Jilin en Changchun - Praktische informatie

Asia » China » Jilin
January 26th 2007
Published: January 26th 2007

Changchun
= “Eeuwige Lente” is sinds 1954 de hoofdstad van de provincie Jilin.
We logeerden niet in Changchun: het is slechts 2 uur bus verwijderd van Jilin, en we wilden alleen maar het paleis van de laatste Qing keizer Puyi zien. We reisden nog diezelfde dag door naar Jilin.

We namen de bus naar Jilin in het langeafstands busstation, dit ligt ten opzichte van het treinstation, achter het Chunyi Binguan (hotel). De bussen vertrekken er om de 15min en kosten 23.5Y. De rit duurde bijna 2u30 in een comfortabele bus doorheen vlak landbouwgebied.
Een taxi kost hier 5Y voor een ritje in de stad.

Rond het trein- en busstation zijn verschillende Internet bars, de meest opvallende ligt vlak tegenover het treinstation. We betaalden er 2Y voor een gewone computer, 3Y voor een computer waarop je een USB stick kan gebruiken.

We bezochten het Weihuáng gōng (paleis van de schijnkeizer Puyi).
Een bus vinden die ons in de buurt zou brengen viel niet mee, om te ontvluchten aan de scherpe kou namen we een taxi (5Y binnen de stad). De inkom was 80Y wat we erg veel vonden, maar met onze Belgische studentenkaart mochten we voor 30Y binnen. Je kan er een audio tour nemen. Het is een echt doolhof, er staan wel overal plannetjes, met een uitgestippelde route maar toch bleef het een hele puzzel. De meeste bezoekers nemen een gids.

Jilin stad
De stad wordt in tweeën gesplitst door de Songhua rivier, met het echte stadsgedeelte aan de Noordelijke kant van de rivier. Jilin is het meest gekend omwille van zijn met ijs afgezette bomen in de winter : het warme water van de nabijgelegen waterkracht centrale stroomt in de rivier, die daardoor niet bevriest. Het verdampende water slaat neer op de bevroren takken van de bomen en vormt zo een ijslaag. We gingen naar Jilin vooral om dit te zien, maar aangezien de winters minder koud zijn moet je wat geluk hebben. Eén dag hadden we dan toch geluk: er was rijm op de bomen vlak naast de rivier, en de zon brak door de mist.
Het IJsfestival was hier al afgesloten maar toch bleven we er een paar dagen: er zijn een aantal interessante bezienswaardigheden en bovendien wilden we pas na het weekend doorreizen naar Harbin, om wat meer kans te hebben op een betaalbare kamer.

We logeerden in het Traffic Hotel (Jiaotong Binguan)
Adres: Zhongkang lu 6 - 132001 Jilin City
Tel: 0432 - 216 1888 en 0432 - 216 1999
Ligging: naast het hoofdgebouw van het langeafstandsbusstation en op loopafstand van het treinstation. De bussen komen toe op de Jilin Dajie, daardoor moet je toch nog een blok omlopen eer je van de bus bij de ingang van het hotel bent.
Prijs en wat inbegrepen: De dubbele kamers met badkamer en zonder airco zijn normaal gezien 240Y, ze werden aangeboden voor 160Y. Het uitgebreide ontbijt was inbegrepen.
Persoonlijke beoordeling: Goed driesterren hotel voor een zeer schappelijke prijs. Proper, gladde vloeren op de kamers, alles werkte normaal, zelfs geen enkel defect aan de badkamer. Goed verwarmd in de winter. Vriendelijk en behulpzaam personeel. Een echte aanrader.
Praktisch: Op loopafstand van alle langeafstandsbussen en treinen, en van de meeste stadsbussen. Er is een restaurant in en naast het hotel, en een supermarkt op de hoek van de straat aan het Taoyuan plein. Geen Internet in de buurt.
Waardering: 4 op 5

Transport:
Een taxi kost 5Y voor een ritje in de stad.
We namen in het langeafstandsbusstation een bus naar Harbin. We kochten de kaartjes de dag voordien, om zeker te zijn van een plaatsje vooraan voor lange benen. Er is geen overzichtelijke info te vinden in het busstation, uiteindelijk bleek dat je je kaartjes moet kopen bij het loket waar je bus vertrekt, in dit geval No7. We betaalden 43.5Y voor een gewone bus, die echter zeer comfortabel was en de rit aflegde in ongeveer 4 uur.

Internet: De meeste Internet bars zijn geconcentreerd rond de kruising van de Chongqing Lu met de Shanghai Lu. We vonden er 1 op de Chaoyang Jie waar je een USB-stick kan gebruiken

We deden inkopen in de Fu-mart, een grote supermarkt halfweg de Chongqing lu.

We konden de berijmde bomen zien langs de Songjiang lu, de taxi die we daarvoor aanhielden bracht ons ten Noordoosten van de stad in de buurt van de Longtan heuvel. Hier waren veel wandelaars langs de rivier. Rond 9h30 begon alles te verdwijnen. Op het Wusong dao eiland zou er bijna iedere dag van de winter rijm te zien zijn, maar dat is een flink stuk rijden buiten de stad, een taxi zou dan 75Y à 100Y kosten.

We bezochten de katholieke kerk, die een opvallende plaats inneemt in Jilin. Men deed de kerk voor ons open en nodigde ons uit in een grote zaal van het aanpalende bejaardenhuis, waar in de winter de missen worden opgedragen. We konden ook even kennismaken met de jonge parochiepriester die een woordje Engels spreekt.

Aan de overkant van de rivier gingen we naar het Jilin stadsmuseum, dat als belangrijkste bezienswaardigheid een tentoonstelling heeft van en over de meteorietenregen die daar in 1976 neergekomen is. Deze tentoonstelling heeft Engelse ondertitels en is de moeite waard. Inkom is 40Y, 15Y met een studentenkaart. Voor 10Y extra mag je 1 van de 3 grote meteorietblokken aanraken en je laten fotograferen. De tentoonstelling over de meteorietenregen was bijzonder interessant met ook uitleg in het Engels. In 1976 was een grote klomp de atmosfeer ingedoken en in verschillende fragmenten uiteengespat en in een groot gebied in de provincie Jilin neergekomen. De drie grootste fragmenten (meteoriet nr. 1, 2 en 3) lagen prominent tentoongesteld: nr. 1 had een massa van 1770 kg en gold daarmee als de grootste ter wereld die ooit is teruggevonden. Enkele meteorieten uit andere vindplaatsen (ook uit de VS) lagen er tentoongesteld en de verschillende soorten van meteorieten: steen-, metaal- en steen/metaal meteorieten werd uit de doeken gedaan. Een videosimulatie toonde het gebeuren van 1976 in beeld en klank.
De andere zalen zijn voor buitenlanders minder interessant: zonder onderschriften, artefacten van de geschiedenis tot de Han dynastie, kalligrafie en Chinese opera. Om de kunstwerken gemaakt uit boomstronken, te bewonderen hadden we geen Engelse onderteksten nodig; ze waren mooi.

De Wen miao (Confucius tempel) was moeilijk te vinden, en we gingen er niet binnen omdat we 15Y nogal veel vonden voor wat we konden verwachten in dat museum.

We bezochten het Beishan park (gongyuan). We reden ernaartoe met bus 107, bus 7 die aangegeven wordt in Lonely Planet, hebben we niet kunnen vinden. Inkom was 5Y, maar je betaalt bijkomende inkom om de tempels binnen te gaan: 3Y voor de Yaowang miao en de Guandi miao samen, 1Y voor de Yu Huang ge. De tempels waren de moeite waard, overal zie je monniken rondlopen. Er waren enkele paviljoenen, je kan er naar een dierentuin en een vogeltuin, de "Brug tussen 2 bergen" stelt weinig voor. Bij helder weer zijn er goede uitzichten over de stad, maar in de winter is daar weinig kans toe.

Tot: 0.32s; Tpl: 0.009s; cc: 21; qc: 138; dbt: 0.1805s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.5mb