Dag 7-8: Aso-Beppu

April 14th 2011
Published: April 14th 2011

De actieve mt. AsoDe actieve mt. AsoDe actieve mt. Aso

Rotte eieren ahoy!
Het Sakura-feestje was heel erg leuk en gezellig. Wij hadden ook stroopwafels meegenomen en uitgedeeld - ze vonden die erg lekker.
Er waren kinderen tussen de 8 en 11 jaar en een heel aantal tussen de 17 en 30 - in totaal waren we waarschijnlijk met 15 man, minstens. We zijn opgehaald en teruggebracht met een jeep, Alexander was natuurlijk veel te lang en dat bracht de nodige hilariteit mee, en we hebben email-adressen uitgewisseld.
Er waren hapjes en drankjes en we hebben heel veel gekletst - kortom, het was een hele leuke ervaring!

De volgende dag stond in het teken van reizen en vulkanen. Eerst hebben we met verschillende treinen gereisd. In tegenstelling tot het openbaar vervoer in Nederland, rijd in Japan alles op tijd - eventuele afwijkingen van het schema zijn slechts seconden.
Dit komt ook omdat de treinen gewoon gaan rijden, met of zonder jou. De deuren knallen gewoon dicht als je niet op tijd bent. Het in en uitstappen verloopt heel netjes. Iedereen geeft de uitstappers veel ruimte, en pas als iedereen is uitgestapt, gaan de mensen instappen; zonder te dringen maar wel snel.
Binnen twee minuten is een stop bij een halte gebeurt. Bij bussen
ToriiToriiTorii

In de buurt van een Shinto pelgrimtempel
stap je achterin in, en betaal je bij voorin uitstappen de chauffeur - ook dit verloopt heel snel.

Bij aankomst op Aso station borgen wij onze koffers op in kluisjes. We zouden de berg Aso bezoeken - deze berg bestaat uit enkele vulkanen, waarvan één actief is.
Met een bus gingen we de berg op. Wendy viel in slaap van het rustgevende geschommel. In de verte was de witte rookpluim al te zien.

Bij de busstop besloten we de berg verder te beklimmen, in plaats van de kabelbaan te gebruiken. dat bleek later een goed idee omdat we van een afstand konden zien dat het karretje stampvol zat. De meeste van onze groep hadden voor de kabelbaan gekozen.
Wel was het een flinke klim en het zonnetje scheen flink - we zijn dus best wel verbrand. Nou ja, Alexander een en Wendy dan, omdat ik natuurlijk een vachtje heb!

Bovenaan was de krater flink aan het stomen. Je ziet verder geen lava, of iets dergelijks, alleen witte rookpluimen die door de bergspleten worden uitgebraakt. Zo nu en dan is het zelfs code rood, omdat de gassen dan te gevaarlijk zijn om in te ademen. Er staat ook de hele tijd een man met meetapparatuur en er vliegt om de zoveel tijd een controle helikopter over.
Toen wij aankwamen was het code oranje. Vlak voor onze aankomst bleek het even code rood te zijn geweest. De stoom zelf rook naar rotte eieren vanwege de zwavel. Je kon niet te lang bovenin staan omdat de wind de rook precies naar de mensen toe blies. Je ging dan last van je keel krijgen en hoesten - niet echt prettig. Maar, he was het zicht meer dan waard!

Na het bezoeken van de vulkaan hadden we nog veel tijd over dus heeft Patrick ons de omgeving van het plaatsje Aso laten zien - vooral een tempel in de buurt, welke heel indrukwekkend was.

Daarna hebben we heerlijk gegeten bij een restaurantje (ook het enige restaurantje in Aso). We hebben allebei deep fried curry rice gegeten. De curry in Japan is echt van Japan zelf en niet te vergelijken met de scherpe curry die wij gewend zijn. Het heeft toevallig dezelfde naam, maar het is iest zoetiger. De curry heeft een hele bijzondere smaak die we niet in Nederand hebben.

Toen gingen we met de laatste trein van die
'Shiny Uncle' beeld in Beppu centraal'Shiny Uncle' beeld in Beppu centraal'Shiny Uncle' beeld in Beppu centraal

Een man die veel van kinderen hield (tegenwoordig zou het een pedofiel zijn...)
dag en kwamen zo, behoorlijk moe, in Beppu aan. We kregen nog een korte, oriënterende rondleiding van Patrick omdat we de volgende dag zelf moesten beslissen wat we zouden doen. We bleven maar één dag in Beppu en er zijn teveel verschillende dingen te zien en te doen om dit in groepsverband te doen.

Na een behoorlijk drukke dag daarvoor in Nagasaki was deze dag ook best vermoeiend - we besloten dan ook dat we de komende dag in ieder geval rustig aan zouden doen.

De volgende dag verzamelden we om kwart voor negen, waarna Patrick iedereen uitleg gaf over de keuzes die gemaakt werden en zette iedereen op de juiste bus, o.i.d.

Alexader en Wendy wilden eerst de "Hellen" van Beppu gaan bekijken - net als de meesten van de groep. Wendy wilde echter daarna naar een Onsen en Alexander niet; onsens zijn ook meestal gescheiden, dus met z'n tweeen zou toch niet mogelijk zijn. Iemand anders van de groep, wilde ook naar een onsen en haar man niet, dus zij en Wendy besloten samen naar een onsen te gaan - de mannen zouden zich zelf wel vermaken 😊

'tuinen' met vulkanische activiteit/heetwaterbronnen/enz. Zo was de eerste 'hel 'gevuld met allerlei stomende waterbronnen, waarvan een helder wit was (en naar rotte eieren stonk). Een andere 'hel' had poelen met borrelende, grijze blubber. Er waren hele mooie 'hellen' bij, maar ook een aantal niet zo mooie. Zo was er een waar een aantal dieren tentoongesteld werden in veel te kleine en kale hokken en een krokodillenfarm waar hetzelfde voor gold - we hadden het erg te doen met die arme beesten.
Twee van de acht hellen lagen veel verder weg dan de anderen, dus die heeft Wendy niet opgezocht. Alexander is daar wel naar toe gegaan en heeft bij de achtste 'hel' een indrukwekkende geiser bekeken.

Daarna heeft Alexander veel gewandeld en de kade bezocht, en is daarna naar het locale badhuis gegaan. Hier is hij begraven in heet zand door dames (hij had zijn yukata aan, een soort dune badjas), echt een beleving. Bij baden in Japan kijken de Japanners altijd een beetje argwanend naar buitenlanders omdat die niet altijd de badregels naleven. In Japan moet je je voor het in de hete baden gaan altijd eerst goed wassen en alle sop goed van je afspoelen. Het baden zelf is ter ontspanning en niet om in schoon te worden - het komt alleen vaak genoeg voor dat een stomme buitenlander met zijn vieze lijf of soppige lichaam een bad ingaat en daarmee het hele water verpest. Al het water komt uit natuurlijke bronnen, dus dat wordt zeker niet op prijs gesteld.

Wendy is met Anneke, de groepsgenote naar een onsen in de buurt van de 'hellen' gegaan. Een onsen heeft veel weg van een sauna, alleen dan met diverse warm-water (soms heel heet!) baden in plaats van sauna's. Er was in die onsen onder anderen een waterval waar je onder kon zitten en een prachtig buitenbad met een waterval. Je huid werd erg glad en soepel van de baden. Ik ben daar natuurlijk niet in gegaan - mijn vacht zou het niet op prijs stellen.

Ondanks dat Wendy zich had voorgenomen rustig aan te doen (ze had al een blaar op haar kleine teen) - bleken zowel zij als Anneke een slecht richtingsgevoel te hebben. Ze besloten naar de zee te lopen en dan terug te lopen naar het hotel langs de zee. Ze dachten dat het niet ze ver zou zijn... Ze hadden het heel erg verkeerd. Elke keer dachten ze dat het niet zo ver meer was, waardoor ze geen bus of taxi namen, maar hadden het de hele tijd bij het verkeerde eind. Toen ze eindelijk bij het hotel waren had Wendy geen voeten meer over. Maar, ze hadden veel gezien dus het was de moeite waard.

Beppu zelf is echter niet zo'n mooie plaats als bijvoorbeeld Fukuoka of Nagasaki - er ligt meer rommel en alles is veel minder verzorgd. Ook zou je, in tegenstelling tot de andere twee plaatsen, niet zo snel in je eentje 's avonds rondlopen. Dit komt misschien dat er veel meer Koreanen in Beppu zijn getrokken - de criminaliteit is daardoor erg toegenomen (niet om te discrimineren, maar dit is een feit). Er zijn bepaalde, ruwere wijken die de Japanners mijden.

Het was leuk om Beppu te hebben gezien, maar een dag was voldoende.

Morgen gaan we naar Hiroshima.

Co.

14th April 2011

Hoi jongens, Het is nu bij ons 16.00 uur en het is leuk weer wat van jullie te lezen. We kijken steeds op het dagprogramma om te zien waar jullie nu weer naar toe gaan. Ik heb ook een mailtje gestuurd maar ik weet niet of jullie daar al naar gekeken hebben. Rust lekker uit en veel plezier maar weer. Groetjes en kus.

Tot: 0.076s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 51; dbt: 0.0432s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb