Miyajima ja Kyoton hanaolutfestarit

Asia » Japan » Kyoto » Kyoto
May 14th 2012
Published: May 14th 2012

Hiroshimaan matkaavien "pakollisiin" nahtavyyksiin kuuluu myos Miyajimalla sijaitseva kelluva torii... Valitettavasti meidan matkamme aikana torii oli korjattavana, joten emme oikein paasseet kunnolla nakemaan toriita rakennustelineiden vuoksi. Paiva oli aurinkoinen ja meri kimmelsi, joten pienoinen pettymys ei haitannut. Menimme koysiradalla ylos lahella korkeinta huippua. Kavaisimme katsomassa jonkun buddhalaismunkin 1200 vuotta sitten syttymaa tulta. Maisemat olivat huikeat ja ymparoiva luonto todella kiinnostavan nakoista... Miyajimalla olisi ollut useit vaelluspolkuja, joita pitkin olisimme varmaan menneet, jos olisimme olleet yota saarella.

Sunnuntaiaamuna reili jatkui ja suuntasimme Kiotoon. Kiotossa asuu noin 1.47 miljoonaa ihmista, vain noin 300 000 enemman kuin Hiroshimassa, mutta tama tuntuu kuitenkin huomattavasti isommalta kuin Hiroshima. Kenties hajanainen kaupunkirakenne vaikuttaa asiaan. Kaupunki on rakennettu ita-lansi ja pohjois-etala -suunnassa kuten esim. New York, joten paikasta toiseen loytaminen on suhteellisen helppoa. Kiotossa on ihan alyttomasti nahtavaa. Unesco-bongarille tama on suoranainen unelma: Kiotossa on 17 (!) Unescon maailmanperintokohdetta. Tahan mennessa vaikuttaakin silta, etta helpoiten tietaa olevansa Unescon kohteessa, kun paikka on aivan taynna turisteja. Nahtavyyksia bongaavia turisteja uhkaakin Kiotossa temppelivasymys 😊 Tahan menessa olemme katsastaneet Ni-Jon linnan, jossa ensimmainen Tokugawa shogun Ieyasu asui. Paikka oli todella vaikuttava, koska sisalla pystyi jotenkin kuvittelemaan, millaista elama rakennuksessa oli neljasataa vuotta sitten.

Meilla on Kiotossa CS-majoitus, yovymme Fumie-nimisen japanilaisnaisen luona. Fumie on ilmeisen innokas majoittaja, silla meidan ensimmaisena asunnossa oli yhteensa seitseman vierasta. Fumie vei meidat (minut, Matiaksen ja nelja muuta CS-vierasta) samantien Kioton hanaolutfestareille. Tiettyyn pakettihintaan (n.4 e) sai maistaa puolikkaan pintin kaikkia tarjolla olevia oluita. Festareilla oli tarjolla myos ruokaa ja elavaa musiikkia. Kaiken kaikkiaan festareilla oli mukava tunnelma. Illalla kavimme viela syomassa Fumien, brittilaisen Nielin ja sveitsilaisen Majan kanssa. Illalla majoituspaikkaan tuli viela australialainen mies, joka oli onnistunut kadottamaan matkakumppaninsa Kioton juna-asemalla. Mies oli odottanut serkkuaan nelja tuntia siina kohdassa, jossa tiet olivat eronneet ja lopulta luovuttanut. Heilla ei siis (kuten ei meillakaan) ollut kahta toimivaa matkapuhelinta. Majoittajamme teki poliisille katoamisilmoituksen. Juttu alkoi saada koomisia piirteita, kun poliisi soitti kaksi kertaa takaisin muutaman minuutin valein ja kysyi tarkentavia kysymyksia. Lopulta australialaismiehen serkku soitti ja ilmoitti

Tahan menessa olemme katsastaneet Ni-Jon linna, joka oli Tokugawa shogun Ieyasu virka-asunto. Paikka oli todella vaikuttava, koska sisalla pystyi jotenkin kuvittelemaan, millaista elama rakennuksessa oli neljasataa vuotta sitten. Tanaan olemma lahinna kiertaneet temppeleita sveitsilaisen Mayan kanssa ja kayneet mm. Ginkakussa (hopeisessa temppelissa). Oikeastaan mukavimpia temppeleita olivat ne pienemmat ja vahemmat tunnetummat temppelit, koska niissa saattoi aistia puistojen ja luonnon rauhan. Rauhoittumista vartenhan temppelit alunperin on rakennettu, ei sita varten, etta lauma turisteja tungeksii stressaantuneina nahtavyydesta toiseen.

Yleisena huomiona taytyy sanoa, etta Japanissa matkustaminen on tahan asti ollut todella helppoa ja vaivatonta. Esimerkiksi Tansaniaan verrattuna on mukavaa, etta ei tarvitse olla kaveleva huutomerkki liikkuessaan kadulla tai muualla. On mukavaa, etta ihmiset eivat tuijota eivatka huuda ja osoittele "lansimaalainen/valkoinen", kun kulkee kadulla. Paikasta toiseen liikkuminen on helppoa eri kulkuvalineilla ja olemme onnistuneet suunnistamaan hyvin paikasta toiseen. Jopa bussilla liikkuminen on onnistunut hyvin. Tahan asti ei ole tullut vastaan sellaista tilannetta, etta joku asia ei olisi onnistunut jostain kumman syysta, vaan asiat ovat menneet sujuvasti ja suunnitelmien mukaan.

HanaolutfestareillaHanaolutfestareilla
Hanaolutfestareilla

Maja, Neil, Matias ja Fumie

GeishatGeishat
Geishat

Kioton temppeleihin paasee halvemmalla, jos on pukeutunut geishaksi. Ilmeisesti on paikkoja, johon paasee ainoastaan perinteisessa asussa.

16th May 2012

Japanissa oli tosiaan todella helppoa ja nopeaa liikkua. Meitä kyllä pari kertaa osoiteltiin sormellakin, asialla tosin olivat pikkulapset (joiden vanhemmat näyttivät häpeävän lastensa käytöstä syvästi, ei Japanissa kuulu osoittaa rasismia avoimesti ;)
17th May 2012

Aivan, pikkulapsilta kuitenkin voi odottaa tuollaista kaytosta eika se tunnu silla tavalla yhta hairitsevalta kuin vastaava huomio aikuisilta.

Tot: 0.103s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 52; dbt: 0.0561s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb