Dzsungel tura MHS - 2013 Jan 25

Asia » Thailand » North-West Thailand » Mae Hong Son
January 25th 2013
Published: February 5th 2013

Remek dzsungel turak indulnak Mae Hong Son-bol, minden guest house tud szervezni 1-3 napos utakat, kulonbozo "fenypontokkal", mint pl. Mae Hong Son kornyeken elo hegyi torzsek (hilltribes- Karen, Lahu, Meo, Lisu, Hmong kisebbsegek) meglatogatasa, kulturajuk tobbe-kevesbe autentikus kornyezetben torteno megismerese - itt a leghiresebb "farang latvanyossag" az aranykarikakkal valoszinutlenul hosszura nyujtott nyaku nok meglatogatasa a Karen falvakban - de vannak itt dzsungel turak, bambusz hajokazas, elefantolas, stb... Engem kifejezetten taszit a falvak turistalatvanyossagkent torteno meglatogatasa, inkabb baratsagos jottmentkent vagyok ilyen helyeken, kevesbe erositi azt a mintat, hogy a helyiek halljak a turistabusz erkezeset, leveszik a farmert es a polot, feloltik a torzsi hacukat meg az orrkarikakat, pozolgatnak egy orat, eladnak nemi kezmuvesseget, aztan amikor elment a busz, visszaveszik a normal ruhat, es eletet 😊

Szoval ilyesmik vannak rendesen, de MHS-ban freaksegek is akadnak, pl. egy olyan trekkerman, aki 5 napos gyalogturat szervez Pai-ba, ugy hirdeti, hogy "rossz tarsasag, nedves es csuszos terep, rossz alvas, rossz viccek vegig, de a kaja ... Oh La La!!!!". Na vele mindenkepp dumalok, gondoltam, es bizony, a jo whiskys-vicces trekker sherpa olyan volt, mint a hirdetese😊 Megkerdeztem, mit jelent a jo kaja, azt mondta, hogy meg kell mindenkinek enni egy jol megtermett egesz csirket minden nap, mert "jo kaja nelkul nem tudsz gyalogolni"...

Mi vegul a sajat otthonunk, a Jongkham Guest House sajat trekkelo cegehez mentunk be, hogy mit tud mondani kezdesnek. Egy napot szeretnenk kirandulni, ugy, hogy legyen benne dzsungel tura, vizeseses hegyi patak, es delutan a Mud Spa-ba (a hires helyi iszappakolas es termalviz mekkajaba) valo latogatas. Ezt keszsegesen pikpak megszervezte nekunk a Trekkermann, es a kovetkezo reggel 9kor megreggelizve, mindenre felkeszulve vartuk a trekking guide-unkat azaz turavezetonket a haz elott.

Kee egy bekes, gyenged szavu Karen hegyi emberke, aki vezetonknek szegodott erre a napra, es csakugy mintha Matula bacsi vinne korbe a tiszan, o a gyermekkora ota rott hegyi utak titkait, kicseit, kedvenc szepsegeit igyekezett nekunk megmutatni, finom Karen dalokkal, bambusz turabottal, es torzsi bokovel,mellyel idorol idore megkapargatpott egy fat, hogy megkostoltassa velunk a dzsungel gyogyszereket, bambusz kupat vagott ha teat foztunk, faragott, vagdalt, szoval fontos kellek volt. A tura a Karen village szelen, a sajat kertjeben kezdodott, ahol felkaptuk a dzsungeljaro kutyajat, Luckyt, es a csaladi foldeken at indultunk a hegyekbe. A csalad altal kultivalt 2-3 hektarnyi zoldseges-gyumolcsos vegyszermentesen, harom testver altal kozosen van muvelve, vetesforgoval, mulcsolassal, a hegyi patak vize altal locsolva...elgondolkodtam amint friss koriandert szedtunk az ebedhez a gondosan letakart agyasbol, hogy otthon magyarorszagon a kisebbseg mikor fog kulfoldieket sajat biokertjen buszken vegigvezetni, angolul bemutatva nekik a technikakat, a termenyeket...egy generacio alatt valtoztatott a thai kormany a hegyi torzsek egyebkent okori eleten, europai elvek menten, nalunk kikiserletezett technikakkal, koncepciokkal, celiranyos projectekkel, es egy jo adag nevelessel es anyagi segitseggel.

A dzsungelbe erve Kee batyo erezhetoen a helyen volt - ahol gyerekkora ota csavarog a testvereivel, most azt osztotta meg velunk, megspekelve jo sok dzsungel tudassal, ahogyan a Karenek az erdei elet elik. Elso par kilometer alatt sajnos az illegalis fakitermeles tavoli hangjai miatt a legertekesebb fa, a tikkfa pusztitasa volt a temank - hogy egeszen nemregig a tarvagasos - leegeteses technikaval nyertek uj foldeket muvelesre, ami miatt csupan 8%-ra csokkent az erdovel boritott teruletek aranya Thaifoldon. Erre hozott szigoru tajvedelmi szabalyokat es birsagokat a kormany, mely igyekszik megovni a maradek teruletet. Sajnos a hazepiteshez meg igy is a tikkfa a divatos, melyet most Burmabol szereznek be, ahol meg nincsenek hasonlo intezkedesek...De legalabb mezogazdasagra nem pusztitanak tovabbi erdoket az uj szabalyzat alatt, hanem a munkaigenyesebb, de jobb minosegu biogazdalkodas kezd terjedni a hegyekben a kiraly tamogatasaval, es az erdok ujratelepitese az uj project. (1-es kepen Kee tikkfa csemeteket mutat be, melyeket forro vizes foldlabdacsban ultetnek, leven hogy 60 fok folott csirazik a tikkfa magja).

Ahogy haladtunk a gyonyoru oserdoben, egyre magasabb hegyek kozott, lepten nyomon talaltunk valami erdekeset - a lehelet finom nad cirok, mely a sepruk anyagat adja (2-es kep), vagy tikkfa levelekbol keszitettunk termeszetes legkondicionalo berendezest (3-as kep), hangyavarat (4-es kep), a hallal, paradicsommal es olajjal kifozott eszaki csemege alapanyagat, a Som Pi-t, (5-os kep), melyert szezonban reggel 4 kor masznak fel a legmagasabb hegyekre a Karenek, hogy a friss szedet delutanra Chiang Maiban legyen a piacokon. Hideg evszak ellenere rengeteg fajta orchideat lattunk, bar ezek az esos evszakban viragoznak inkabb, de volt koztuk mar eheto😊 (6-os kep), es az egyik pihenni hagyott hegyi foldecske melett egy Karen vakondcsapdat is lathattunk akcioban, (7-es kep), melyrol nemsokara kisvideot toltok fel a Youtube csatornamra (SirKonemara). A 8-as kep a dzsungel leghatekonyabb gyogyszereirol keszult - mutatott Kee olyan indat (a kepen), melyet a szerzetesek-utazok akkor csavartak a derekukra, ha hosszu utra inultak Malaria altal veszelyeztetett teruletre. Elmondasa szerint egy falatot eszik az ember az igen keseru indabol naponta az ember, es 2 honap mulva 3 evre hatekony vakcinaval felero vedettseget kap a Malaria ellen. De vagott olyan fakerget is, melyet akkor kell enni ha mar megvan a baj😊 Jo kutyakent mindent megkostoltam, az inda meg fogyaszthato keserusegu volt, azt bevallaltam volna, ha gazos reszre mennek, de a kereg... na az aztan mindennel keserubb volt, ereztem hogy hogyan gyogyit😊 Kiertunk ket gyonyoru hegy koze, ahol a volgy folott egy regi mezogazdasagi terulet piheno kunyhojaban szuneteltunk, (8-9-10n es kepek),beszelgettunk, csodaltuk a messzesegben tornyosodo Doi Pui ormait, a korozo olyveket, majd elindultunk lefele, jo meredek alig csapason, bambusz es tikkfaerdoben, gombakat, az erdotuz altal gyonyorure egtett fatorzseket pillantva (11-12-es kepek).

Leerve a meredek hegyoldalrol, elerkezett a tura csucspontja, picit letaboroztunk egy jeghideg hegyi patak partjan, es onfeledten furdozhettunk a kristalytiszta vizben, napozgathattunk, amig Kee ebedhez keszitett dolgokat. A kornyezo erdobol vagott bambuszbol faragott poharakat, es egy megtermettebb bambuszban forralt vizet teahoz, ugy, hogy beallitotta az egyik felet a tuzbe, felulrol pedig megtoltotte vizzel, 5 perc alatt lobogott a viz a bambusz teafozoben, es a helyi shen termelok jazminos zold teajat szurcsolgettuk, a bananlevelbe csomagolt ebedet izlelgetve...Na hat mondanom se kell hogy kesz voltam az euforiatol, annyira jol esett a jeges patakban uszkalni, csobbanni, jatszodni, aztan a tuz melegenel ebedezni! (13-17es kepek).

A folyo partjan visszamasiroztunk a nemzeti park bejaratanal Kee hazahoz, ahol a kutyat letettuk, dzsipbe szalltunk, es kovetkezett a thai wellness (18-20as kepek), MHS-tol 12 km re eszakra talalhato a Mud Spa, ahol bekennek terapias sarral, megnapoztatnak, lefurdetnek, tamarindos lemosassal tovabb puhitjak a borodet, aztan bumm bele az asvanyi anyagokkal teli gyogyvizes kadba...Szuper relaxalt orat toltottunk itt, aztan konnyed faradtsaggal, beszelgetve Kee hazavitt minket a Guesthouseba... Szoval csak ajanlani tudom barkinek ezt a fajta trekket, aki szereti a dzsungelt, a varosbol valo kimozdulast, a szepsegeket, a nyugodtan dudolo Karen sherpakat...csodalatos nap volt!

Tot: 0.081s; Tpl: 0.013s; cc: 13; qc: 28; dbt: 0.0477s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb