Cultuur & Avontuur in NEPAL


Advertisement
Nepal's flag
Asia » Nepal » Pokhara
August 9th 2012
Published: August 9th 2012
Edit Blog Post

'Volgende blog komt uit Nepal' schreef ik onderaan mijn laatste blog, dus bij deze!

Vanochtend zijn mijn reisgenoten (10 stuks) met bus of vliegtuig vertrokken naar Kathmandu, morgen vliegen zij terug naar Nederland. Ik heb een internetcafe opgezocht om mijn 'belofte' waar te maken.

Hoe 'gewoon' Aruba inmiddels is, zo nieuw was alles in Nepal. We hebben veel gezien en gedaan. De eerste 4 dagen hebben we in Kathmandu doorgebracht, een superdrukke stad waar constant getoeterd wordt. Soms schrik je je lam... Er wordt hier links gereden dus dat is even wennen en je wordt rechts en links ingehaald door motors, fietsen, auto's, bussen, vrachtwagens en wat er nog meer rondrijdt.

Fenna en Shalik hebben ons veel cultuur laten snuiven, verschillende tempels en stupa's hebben we gezien. Het is bijzonder om te zien, maar na 10 op elkaar lijkende tempels vond ik het prima om even wat anders te zien. In Baktapur zagen we hoe de mensen allemaal aardewerken spullen maakten, gewoon op de hand en met de pottenbakkersschijf, knap hoor!

Na Kathmandu zijn we naar Chitwan gegaan, naar een natuurgebied waar olifanten, neushoorns en krokodillen leven. Er is een Elephant Breeding Centre, waar we hele schattige kleine olifantjes (van 150kg) hebben gezien. Een van de olifantjes was nog maar 4 dagen oud! 2 iets oudere olifantjes kwamen richting het hek en kon je aaien, erg leuk! Later gaven ze nog een showtje door een modderbad te nemen.

We konden zwemmen met olifanten, op hun rug zitten en nat gespetterd worden, superleuk! Later hebben we ook een olifantensafari gedaan, op zoek naar neushoorns. Het duurde even maar we hebben 3 neushoorns gezien, leuk, leuk.

Na Chitwan zijn we naar Pokhara gegaan, Shalik's hometown. We verbleven in het spiksplinternieuwe hotel van zijn broer, we waren de eerste gasten. De familie vond het erg leuk dat we er waren en zijn erg lief voor ons.
Pokhara is een stad met ongeveer 200.000 inwoners, het hotel ligt in 'Lakeside', aan het meer ;-) Echt een relaxte plek, wel vrij toeristisch, ondanks dat het nu laagseizoen is. Het zit er vol met winkeltjes met trekking artikelen.

Maandags zijn Ilse, Fenna en ik vertrokken om een trek door de himalaya te doen van 3 dagen. Dag 1 was voornamelijk in de bus zitten, eerst een rit van 4,5 uur en daarna nog een rit van 2,5 uur (hobbel-de-bobbel). En daarna nog ruim 1,5 uur lopen om in Tatopani aan de komen, wat 'heet water' betekend. In Tatopani is dan ook een natuurlijke heet water bron, die ook echt heet is. Wel bijzonder om te zien en in te gaan.

Dag 2 was trappetjes, heuvels, trappetjes en nog meer heuvels en dat allemaal omHOOG. Heftig, maar wat mij betreft wel goed te doen. Het was mooi weer, warm maar wel af en toe een bui. Later dan gepland, na 10 uur onderweg te zijn geweest en in de regen kwamen we aan in Gorepani. Daar konden we in het hotel lekker warme chocolademelk drinken rond de houtkachel.

Om 4 uur 's ochtends stonden we op om zonsopgang op poonhill te zien. Als we geluk zouden hebben zouden we de toppen van het Annapurna gebergte kunnen zien, maar de kans was groter dat het bewolkt bleef en we niets zouden zien. We hebben echt superveel geluk gehad, toen we na 50 min boven waren kwam de zon op en brak de hemel open! Wat een geweldig uitzicht op de bergen :-) En het bleef niet 5 minuten open, maar wel een half uur, en het werd ook steeds helderder! Heel gaaf.

De rest van de dag was trappen af, in de regen, van miezerregen tot 'met bakken uit de hemel'. Alles was kleddernat, ik was blij dat het de laatste dag was. Toch was het een supergave trek en zou ik zo weer gaan!
De 4 dagen spierpijn die ik daarna had ben ik ook al bijna weer vergeten ;-)

Op zaterdag was de bruiloft, een bijzondere dag. Als vrouwen hadden we ons allemaal in een sari gehezen. Ik had m'n best gedaan mijn sari zelf aan de doen, maar toen in beneden kwam lachten de Nepalese vrouwen me uit, het was echt niet goed genoeg. Er zijn nog 2 vrouwen 10 minuten bezig geweest met sjorren, trekken en vouwen voordat ze tevreden waren. Toegegeven, hij zat ook een stuk mooier ;-)

Het was een hele warme dag, waarop niemand precies wist wat er ging gebeuren en hoe laat we waar moesten zijn. Een ceremoniemeester kennen ze hier niet geloof ik ;-) Uitnodigingen werden ook pas 2 dagen van tevoren, mondeling versterkt. Toch waren er zo'n 300 mensen, waarvan er naar mijn idee een groot deel alleen maar voor het eten kwam. Er werden door de priester allerlei rituelen uitgevoerd, waarbij verschillende mensen bij verschillende onderdelen wel of niet aanwezig mochten zijn.

Thuis waren er een stuk of 100 vrouwen aan het zingen en dansen. De moeder van de bruidegom is ook constant thuis geweest en is niet meegeweest naar de tempel, zo hoort dat hier. Een bijzondere ervaring en een mooi bruidspaar!

Maandag na de bruiloft zijn we met een groepje wezen raften! Dat was echt supergaaf. Het was maar de vraag of het door zou gaan, omdat het regentijd is staan de rivieren erg hoog en kan maar op weinig plekken geraft worden. We hebben 4 uur op het water gezeten, het begon met prachtig weer, volop zon, prachtige natuur. Aan het eind van de tocht hadden we plensende regen en zelfs onweer, gelukkig waren we toen ook op onze eindbestemming. Het was wel echt heel gaaf.

En om nog wat meer avontuur toe te voegen aan deze reis ben ik gisteren gaan paragliden, met een paracute van de berg af! Ook een super-ervaring!!! Ik zag ze hier constant door de lucht zweven en het is hier relatief goedkoop, dus toen besloot ik dat ik Pokhara niet wilde verlaten voordat ik ook geparaglide had :-D

Het was een tandemsprong samen met de neef van Shalik, die kampioen paragliden is! Ondanks het matige weer heeft hij echt zijn best gedaan zo lang mogelijk in de lucht te blijven. Supergaaf!

Zaterdag vlieg ik van Pokhara naar Kathmandu. Maandag vlieg ik terug naar Aruba, via Delhi en Amsterdam (waar ik dinsdagochtend nog even ben).

Ik heb nu geen foto's aangezien ze nog op m'n camera staan, dus die komen de volgende keer!

Advertisement



9th August 2012

Hoi Marijke, Gelukkig post je niet zo veel, dan is het voor mij ook goed bij te houden. Maar ik ben nu wel benieuwd naar je foto's! Goed om te lezen dat je het helemaal naar je zin hebt! Kom je eigenlijk nog wel terug? Ben (nog steeds) wel een beetje jaloers op al je verhalen om eerlijk te zijn (vooral dat duiken, raften, quad rijden e.d.), het lijkt wel één grote vakantie! In elk geval gecondoleerd nog met je oma, en geniet nog even van Nepal! Groeten, Rob
10th August 2012

Hi Sportieveling en avonturier!
Hi Marijke, Wat ben jij daar actief bezig joh! Super leuk en uitdagend! Lekker van alles meemaken.... Hoop dat je er echt heel erg van kan genieten. Hoelang blijf je straks nog op Aruba? Kwam je broer nou nog langs? Wist je al dat we hem hebben gevraagd voor de foto's op onze trouwdag? Hij zou er nog over nadenken... ben benieuwd. Zou leuk zijn! Sanne zit nu op Grand Cannaria, samen met haar zus Ada. Wel lekker voor hen.... even totaal andere omgeving en sfeer. Met haar rug gaat het volgens mij al weer een stuk beter... Met mij en Ed gaat het goed! We zijn nu wat meer met de bruiloft bezig, maar het is natuurlijk ook al over minder dan 3 maanden... :) Zin in! Verder ben ik nu druk bezig, naast mn betaalde werk, met een pilot wat we doen in samenwerking met Exodus Nederland. een pilot waarbij we een ex-gedetineerde (hij komt morgen vrij en we gaan hem ophalen) zullen begeleiden vanaf dag 1 tot ik denk zo'n 6 maanden erna (totdat zijn leven weer aardig 'op de rit is'. Wel tof om te doen. De cliënt is zelf ook heel gemotiveerd (wat voor ons ook wel een vereiste was). Heej, ik ga zo mijn lunch klaar maken, gauw boven zuigen en naar mijn werk. Lieve groetjes, Charissa

Tot: 0.062s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 27; dbt: 0.0439s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb