Blood, sweat and tears

Asia » China » Guangxi » Yangshuo
July 23rd 2007
Published: August 5th 2007

Sylvia op de "ladybike"Sylvia op de "ladybike"Sylvia op de "ladybike"

Sylvia on her "ladybike"
Vandaag stonden we extra vroeg op omdat we er een action-packed dag van wilden maken. We waren het gehang en geluier beu en omdat het weer beter weer was konden we lekker de deur uit.

We zijn begonnen met het huren van een fiets, Sylvia een "ladybike" (gewoon een damesfiets dus) en ik een stoere mountainbike. Na een heerlijk ontbijt gingen we op pad naar Xingping, een klein dorpje dat net als Yangshuo aan Li River ligt. Hemelsbreed was de afstand ongeveer 25 kilometer, maar rekening houdend met de bergen verwachtten we ongeveer een uur of twee onderweg te zijn.
Viereneenhalf uur later kwamen we bebloed, bezweet en betraand aan in Xingping. We bleken te hebben gekozen voor de zwarte piste van het mountainbiketerrein en daar waren we totaal niet op voorbereid. Ok, ik had een mountainbike, maar Sylvia moest ook mee, en op een versnellingloze "ladybike" is zo'n rit een enorme uitputtingsslag. Tel daarbij op het feit dat de zon ongenadig brandde, ons water al halverwege de rit op was en we totaal niet wisten welke kant we op moesten. Genoten we in het begin nog van de natuur, de bergen en de vlinders, na twee uur wilden we alleen maar aankomen in Xingping en lekker in een airconditioned restaurant zitten.
Xingping bleek trouwens totaal de moeite niet, maar dat maakte niet veel uit want we moesten toch meteen weer terug naar Yangshuo. Daar hadden we namelijk een afspraak om te gaan kijken naar het aalscholvervissen. Gelukkig hoefden we niet terug te fietsen naar Yangshuo, we zijn namelijk per "bambooboat" over Li River teruggevaren. Twee uur lang hebben we genoten van de natuur tijdens onze terugvaart.

Eenmaal aangekomen in onze hotelkamer sloeg het weer finaal om. Het kwam ineens met bakken uit de hemel en bliksemflitsen zorgden voor een waar lichtspektakel. Het was inmiddels bijna 19:20, de tijd dat we zouden worden opgehaald voor het aalscholvervissen, dus we belden maar even naar de receptie om te vragen of dat nog wel doorging met dit weer.
"Heavy rain might soon stop" zei de redelijk engels sprekende baliemedewerkster. Het was moeilijk voor te stellen dat het inderdaad binnen een paar minuten minder zou gaan regenen, maar ze bleek gelijk te hebben. Tien minuten later was de bliksem het enige wat nog restte van het slechte weer.
Het aalscholvervissen stelde niet zoveel voor trouwens. We zaten met zestien man op een
Uitzicht vanuit onze hotelkamerUitzicht vanuit onze hotelkamerUitzicht vanuit onze hotelkamer

View from our hotelroom
bootje en keken naar een ander bootje waarop iemand stond die de vogels een voor een in het water duwde. De vogels doken vervolgens onder op jacht naar vissen, die ze vervolgens tevergeefs probeerden door te slikken. Ze hadden inderdaad touwtjes om hun nek die ademhaling wel toeliet, maar het doorslikken van vis niet. Zo werkt dat dus...

Na het aalscholvervissen hebben we gegeten in een restaurantje met een vrij bijzondere kaart. Slang, hond, ingewanden, hersenen, ze hadden het allemaal. Gelukkig ook wat normalere gerechten, dus echt gewaagd hoefden we niet te eten. Uiteindelijk had ik een enorme kom mega-pikante beefreepjes met groente. Ik denk niet dat ik ooit zo heet heb gegeten. Sylvia had ietwat smaakloze gefrituurde aubergineflapjes.

Vandaag in "Wat ons opvalt in China":

De recyclechinees. Deze vaak wat oudere chinese persoon (meestal vrouw) loopt met een enorme bamboepincet langs de vuilnisbakken en haalt daar alles uit dat recyclebaar is. Dat wordt vervolgens in grote tassen gestouwd die ze met zich meezeult. Vuilnisbakken zijn hier niet snel vol!

Mark en Sylvia

== ENGLISH ==

Today we got up early to start our action-packed day. We were bored of doing not that
Oude vischineesOude vischineesOude vischinees

Old Chinese fisherman
much and now that the weather is much better again, we wanted to go out and enjoy the beautiful environment here.

We started by renting two bikes. Sylvia got a ladybike and I got a mountainbike. After breakfast we started our journey to Xingping, a small village that lies next to Li River, just as Yangshuo. On the map, the distance was somewhat 25 kilometers, but with all the mountains we had to cross, we anticipated on a two hour trip.
Four and a half hours later we finally arrived in Xingping, having survived blood, sweat and tears during our trip. I think we didn't choose the correct road to Xingping, surely not for Sylvia's gearless ladybike. Add to that the fact that the sun was hot like hell, we were lost most of the time, we finished our last bottle of water halfway during the trip and you can imagine that after two hours the beautiful scenery couldn't bother us less.
Xingping wasn't really that beautiful after all, but that was OK since we had to leave to Yangshuo immediately anyway. We had an appointment for cormorant fishing at 7:20 PM and it was already 4 PM. Instead
Silly met mooi uitzicht tijdens ontbijtSilly met mooi uitzicht tijdens ontbijtSilly met mooi uitzicht tijdens ontbijt

Sylvia with a nice view during breakfast
of cycling back to Yangshuo, we took a bamboo boat over Li River. It was great not having to do anything but enjoying the beautiful river view for two hours. It was worth the ride after all.

When we arrived at our hotelroom suddenly the weather got terrible. We had to call the reception to ask if cormorant fishing would still go on.
"Heavy rain might soon stop" the lady at the reception said. It was hard to imagine that it indeed would stop raining, consideren the weather at that moment, but the lady was right. A few minutes later the rain had stopped.
Cormorant fishing wasn't very spectecular unfortunately. It was just sitting in a boat with 15 other tourists and watching another boat on which a man was fishing with his cormorants. The birds dive for fish and as soon as they catch one they try to swallow it. They're not able to swallow the fish however, for they have some sort of tie-rip around their necks that prevents them from swallowing. Breathing doesn't seem to be a problem however.

After watching the fishing we had dinner in a restaurant that had quite a peculiar menu.
Li River tijdens onze fietstochtLi River tijdens onze fietstochtLi River tijdens onze fietstocht

Li River during our bike trip
They served snake, dog, intestines, brains... We were glad they also had more common food. I had a very tasty, but also extremely spicy beef dish, Sylvia had a somewhat tasteless fried eggplant dish.

Today in "What's different in China?":

The recycling Chinese. The average recycling Chinese is an older woman, using a huge pair of tweezers to empty bins and separating the stuff that's recyclable (is that a word?) from the stuff that isn't. The recyclable stuff is then put in bags (one for plastic bottles, one for paper, etc.) and she carries that to the next bin. No wonder bins are almost empty all the time!

Ciao!

Mark & Sylvia

Ontzettend mooie vlinders hierOntzettend mooie vlinders hier
Ontzettend mooie vlinders hier

Beautiful butterflies here
Nog een mooi vlindertjeNog een mooi vlindertje
Nog een mooi vlindertje

Another nice butterfly
En nog een mooi vlindertjeEn nog een mooi vlindertje
En nog een mooi vlindertje

And another nice butterfly

Aan het werk op een dakAan het werk op een dak
Aan het werk op een dak

Working on a roof
Het pontje naar de overkant van Li RiverHet pontje naar de overkant van Li River
Het pontje naar de overkant van Li River

The ferry to the other side of Li River
Niet echt een vrouwenbaan, maar goedNiet echt een vrouwenbaan, maar goed
Niet echt een vrouwenbaan, maar goed

Not really a job for women
Waterbuffel of zeekoe?Waterbuffel of zeekoe?
Waterbuffel of zeekoe?

Waterbuffalo or seacow?
Een zwarte libelle had ik nog nietEen zwarte libelle had ik nog niet
Een zwarte libelle had ik nog niet

I didn't have a picture of a black dragonfly yet
Slapende Chinees van de dag 10Slapende Chinees van de dag 10

Een mooi bergje aan Li RiverEen mooi bergje aan Li River
Een mooi bergje aan Li River

A nice mountain at Li River
Sylvia op de bamboebootSylvia op de bamboeboot
Sylvia op de bamboeboot

Sylvia on the bambooboat
Onze fietsen op de bamboebootOnze fietsen op de bamboeboot
Onze fietsen op de bamboeboot

Our bikes on the bambooboat
Mijn eerste foto van een bliksem!Mijn eerste foto van een bliksem!
Mijn eerste foto van een bliksem!

My first picture of lightning!
Twee aalscholvertjes, klaar om visjes te vangenTwee aalscholvertjes, klaar om visjes te vangen
Twee aalscholvertjes, klaar om visjes te vangen

Two cormorants, ready to dive for fish
Laat los! Die visjes zijn voor mij!Laat los! Die visjes zijn voor mij!
Laat los! Die visjes zijn voor mij!

Let go! Those are my fish!
Lekker pittigLekker pittig
Lekker pittig

Quite spicy

29th July 2007

Fishing
I like the comment that the birds have a ring arond their necks to prevent swallowing.

Tot: 0.052s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.028s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb