Bishkek - Cholpon Ata - Karakol - Song Kul

Asia » Kyrgyzstan » Bishkek
July 5th 2008
Published: July 10th 2008

This content requires Flash
Download the free Flash Player now!
Een korte rit in een Mercedes-busje brengt ons vanuit Almaty de grens over naar Kirgiziл. Verstrengeld tussen de Centraal Aziatische Stans, komt dit land er torenhoog bovenuit! Bergtoppen hoger dan 7000 meter, diepe ingesneden groene valleien, gletsjers en ijsblauwe Alpine meren bedekken 90 percent van ’s lands oppervlakte. De barkoude winter houdt het vee op stal in laag gelegen dorpen. In de zomermaanden trekken de nomaden uit hun huis naar de hoger gelegen weilanden (jailoos) en verblijven er in joerts.
Kirgiziл is een prachtige bestemming en bovendien een perfecte afwisseling na de Russische stadszichten.

Na een paar dagen Bishkek trekken we richting Cholpon-Ata, een badstadje aan Issyk-Kul, het grootste meer van Kirgiziл. De combinatie van extreme diepte, thermale activiteit en hoog zoutgehalte zorgt ervoor dat dit meer nooit bevriest. Tijdens de zomermaanden krioelt het hier van de Russische en Kazachse toeristen. We logeren bij de gastvrije Tania en haar alomtegenwoordige zoon Bakiet in Pegasus Guesthouse. Hier beleven we ons eerste paardrij-avontuur: samen met instructrice Tania maken we een mooi ritje in de bergen. Leuke ervaring, maar twee dagen later weten we nog precies welke spieren nodig zijn bij paardrijden.

We zetten onze reis verder naar Karakol, uitvalsbasis voor een
BishkekBishkekBishkek

Gas Water met siroop, de favoriete verfrissing in Bishkek.
aantal prachtige trekkings in de omliggende bergen. Wij trekken naar Altyn Arashan, een populaire bestemming op 3000 meter. Door thermale activiteit vind je hier verschillende warmwaterbronnen in de omgeving. Na een zware beklimming kan een warm badje deugddoen. Bovendien zou het een helende werking hebben... We genieten hier van de rust en doen zoals er in ons hotelletje geadviseerd wordt: “Sitting, looking at the mountains”. ’s Nachts is het hier behoorlijk koud!
Vanuit Karakol trekken we ook naar Jeti-Oghuz, vooral bekend om haar sanatorium waar in Sovjetglorietijd Joeri Gagarin kwam decompresseren en waar in 1991 Boris Jeltsin en voormalig Kirgizisch president Askar Akaev hun eerste ontmoeting hadden. Ooit vol glorie, nu danig in verval...
We wandelen tot de Svetov Dolina (de bloemenvallei) en logeren in een joert-hotel.

Vanuit Karakol rijden we, via de zuidelijke, meer ongerepte kant van Issyk-Kul naar Kochkor. Via CBT boeken we een trekking naar het Alpine meer Song-Kul. (CBT staat voor Community Based Tourism, een organisatie gesponsord door het Zwitserse Helvetas - ze organiseert trips over heel Kirgiziл en werkt op een eerlijke manier samen met de locale bevolking) In twee dagen tijd (en na oversteken van drie bergpassen!) zullen we 40 km verder het
BishkekBishkekBishkek

Dochtertje van ons guesthouse
meer bereiken. Slapen en eten doen we in joertkampen onderweg. De tocht is zwaar maar prachtig! We beleven het traditionele nomadenleven op onze weg over de jailoos. In de joerts worden we verwend met thee, brood, zure room, kiemiez (verse merriemelk). Heerlijk, op de kiemiez na: veel te zuur! We staan vooral versteld van de moderne organisatie van het nomadenleven. Song-Kul zelf ontgoochelt een beetje: op zich een prachtige locatie maar een beetje te toeristisch naar onze zin.

Na deze zware inspanning zijn we aan rust toe. We maken de cirkel rond, keren terug naar Bishkek. Hier genieten we van het zonnetje, drinken een pintje op een terrasje en bereiden de volgende stap van onze reis voor.

Morgen reizen we naar Osh, de tweede grootste stad van Kirgiziл. Van hieruit trekken we verder door de Fergana vallei richting Oezbekistan.

Het strand

Karakol

Wildlife

11th July 2008

mooi
Wat een mooie foto's, en wij maar werken in België !! Goede reis !
12th July 2008

Op weg naar Song Kul
Pachtig!!!Ik zit hier weg te dromen :-))) Geniet maar verder..... Groetjes

Tot: 0.137s; Tpl: 0.013s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0887s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb