Hiroshiman rauhantyo

May 11th 2012
Published: May 11th 2012EDIT THIS ENTRY

A-bomb domeA-bomb domeA-bomb dome

Sen verran sita jai pystyyn sitten.
Hiroshiman historia lienee kaikille tuttu, ainakin silta osin, mita tapahtui 1945, jolloin atomipommi tuhosi kaupungin. Kavimme tanaan rauhanmuseossa ja -puistossa. Museossa kerrottiin tapahtumista ennen pommia, uhrien ja silminnakijoiden kertomuksia ja atomipommien kehityksesta. Museo keskittyi erityisesti rauhantyohon ja ydinaseiden vastaiseen tyohon. Tavoitteena on havittaa ydinaseet maailmasta.

Museoissa on aina kiinnostavaa nahda, milla tavalla ja mita historiasta valitaan kerrottavaksi. Petraan teki suuren vaikutuksen se, etta museossa tarkasteltiin kriittisesti Japanin menneisyytta kolonisoijana ja sotien osapuolena myos vihollisen nakokulmasta. Museossa mm. tunnustettiin Nankingin veriloyly, jota Japani ei ole virallisesti tunnustanut saati sitten pyytanyt anteeksi... Mainintaa veriloylysta ei loydy koulun oppikirjoissa eli tapahtuma on pyyhitty pois virallisesta historiasta. (Japanilaiset joukot valloittivat Kiinan silloisen paakaupungin Nankingin 1937 ja teurastivat samassa yhteydessa eri arvioiden mukaan 10000-300000 ihmista.) Museossa mainittiin jopa siita, etta kolonisoitujen maiden historian kirjoja lukemalla japanilaiset voivat oppia kolonisoitujen ihmisten kokemuksista...

Museon jalkeen kavimme puistossa, jossa on mm. lastenrauhanmuistomerkki ja "A-bomb dome", joka sailyi pystyssa atomipommin rajahtaessa, vaikka kaikki rakennuksessa olleet kuolivat. Koululuokat tekevat jatkuvasti vuosittain retkia museoon ja puistoon, jotta puoli vuosisataa sitten tapahtunut ei unohtuisi uusilta sukupolvilta. Tanaankin paikalla oli useita koululuokkia, jotka lauloivat laulun muistomerkin ja toistivat sanat, joissa vannotaan, etta tapahtunutta ei tulla kostamaan tai unohtamaan.

Hiroshimassa on etsitty paria ravintolaa. Suunnistamista vaikeuttaa se, etta Japanissa ei kayteta kadun nimia samalla tavalla kuin Euroopassa. Talojen numerotkin ovat todella epaloogisia, ne maaraytyvat rakennusvuoden mukaan. Karttoja on joka puolella, mutta niissa pohjoinen ei valttamatta ole kartan ylaosassa, vaan ilmansuunnat vaihtuvat vahan mielivaltaisesti. Yleensakaan etsimista ei auta se, etta on tottunut tahyilemaan vain katutasolle... Taalla kun etsimasi liike tai ravintola saattaa olla kahdeksannessa kerroksessa! Yleensa on vain helppoa harhailla jonnekin suuntaan ja loytaa silla tavalla sopiva ravintola. Japanilaiset syovat ilmeisesti aika paljon ulkona, ravintoloita loytyy joka lahtoon.

Tanaan kavimme syomassa Lonely Planetin suosittelemassa tofu-ravintolassa. Paikka oli hienossa puutarhassa ja meilla oli oma ruokailuhuone, jossa oli perinteiset tatamimatot ja poyta, jonka aaressa istutaan polvi- tai risti-istunnassa. Tilasimme menuun. Illallinen oli aika jannittava... kimonoon pukeutunut tarjoilija toi vuorollaan ainakin yhdeksan erilaista annosta. Petra paatti jo ennen matkaa joustaa ruokavaliossaan sen verran, etta syo merenelavia. Matias puolestaan valttaa yleensa viimeiseen asti syomasta kaikkea, mika liikkuu meressa. Jo alkupaloissa oli raakoja pikkumustekaloja... Odotimme melkein kauhulla, mita seuraavaksi kannetaan eteen. Monia ruokia maistoimme, mutta raa'at pikkumustekalat jaivat syomatta.

Kasvissyoja kylla parjaa Japanissa, mutta perinteiset japanilaiset ravintolat ovat yleensa haasteita kasvissyojalle ellei tyydy riisiomeletteihin tai tofusalaatteihin. Monesti pikkulihanpaloja saattaa olla pilkottuna ruokaan, vaikka se kuvassa ja
Kaupunki pommin jalkeenKaupunki pommin jalkeenKaupunki pommin jalkeen

tai pikemminkin mita siita oli jaljella
kuvauksessa vaikuttaakin kasvisruualta. Paras tulos tullee siita, etta kertoo avoimesti ruokavaliostaan. Yleensa tarjoilijat haluavat auttaa. Vegaaneille Japani voi olla vaikea pala, jos ei ole lihaa, niin ainakin kananmunaa on monesti annoksissa tai sitten osterikastiketta.

Viela oli pikkaisen kukkaloistoa jaljella HiroshimassaViela oli pikkaisen kukkaloistoa jaljella Hiroshimassa
Viela oli pikkaisen kukkaloistoa jaljella Hiroshimassa

Missasimme siis suurimman osan kukinnasta ja kirsikkapuiden kukkimisen.
Paikallinen herkku okonomiyakiPaikallinen herkku okonomiyaki
Paikallinen herkku okonomiyaki

Meidan okononomiyakit, Petran sake ja Matiaksen olut. Onnistuimme jopa tilaamaan Petran oman ilman kinkkua !!!
Petra ja puuPetra ja puu
Petra ja puu

Tuo puu oli selvinnyt pommista ja sen jalkeisista tulipaloista.
Japanilaisen illallisen puutarha nakymaJapanilaisen illallisen puutarha nakyma
Japanilaisen illallisen puutarha nakyma

Kyllahan tuota kelpasi katsella. Oli kuulemma 100v vanha
Japanilainen illallinenJapanilainen illallinen
Japanilainen illallinen

Matias nauttii ensimaisesta osasta illallista
Japanilainen illallinen 2Japanilainen illallinen 2
Japanilainen illallinen 2

Ne mustekalat.... ne mustekalat..

Tot: 0.175s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 55; dbt: 0.0384s; 55; m:apollo w:www (50.28.60.10); sld: 2; ; mem: 6.5mb