange som nok bare så ut som det (ladyboys) - som frembydde sine tjenester. Også barene her bar preg av det samme.
Men ellers var det også mange familier på tur, og stedet har både fine butikker og restauranter som gjør at man ikke nødvendigvis trenger å være singel mann på tur for å nyte det som Pattaya har å by på. Stedet ligger veldig fint til, og har en flott strand som strekker seg mange kilometer. Og med den korte avstanden det er herfra til Bangkok er det ikke rart at stedet er populært.
Etter en natts søvn i denne livlige delen av Thailand ble vi plukket opp på hotellet av minibus, og startet reisen til Koh Samet. Reise med minubus ca 2 timer og båt til Koh Samet koster 350 bath, (drøye 60 kr) og det virker som det er fast pris.

Tot: 0.086s; Tpl: 0.013s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0523s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb