Klo 17.51

Asia » Indonesia » Lombok » Gilli Trawangan
May 13th 2008
Published: May 13th 2008

Toissapaivana lahdettiin Kuta Beachilta kohti Gilin saaria, joista kohteeksi oli valittu Gili Meno, joka on se rauhallisin vaihtoehto kolmesta. Matkan oli luvattu kestavan noin seitseman tuntia, joka tiedettiin paskapuheeksi. Homma meni juuri niin kuin kuin kuviteltiin, joten seuraavaksi klassinen esimerkki hienovaraisesta kusetuksesta:
Laivan oli maara lahtea satamasta klo 9 ja auto tuli hakemaan meidat hotellilta klo 6. Joten tunnin ajomatkaan oli varattu 3 tuntia. Satamaan saavuttiin klo 7.30 ja kuski sanoi: "Follow me to office!". Kuskin perassa kaveltiin ravintolaan, jossa turistit istutettiin poytiin ja tuotiin menut eteen. Tarjoilija sanoi ettei lautasta saa ruokaa, joten syokaa tassa. (laivassa syotiin myohemmin loistavat nuudelit...)
Eli matkanjarjestajat olivat varanneet aikaa, etta ihmiset ehtivat syoda ravintolassa, josta he saavat myohemmin provikat. Seuraavaksi he ohjasivat meidat kadun varteen, jossa meidat saartoi myyjalauma, ja kun kukaan ei ostanut mitaan, siirryttiin vihdoin laivaan, joka lahtikin liikkeelle jo kymmenen jalkeen. Eli tahan mennessa oli mennyt nelja tuntia ja matkaa oli saatu taitettua tunnin ajomatkan verran.
Laivamatka kesti noin 4,5h ja rannassa odotti seuraava minivani, joka vei meidat seuraavan sataman sijasta Travel Agencyyn, jossa pyydettiin jokainen turisti yksitellen tiskille. Mies tiskin takana sanoi, ettei Gilin saarilta pysty ostamaan paluulippuja, joten ne on pakko ostaa nyt. Eli toisin sanoen se olisi tarkoittanut sita, etta ne jotka eivat ole ostaneet aiemmin paluulippua, ovat joutuneet jaamaan asumaan saarelle. Eli aikamoista paskapuhetta taasen. Alkoi pikkuhiljaa kiehua paassa 10 tunnin matkanteon jalkeen, kun kaveri kehtaa viela alkaa kusettamaan. Ei ostettu paluulippuja, mutta kaikki muut 15 ihmista nayttivat ostavan liput kun pelkasivat jaavansa saarelle.
Kun taas oli hukattu yli tunti aikaa travel agencyssa, jatkui matka kohti satamaa. Viela ajettiin tunnin verran satamaan josta lahtikin vene kohti Gili Menoa. Ja sen 13 tunnin matkanteon jalkeen vihdoin oltiin perilla.

Tallainen ukotusketju tuntuu olevan aika yleinen Kaakkois-Aasiassa: Ensin viedaan ravintolaan, josta saadaan proviisiot, sen jalkeen kavereiden luokse, jotka yrittavat myyda kaikkea maasta taivaaseen, sen jalkeen pakotetaan ostamaan paluuliput. Myos tallaisella 13 tunnin uuvuttamisella he saavat ihmiset ostamaan 3 kertaa kalliimman paluuvaihtoehdon, speed boatin, joka menee Kuta Beachille 3 tunnissa. Me jouduttiin valitsemaan se vaihtoehto paluumatkalle. Ikavinta tassa asiassa on se, etta laivayhtioilla on jumalaton monopoli, joten muita vaihtoehtoja ei ole.

Gili Menolle saavuttiin siis pimean aikaan, joten kauaa ei jaksettu etsia majapaikkaa. 10 eurolla saatiin ihan mukava bungalow, jossa yovyttiin yksi yo. Eilen aamulla kaytiin kavelemassa saari ympari ja todettiin, etta Gili Meno on aivan sairaan hieno ja rauhallinen paikka, mutta kun loma lahenee loppuaan, ei ole enaa aikaa jaada tuleen makaamaan. Lahdettiin siis eilen aamulla Gili Menolta Gili Trawanganille, jolla ollaan siis talla hetkella. Trawangan on Gilin saarista se ns. bilesaari, joten lahdimme eilen tutkimaan Trawanganin yoelamaa. Tapasimme meikalaisen vanhan inttikaverin ja hanen kaverit ja vietettiin hauska ilta. Saari ei kuitenkaan jaksa viihdyttaa niin paljoa, etta jaisimme pidemmaksi aikaa, joten huomenna matka jatkuu takaisin kohti Balin Kuta Beachia. Surffijalka on sen verran vipattanut tassa viimepaivina, joten paluu on vaistamaton. Lake Toban kavereista Juho saapui eilen Balille, joten paasemme sitten yhdessa kokeilemaan Kuta Beachin pesukoneita. Eli edelleen Bali vetaa puoleensa jollain ihmeellisella tavalla, ja siella vietetaankin nyt sitten loppuloma.

Gilin saaria suosittelen ehdottomasti kaikille, joilla on vahan enemman aikaa. Gili Meno on aivan loistava paikka levata ja nollata. Kavin Menolla snorklaamassa puolisen tuntia ja merenalainen elama oli uskomaton ja nakyvyys oli montakymmenta metria. Gili Trawangan on myos aivan loistava paikka ja surffaaminenkin on mahdollista, tosin rannassa on silea korallipohja joka voi olla kohtalokas. Gili Airilla, eli kolmannella Gilin saarista ei nyt ehditty kaymaan. Se on ilmeisesti Menon ja Trawanganin valimuoto, joten ehka sen nakeminen ei ollut tarpeen, kun nahtiin kuitenkin aaripaat.

Kuvia ei nyt taas pysty siirtamaan, joten palataan niihin myohemmin. Kuulostelkaamme taas Balin puolella... Heihei....

14th May 2008

Hep.
..koittakaa jaksaa.. ..onse lomailu silti kauheeta..

Tot: 0.134s; Tpl: 0.015s; cc: 11; qc: 55; dbt: 0.0724s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb