Dag van uitersten

Indonesia's flag
Asia » Indonesia » Java » Jakarta
July 19th 2012
Published: July 19th 2012

Vandaag was een dag van uitersten, van glitter and glamour tot bitterste armoede, van luxe en shine tot smerigheid van open riolen en dan vragen we ons af welke mensen in welke omstandigheden het gelukkigst zijn, want geluk maak je zelf.

De dag begint in het maritiem museum (Bahari) met een rondleiding in een 18e eeuws handelspand van de VOC, wij vragen ons af waarom dit museum niet meer gepromoot wordt in de resigidsen, want het is een echt pareltje. Origineel teakhout is nog aanwezig (alhoewel hier en daar aangevreten door houtworm) en je krijgt een vage glimp te zien van hoe de Nederlanders in die tijd het havengedeelte vak Jakarta uitbaatten. Het museum zelf geeft een overzicht hoe eerst portugezen, dan nederlanders handelskolonies oprichtten, naast een hoop maquettes van traditionele schepen.

Voor de Nederlandse uitbouw van Jakarta, was er reeds een Chinese wijk aanwezig net buiten de stad: Glodok en dat was onze volgende halte. We gingen een ijzeren poort binnen en via een eng weggetje kwamen we uit op een Chinese tempel (een Indo-grapje gaat zo: waarom hebben de chinezen zo'n spleetogen? Van al de wierook in hun tempels), moesten we er lang gebleven zijn hadden we ook spleetogen gekregen... Wel heel mooi, kleuurrijk, druk en mooi onderhouden. In tegenstelling tot de rest van de wijk: nauwe straatjes waar iedereen half op straat leeft, open smerige riolen (je moet echt opletten er niet in te stappen), kweken van wel 50 vogeltjes in een kooitje van 20x40 cm, ratten, bedelaars (meestal stokoud), druk scooterverkeer, enz. En daartussen dan lachende kindjes, mensen die ter plaatse dumplings klaarmaken. Het heeft op elk van ons wel een andere indruk nagelaten.

In de namiddag konden we niet extremer tegenovergesteld gaan: Grand Indonesia: een shoppingcenter met de meest exclusieve winkels: YSL, Dior, Versace, ... En zeer internationale ketens: forever 21, topshop, zara, mango, the body shop, marks & spencer,... Pfoe, je loopt verloren via de roltrappen tussen de 7 verdiepen en vleugels van de mall. De prijzen zijn zoals bij ons: pokkeduur dus voor een doorsnee Indo. Wijselijk besloten ons niet te laten verleiden door de bling bling.

Tot: 0.08s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0484s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb