Wuhan: Veel gestelde vragen


Advertisement
China's flag
Asia » China » Hubei » Wuhan
October 18th 2008
Published: October 18th 2008
Edit Blog Post

1) Wat eet je daar?
Het eten valt hier goed mee. Mijn ontbijt bestaat meestal uit yoghurt met muesli. Middagmaal is meestal gebakken noedels met kip en rundsvlees of noedels met tomaat en ei. Ze makern die gerechten vlak bij onze dormitory en voor de volle vijftig eurocent heb je echt zeer lekker gegeten. 's Avonds gaan we altijd uitgebreid eten. Alle gerechten worden dan in het midden van de tafel gezet en je kan van alles proeven. Mijn favorieten zijn kip in zoetzure saus, gepeperd rundsvlees met aardappelen en aubergines met rijst.

2) Vallen de lessen mee?
Per week heb ik veertien uur. Ik heb vier verschillende soorten les: algemeen, luisteren, spreken en lezen. De leraars zijn zeer bekwaam en gedreven. Ik heb twinig klasgenootjes van over gans de wereld. Vanaf het tweede semester mogen we vakken meedoen uit de algemene opleidingen.


3) Hoe is de universiteit?
Enorm! Er rijdt een bus van het ene uiteinde van de campus naar het andere. De centrale overheid in Beijing wil Wuhan uitbouwen tot hét kenniscentrum van China en dat is er aan te zien. Er wordt duidelijk massaal geïnvesteerd in de universiteit. In sneltempo(de zondagnacht om twaalf uur 's nachts zijn de arme bouwvakkers nog netjes aan het werken) worden er op de campus overal nieuwe gebouwen opgetrokken. We hebben ook ons eigen sportcomplex, dat zeer indrukwekkend is

4) Hoe is het weer?
Warm! Maar sinds een paar weken aangenaam warm. De zomers zijn schroeiend heet, winters barkoud het schijnt. Tussenseizoenen zijn het best. Nu is het 25 graden, blauwe hemel en plezant zonnetje, een goeie Belgische zomerdag dus.

5) Hoe valt Wuhan mee?
Goed. De stad bestaat eigenlijk uit drie aparte steden die een twintig jaar geleden aan elkaar zijn gevoegd. Wij zitten in Wuchang, het meest Chinese stadsdeel. Hankou en Hanyang zijn veel moderner met wolkenkrabbers en westerse winkelcentra.Ik ben meer fan van Wuchang. De drukte was wel even wennen en het verkeer is volledig opgestopt. Een halfuur over 5km is de regel, niet de uizondering. Mensen zijn overal heel vriendelijk en behulpzaam en komen me spontaan de weg tonen, zelfs als ik niet verdwaald ben. België kennen ze vooral als een land met een goede voetbalploeg.

6) Is het daar duur?
haha. Om jullie een idee te geven: per maaltijd betaal ik ongeveer 1,5 euro, drank incluis. Mijn paar voetbalschoenen kostten met de sokken erbij zeven euro. Mijn gsm was tien euro en voor een taxirit van een halfuur betaal anderhalve euro. Ik spendeer meeste geld aan treinticketten die gezien de gigantische afstanden al eens durven oplopen.


Advertisement



Tot: 0.039s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0206s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb