Qufu - Praktische informatie

Asia » China » Shandong » Qufu
May 7th 2007
Published: May 7th 2007

Vervoer:
Er ging slechts 1 bus per dag rechtstreeks van Qingzhou naar Qufu. Hij vertrok om 7u20, deed er 4uur30 over en kostte 49Y. Hij reed via Zibo, Laiwu en Tai'an, en kwam toe in het enige lange afstands busstation van Qufu. In Boshan kruisten we een bergketen waarop een van de oudste stukjes muur zou moeten liggen, namelijk de Qi Muur die dateert van 685 voor Chr en lag tussen het Rijk van Qi en dat van Chu.

We gingen een kijkje nemen in het Xiuxian Binguan dat in Lonely Planet vermeld wordt, maar de kamers met badkamer waren er zeer eenvoudig en hadden geen raam.

We logeerden in het Kongfu Yan Dajiudian
Adres: Gulou dajie 6, 273100 Qufu
Telefoon: 0537-4411048
Ligging: Schuin tegenover de trommeltoren (Gulou)
Prijs en wat inbegrepen: 160Y voor een dubbele kamer met badkamer (Officieel 288Y, aangeboden voor 200Y). 24h/dag warm water, open douche zonder douchegordijn of wateropvang, TV en telefoon, waterkoker en ijskast, vliegenraam.
Persoonlijke beoordeling: weinig speciaals, maar handig gelegen helemaal in het centrum. Alles is er geconcentreerd op het grote restaurant, het hotel is maar bijzaak.
Praktisch: Internet, een bakker en een kleine supermarkt zijn vlakbij.
Waardering: 3 op 5

Sinds 2 mei 2007 is er ook een jeugdherberg in Qufu: Qufu International Youh Hostel (Qufu Guoji qingnian lushe)
Adres: Gulou beilu , E-mail:yhaqf@tom.com
Telefoon: 0537-4418989 en 4423939
Ligging: Tussen de Gulou en de Kong ling
Prijs en wat inbegrepen: 2-pers met badkamer 100Y, 4-pers met badkamer 120Y, dorm 30à40Y. Lakens en dekbed inbegrepen, maar geen handdoeken, zeep, toiletpapier etc. Gratis Internet op 2 computers in de gemeenschappelijke ruimte.
Persoonlijke beoordeling: De gemeenschappelijke delen vooraan zagen er nieuw uit, de kamers pas gerenoveerd. We zijn er alleen maar een kijkje gaan nemen.
Praktisch: Je mag zelf koken, wasmachine gebruiken. Er is een leeszaal, 2 computers en een grote bar
Waardering: 4 op 5

Er is een gecombineerd ticket om de 3 belangrijke Confucius herdenkplaatsen te bezoeken, dit kost 150Y en 75Y met studentenkaart. Afzonderlijke inkomprijzen zijn: 90Y voor de Tempel, 60Y voor de Mansion en 40Y voor de Begraafplaats.

De Confucius tempel is opgebouwd rond verschillende binnenplaatsen en bleek erg groot. We begonnen aan de zuidelijke poort. Op de negen binnenplaatsen stonden opvallend veel bomen die meestal zeer oud waren. Deze bomen creëerden in de tempel een speciale atmosfeer van rust.
Oorspronkelijk was er in 478 voor Chr. een eenvoudige tempel opgericht met één gedenkzaal. Gedurende 2500 jaar heeft de eenvoudige tempel zich ontwikkeld tot een groot complex met wel 466 zalen, paviljoenen en zuilengalerijen. Op de kaart van Qufu nemen de Confucius tempel en de Confucius mansion er vlak naast, een opvallend groot deel in: als we de reisgidsen mogen geloven beslaat de tempel 20%!e(MISSING)n de residentie nog eens 10%!v(MISSING)an de oppervlakte van het kleine ommuurde stadje. De tempel telt wel meer dan 1000 stèles met inscripties van de Han- tot de Qing-dynastie. We zagen er het abrikozenpaviljoen. Op die plaats zou Confucius zijn leer hebben verkondigd aan zijn trouwe volgelingen, en de abrikozenbomen die nu naast dit paviljoen staan, zouden nakomelingen zijn van de boom waaronder Confucius zijn lezingen hield. De grootste hal van het complex heeft prachtige zuilen met gebeeldhouwde draken die zich rond de zuilen slingeren. In de hal met de welluidende naam “Zaal van het Spoor van de Wijze”, stonden een reeks stenen gegraveerd met taferelen uit het leven van Confucius, zijn zwerftochten en verhalen over hem. Bij de afdrukken ervan op zijde, staat Engelstalige uitleg zodat je het verhaal kan volgen als een soort stripboek met ongeveer een 50-tal tekeningen. We zochten ook naar het kleine binnenplaatsje waar ooit het oorspronkelijke huis van Confucius heeft gestaan. Ook dit konden we niet met zekerheid lokaliseren. De waterput van Confucius vonden we wel, althans een reconstructie ervan uit de Ming-tijd. We konden ook de Lu-muur vinden. In deze holle muur verborg de 9e afstammeling van Confucius de heilige teksten tijdens de anticonfuciaanse vervolgingen onder keizer Qin Shi Huangdi. Bijna helemaal achteraan vonden we in twee zalen zeer mooie steengravures uit de Han-tijd en dus ongeveer 2000 jaar oud.

In de Confucius Mansion vonden we vooral de privé-vertrekken interessant.
Tijdens zijn leven kreeg Confucius geen grote waardering, maar zijn nakomelingen kregen hertogstitels en privileges van de keizer en werden rijk. In de 16e eeuw lieten zij een nieuwe residentie bouwen die naast de Confucius tempel lag, en waar de erfgenaam met zijn gezin woonde en werkte. De familie had o.a. de plicht de gewijde plaats te verzorgen, de riten en ceremoniën in ere te houden, inventarissen bij te houden en de geschreven familiekroniek voort te zetten. De status en invloed die deze familie kreeg, was uniek in het oude China. Deze machtspositie en de daaraan verbonden rijkdom zijn nog steeds te zien in de huidige residentie die een netwerk is van 460 zalen, kamers, salons en altaren.
In het openbare gedeelte zijn de vertrekken waar archieven werden bijgehouden, belastingen werden geheven en ontvangen en recht werd gesproken. In dit deel werden ook examens georganiseerd en bezoekers ontvangen. Vooral de hal waar bezoekers, onder wie keizers, werden ontvangen was indrukwekkend. Het meest interessant vonden we de rekken met rituele wapens, vaandels en muziekinstrumenten die bij processies en ceremonies dienst deden. In die rekken stonden ook speciale borden die de toeschouwers tijdens de rechtspraak moesten intimideren en tot kalmte aanmanen.
Het privé-gedeelte is volledig afgeschermd van het openbare gedeelte door hoge muren en een streng bewaakt poortgebouw. In de meeste woonvertrekken staat nog meubilair en zijn nog allerhande kostbaarheden te zien zoals porseleinen vazen, gouden, zilveren en bronzen schalen, jade en ivoren voorwerpen, zijden en brokaten bekleding… We zagen er ook de verdedigingstoren waarin de familie zich kon verschansen ingeval ze bedreigd werden.
Hoewel de residentie kleiner in oppervlakte is dan de tempel, was het bezoek hier veel moeilijker: het is een echt doolhof.

We reden met een fietstaxi (5Y) naar de familiebegraafplaats van Confucius. Vanaf de Noordpoort van de stad is de straat omzoomd met zeer oude cipressen. Na de officiële inkom volgt een ganse rij verkoopsstalletjes die de aandacht ontneemt aan de oude bomen. Het park ontstond na de begrafenis van Confucius, sinds 2500 jaar werden ook alle mannelijke nakomelingen van Confucius hier begraven. Het heeft een oppervlakte van 200 ha en lijkt op een groot bos met tussen de bomen graven, stèles, beelden en paviljoens. In het ommuurde bos voerde een wandelweg van naar schatting 5 km langs de belangrijkste graven en paviljoenen. Wij bezochten alleen het graf van Confucius zelf. Dit ligt in een tempeldomein dat een Heilige Weg heeft zoals de graven van vele keizers. Deze Heilige weg is wel erg kort: twee leeuwen, twee Qilin en twee ambtenaren. Het feit dat er langs deze Heilige Weg toch ook twee Qilin staan, bewijst de waardering die men voor Confucius had, weliswaar na zijn dood. Deze mythische dieren figureren enkel op de Heilige Weg van een uiterst rechtschapen persoon en werden dus praktisch uitsluitend voor een keizer voorbehouden.
Na deze Heilige Weg volgen enkele tempelhallen waarna we bij het eigenlijke graf kwamen, een heuveltje van 6 m met twee eenvoudige stèles achter elkaar. Vlak bij deze grafheuvel ligt ook die van zijn zoon met ervoor de beelden van twee ambtenaren en die van zijn kleinzoon.
We maakten nog een korte wandeling door het bos. Het was er over het algemeen erg rustig omdat door de omvang van het domein de bezoekers goed verspreid worden. Enkele van de bomen konden best meer dan duizend jaar oud zijn. De begraafplaats wordt omschreven als ‘de best onderhouden familiebegraafplaats’ maar het bos zelf is eerder verwilderd waardoor het er wel heel aangenaam was om te wandelen. Behalve graven staan er tussen de bomen ook veel gedenkstenen naar aanleiding van het bezoek van de keizers die hier vóór hun troonsbestijging als het ware op ‘bedevaart’ waren geweest.

We bezochten het Mausoleum van Shaohao (Shaohao ling), legendarische vorst en zoon van de legendarische Gele Keizer. Het is een aangename rustige plaats, met als bijzonderheid dat het hier gaat om een met grote stenen bedekte piramide met een tempeltje bovenop. Om het te bereiken namen we bus No2 tegenover het busstation. Vanaf de straat wandelden we nog 350m naar de ingang van een ommuurde tuin, waar zich een vijver bevindt en 2 reuzengrote stèles van 700 à 900 jaar oud. Deze kan je gratis bezoeken. Na een verdere wandeling tussen 700 jaar oude cipressen, kom je bij het Mausoleum terecht (inkom 10Y), met een aantal oude tempelzalen waarin zich een tentoonstelling bevindt over de legendarische keizers, maar zonder vertaling in het Engels. Achter deze zalen bevindt zich een ommuurde tuin met de piramide voor Shaohao en daar achteraan een even hoge heuvel die de geboorteplaats van de Gele Keizer herdenkt. Bij de piramide stond aangegeven: "Volgens overleveringen zat Shaohao 84 jaar op de troon en was zoon van keizer Huangdi. Hij verhuisde de hoofdstad van Qiong sang naar Qufu en na zijn dood werd hij begraven in de heuvel Yun Yang die een koepelvorm had gelijk de Egyptische piramides in de Song dynastie. Het graf is 28m breed aan de voet, 12m breed aan de top en 8.73m hoog.". Het is uiteraard bijzonder om in China een piramide te zien, maar ze was niet erg indrukwekkend: kleiner dan we verwacht hadden, en bijna niet te zien vanuit de omgeving.

Heb je weinig tijd: de Confucius tempel en de Confucius Mansion zijn de voornaamste bezienswaardigheden hier.

We reden per paardenkar van de Gulou naar het busstation (10Y) en namen daar de bus naar Tai'an (16Y - 1 uur).

Tot: 0.344s; Tpl: 0.01s; cc: 25; qc: 134; dbt: 0.1976s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb