The cities that never sleep...en never wake up

Hong Kong's flag
Asia » Hong Kong » Hong Kong Island
January 2nd 2008
Published: January 3rd 2008

Een heel gelukkig nieuwjaar allemaal!!!

Morgen vertrekken we weer naar onze volgende bestemming, Singapore, dus wordt het hoog tijd om jullie op de hoogte te stellen van wat we de afgelopen dagen allemaal uitgevreten hebben.

Kerstavond zijn we thuisgekomen van de Filippijnen. We hadden nog net de tijd voor een douche en om een doos Belgische chocolaatjes te gaan kopen voordat we aan het kerstdiner verwacht werden. Mario (de neef van Cesaria Evora), had een bont allegaartje aan mensen uitgenodigd: jong en oud; blank en zwart, familie en vrienden; Portugezen, Kaapverdiers en Belgen. We waren de enigen die geen Portugees spraken en de enigen die geen muzikaal bloed door ons lijf hebben stromen, maar we hebben enorm genoten van de muzikale intermezzo's (gitaren in de hand, kelen open en danspasjes op het tapijt) en de levendige conversaties (waarvan we flarden begrepen en flarden voor ons vertaald werden). Het eten was lekker, met zowel Portugese (bacalao) als Kaapverdische en Macanese specialiteiten op het menu.

Tussen Kerst en Nieuwjaar zijn we twee dagen naar Hongkong geweest. Een uurtje met de ferry vanuit Macau en de immense skyline duikt opeens op. Hongkong is een ongelofelijk bruisende stad: een mix van culturen, een onafgebroken mensenstroom, neonverlichtingen en eindeloze wolkenkrabbers. Maar toch misten we precies nog iets. Er schiet niks meer over van oude koloniale gebouwen, alles moet wijken voor de alomtegenwoordige vernieuwingsdrang; de rusteloosheid van de stad maakt dat de gemoedelijkehid ver zoek is; de culturele mengelmoes is maar leuk tot de zevenendertigste Indier vraagt of hij een kostuum voor u mag maken of de zoveelste Pakistaan u een valse Rolex aanbiedt... En toch blijft de stad fascineren. De lichtshow elke avond is knap om te zien, de wijk Soho met zijn vele restaurantjes doet u onafgebroken watertanden, de Peak Tram naar de top van Victoria Peak biedt prachtige wijdse uitzichten, de Central and Mid Levels Escalators (de langste roltrap ter wereld) lijken inderdaad eindeloos en de Botanical and Zoological Gardens bieden een onverwacht stukje rust in de anders zo drukke stad.

Voor Nieuwjaar waren we uitgenodigd bij Vanda en Miguel, vrienden van Mariana. We waren al vergeten hoe lekker een stukje kaas kan zijn als aperitief. En ook de gangen die daarop volgden stelden allesbehalve teleur! Om middernacht hebben we de fles champagne gekraakt en op het terras met open mond naar het vuurwerk van het Gran Lisboa-casino gestaard. We wisten wel dat de Chinezen vuurwerk-specialisten waren, maar vuurpijlen die een smiley tekenen, een hart vormen in de lucht of een sterrenhemel voorstellen hadden we nog nooit gezien.

Vanaf morgen gaan we weer nieuwe oorden verkennen, nieuwe plaatsen bezoeken en nieuwe mensen leren kennen. We ze stellen ze jullie nog voor op onze blog!

Verstikkend Hong KongVerstikkend Hong Kong
Verstikkend Hong Kong

Anne is meer onder de indruk van het trottoir dan van de enorme gebouwen
Voor de bijzienden: Casino LisboaVoor de bijzienden: Casino Lisboa
Voor de bijzienden: Casino Lisboa

Al de casino's in Macau zijn 24/24u en 7/7d open. De naam 'gokchinees' is echt niet te ver gezocht...
CaravelaCaravela
Caravela

Onze favoriete (en zowat enige pastelaria) in Macau. De 'galao' en 'pastel de nata' zijn een vakantie op zich...
Under constructionUnder construction
Under construction

Eens er geen lapje grond meer te vinden is, maken ze maar wat land bij: een stukje Zuidchinese zee wordt teruggedrongen

3rd January 2008

Wouw
Hallo allebei, super gewoon wat jullie aan het doen zijn. Heb sinds kerstmis jullie URL en ik sta versteld. Chapeau en doe zeker zo verder. Nog veel plezier en succes. Dikke zoen van jullie nichtje ;-) Hilde
4th January 2008

nou moe
Het is bij deze bewezen dat ge dus wel degelijk meer baardhaar hebt dan ikke. Daar gaat mijn trots definitief de dieperik in! Swat, een gelukkig nieuwjaar! Veel wensen moet ik jullie niet, want zo te zien lukt het vrij aardig om er veel lol in te hebben. Ge zou voor minder natuurlijk! Ondertussen hier niet al te veel veranderd. Onze Wolf kan bijna stappen en hier en daar al wat brabbelen. We zijn terug verhuisd naar Sint-Amands (eindelijk!!) en hebben dus een eigen plekje. Binnen twee weken trekken we naar Holland voor de Pieter zijne verjaardag. 't Zal eindelijk eens warm rijden worden zonder de raampjes open, hoera! Blijven bloggen en vooral genieten van jullie doorsnee dagen ginder :-)

Tot: 0.169s; Tpl: 0.012s; cc: 22; qc: 109; dbt: 0.114s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb