Blogs from Yunnan, China, Asia - page 9

Asia » China » Yunnan July 21st 2014

Snad nejlákavějším cílem na mé pouti po Číně byla Řeka osamělého draka, čínsky Dulongjiang (独龙江), a to kvůli její naprosté odlehlosti, tedy viděno z pohledu Země středu. Tato řeka pramení kdesi v Tibetu, směřuje kamsi do Barmy a její údolí je oddělené od už tak těžko přístupného kaňonu Salavíny téměř čtyřtisícovým hřebenem. Dostat se sem z Kunmingu trvá většinou tři dny – pokud jde všechno dobře. Až do roku 1999 sem nevedla silnice, jedinou možností bylo jít pěšky nebo na koni po horské cestě vybudované v 60. letech – před tím to snad nešlo ani tak. Silnice je dnes už z velké části asfaltová, a dokonce korunovaná tunelem, který byl otevřen letos – a následně zavřen, údajně protože velký provoz silnici poškozoval. Mě ale samozřejmě více lákalo jít starou koňskou cestou, což sice trvá dva až ... read more
Cesta k Dulongjiangu
Kongdang
Dulongjiang

Asia » China » Yunnan July 16th 2014

Po velehorách u Deqinu jsem měl v plánu se přesunout do údolí řeky Nujiang (怒江), u nás známější spíš pod barmským názvem Salavína. Ale jak to udělat? Řeky Mekong a Salavína jsou zde sice míří paralelně na jih, pouhých pár desítek kilometrů od sebe, ale dělí je hřeben hor vysokých přes 4000 metrů, tedy dost přes 2000 metrů nad hladinou těchto řek. Nejbližší silnice spojující tyto údolí vede dobrých 300 kilometrů na jih odtud – tam se mi tedy trmácet nechce. Ale nevadí – pěší cesty tu jsou, tak proč to nezkusit po svých. Výchozím bodem treku je vesnice Cizhong (茨中), která je zajímavá sama o sobě. V regionu totiž především v druhé polovině 19. století působili francouzští misionáři, kterým se povedlo obrátit na křesťanství množství domorodých Tibeťanů. Výsledkem je tak zajímavá kombinace východní a západní ... read more
Kostel v Cizhong
První den cesty

Asia » China » Yunnan » Mei Li Snow Mountain July 13th 2014

Po příletu do Číny jsem relativně rychle projel západní, velehornaté části provincií Sichuan a Yunnan, osídlené hlavně Tibeťany. A do mnoha zajímavých oblastí jsem se nestihl podívat - např. jsem zkrátil trek v oblasti sedmitisícovky Minya Konka, nejel jsem k slavné buddhistické akademii v Sedě a také jsem se vůbec nedostal k nejvyššímu pohoří Yunnanu, šestitisícového masivu Khawa Karpo (či Kawagarbo nebo jinak podobně), čínsky Meili Xueshan (梅里雪山). V červenci je sice období dešťů, takže počasí není zrovna nejlepší na cestování, zvlášť v horách, ale co se dá dělat, když se tam chci podívat. Nedávno dokončená silnice zkrátila dobu cesty z Kunmingu do místního střediska Deqin (德钦县, vyslovujeme zhruba jako „Děčín“; tibetsky Dêqên či Dechen) na pouhých 12 hodin. Vzhledem k povinné noční pauze tak noční autobus z kunmingského západního autobusáku dorazil na místo už k ... read more
Peřeje nad Mingyongem
Horní chrám Gontö
Ledovec Mingyong

Asia » China » Yunnan » Jinghong June 16th 2014

Čína má dvě oblasti, které se obvykle považují za tropické. Za prvé ostrov Hainan v jihočínském moři, které je sice jinak dějištěm mnoha sporů mezi okolními státy, ale provincie Hainan samotná je jinak součástí Číny skutečně velmi dlouho. A za druhé jižní část provincie Yunnan, hraničící s Laosem a Barmou, zvaná Xishuangbanna (西双版纳州). Oficiálně je to autonomní prefektura, spravovaná daiskou národností (Dai), což jsou blízcí příbuzní Thajců a Laosanů; vzdáleněji také ovšem Zhuangů, další z oficiálních čínských národností, žijících hlavně v provincii Guangxi (广西). Samotný název Xishuangbanna mi stále připomíná jamajsko-ostravské slovní patvary brutwanna, rastakayakwanna, sfusama atd. od skupiny Buty, ale zdroj jména je samozřejmě jinde, v původním daiském správním členění "dvanáct okresních rýžových polí". V posledních letech jezdí do Xishuangbanny spousta čínských turistů a správní síd... read more
Kaučuk u Menglong
U Černé pagody v Menglong

Asia » China » Yunnan » Yuanyang June 3rd 2014

Jiihovýchod Yunnanu oplývá spoustou zajímavostí: krajina, tofu, rýžová políčka, hranice s Vietnamem, Haniové a další malé národy, úzkokolejka... Tomuto koutu provincie jsem si mohl dovolit věnovat čtyři dny - nejen tradiční pátek, kdy nemám soukromou hodinu čínštiny, a samozřejmě víkend, ale i pondělí. V Číně je totiž v pondělí podle tradičního čínského čili zemědělského kalendáře 5. den 5. měsíce, a takové pěkné datum se oslavuje jako svátek Duanwujie (端午节). U nás na západě je známý pod jménem Festival dračích lodí - na některých místech, hlavně při jižním pobřeží, totiž při této příležitosti pořádají závody dračích lodí. V Kunmingu ale po dračích lodích není ani potuchy, není tedy důvod tam zůstávat - naopak, tento víkend by snad prý Haniové, národnostní menšina roztroušená po jižních kopcích, měli slavit svůj nejvýznamější svátek zvaný Kuzhazha (苦扎扎), tak proč nejet právě ... read more
Čtvrť starých hliněných domů v Shuiping
Stolování při shuipingském tofu
Mahjong

Asia » China » Yunnan » Dali May 26th 2014

Snad nejoblíbenější destinací západních turistů provincie Yunnan je město Dali (大理), ležící ve středu provincie, mezi hlavním městem Kunming a opičárnou pro čínské turisty, městem Lijiang. Město má zajímavou historii, bohatý kulturní život, leží skvěle posazené mezi krásnými horami a rozlehlým jezerem a v okolí je možné kromě staré a nové části města navštívit spoustu pitoreskních vesniček. Není divu, že město přitahuje spoustu hipíků, velké množství cizinců se ze všech možných míst Yunnanu usazuje právě tady, a ostatně i několik Číňanů se mi svěřovalo, že mají v plánu se přestěhovat do Dali. Mě, jako dočasnému rezidentu Kunmingu, musí stačit tři dny prodlouženého víkendu. Historie města sahá minimálně do dob dynastie Tang (唐), přesněji do 8. a 9. století n.l., kdy Dali bylo hlavním městem království Nanzhao (南詔). Z počátku šlo o vazalský stát tangské říše, jehož ... read more
Políčka mezi jezerem Erhai a pohořím Cangshan
Raosanling

Asia » China » Yunnan » Tiger Leaping Gorge May 19th 2014

Období dešťů je stále v nedohlednu, a tak jsem se rozhodl víkend věnovat místu, kde chci přenocovat i pod stanem - v přírodě je přece jen slunečné počasí důležitější, než když spíte v hotelu. Ale lepší bude začít trochu ze široka, kvůli rozhledu. Tedy, řeka Jang-c' čili 长江 čili Dlouhá řeka pramení daleko na tibetské náhorní plošině, v provincii Qinghai. Směr toku se postupně stáčí od východního na jižní, až vteče do provincie Yunnan, kde se podílí na světově unikátní oblasti Třech paralelních řek (三江并流) - jde o místo, kde pár desítek kilometrů od sebe proudí vody tří veletoků - Salavíny (Salwin, čínsky 怒江 čili Divoká řeka) směřující do Barmy, Mekongu (čínsky většinou 澜沧江 čili Bouřlivá azurová řeka) a právě Jang-c'. A to Číňani nepočítají řeku Iravadi, jen nějakých sto kilometrů v Barmě. Jang-c' po oblasti ... read more
Řeka má žlutou barvu
Soutěska skákajícího tygra
天下第一厕. 世界公认.

Asia » China » Yunnan » Kunming May 15th 2014

Moc pěkně to teda nezačíná. Na nádraží v Lijiangu jsem bezmyšlenkovitě vešel do zóny za rentgenem (systém čínské železnice se totiž spíš podobá letištím), kde už se nebylo kde najíst. Zkusil jsem tedy čínskou variantu chemického polotovaru známého v Česku jako "čínská polívka", v Číně jako 方便面 čili pohodlné nudle. Bohužel jsem vzal sečuánskou variantu, a už ve vlaku mi žaludek začal tancovat. Po příjezdu do Kunmingu mě dále na nádraží začali otravovat různí podnikavci, takže jsem chtěl co nejrychleji vypadnout, ačkoli jsem ani nevěděl, na kterém nádraží to vlastně jsem - mobil zrovna vypovídal poslušnost. Vystoupil jsem tam, kde se mi to zdálo jako centrum, a dal se do hledání ubytování, podle turistických průvodců - většinou totiž hotely do předu nerezervuju. První hostel byl zjevně zbouraný, druhý nejspíš nikdy neexistoval, další hotel byl stonásobně předražený, ... read more
Náměstí Jinbi (金碧广场)
Ptačí trh
Poslední staré budovy

Asia » China » Yunnan » Zhongdian May 5th 2014

A jsem v Yunnanu. Přesněji řečeno na jeho okraji, v městě zvaném tibetsky Gyalthang a čínsky Zhongdian (中甸县). Město je ale od roku 2001 přejmenováno za účelem přilákání turistického ruchu na Shangri-La (香格里拉县), jméno evokující ráj na zemi - snad právě proto člověk musí cestou ze Sečuánu překonat strasti cesty (), aby ráj náležitě ocenil, nebo jde snad jen o ironický výsměch Hana, který coby přistěhovalec do tohoto dříve tibetského sídla změnu názvu prosadil. Samotný název "Šangri-La" pochází snad z tibetštiny, ale do světového kulturního povědomí ho dostal James Hilton románem The Lost Horizon, který zasadil sice do prostředí hor Kunlun, avšak zjevnou inspirací mu byly cestopisné texty Josepha Rocka, velkého znalce prostředí Yunnanu a okolí (ať už flóry, geologie nebo jazyků obyvatel), který zde kolem roku 1930 několik let pobýval a sepsal o tom řadu ... read more
Gyalthang
Klášter Ganden Sumtsenling
Bönový chrám

Asia » China » Yunnan May 4th 2014

Sun: Going westward It was a long day. Sore throat was still there when I woke up and felt like it was spreading…drowsy and tired. At this point, I welcome being locked up in airplane for most of the day. We left at 6:50am to catch the 8:10 Narita Express at Shinjuku. First leg of the flight was between 11am to 1p (2p Japan time) from Narita to Shanghai. In Shanghai, 3:30 flight to Hong Kong was delayed by 1hr. We finally arrived in HK at 7p. We’re not done yet. Then took 8:30p ferry to Shenzhen. By the time we dropped the bag and reached dad's for dinner, it was almost 10p! I was sooo done! I just wanted to take pills and pass out. Finally hit the sac at midnight. Not too ecstatic about ... read more
Old town
Ancient horse trail
Boat ride

Tot: 0.17s; Tpl: 0.007s; cc: 13; qc: 67; dbt: 0.0756s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb