Sidste dag

China's flag
Asia » China » Beijing
September 25th 2005
Published: November 29th 2005

Sidste dag, i morgen er det slut !

Dagen startede med et besøg i et silke marked, egentlig skulle vi have startet med at besøge den lokale venskabs butik, men den havde ikke åbent endnu.

Silke markedet, er en kæmpe forretning på 5 etager med lutter kopi produkter, her kan man få kopier af alle kendte mærker, af tøj, software, elektronik og musik, for små penge.

Af interresse kiggede jeg på et 1 Gb Cf kort, hun ville have 600 RBM (450 kroner) for det, jeg sagde at jeg ikke var interesseret, og hun foreslog 300 RBM (225 kr). Jeg købte et i Lijiang for 350 RMB efter hårde forhandlinger, her havde jeg ikke engang begyndt forhandlinger, jeg kunne sikkert godt have fået kortet for 250 hvis jeg havde ville.

Vi havde en time til at handle her.

Derfra kørte vi til venskabs forretningen.

Frem til 1995 var venskabs forretningerne meget lig dem de havde i sovietunionen, her kunne udenlandske besøgende købe billige importvarer i en særlig valutta, for kinesere var det meget attraktivt, og meget svært, at få lov at hendle her.

I 1995 ophævedes dette system, og siden da har betydningen af disse forretninger ændret
sg meget. I dag er det et samleseted for lokale produkter, som de så garanterer er ægte. De er ikke særlig billige, og man kan ikke forhandle prisen.

Her fik vi også en time.

Derfra kørte vi til et stort templet, som jeg detsværre ikke husker navnet på.

Engang var dette et stort tempel, med over 1000 munke. I dag er et udelukkende et turist mål.

Dette er vores sidste mål for Kina turen, så vi kan tage det lidt med ro. Templet ligger et par timers kørsel fra Beijing, så her kommer ikke så mange. Vi spiser vores medbragte frokost i templet, hvorefter vi går rundt og ser på templet.

Her er en masse at se på, hver gang man tror man har nået til den sidste bygning, er der nye bagved.

Her er et tempel træ på over 1000 år, og mange cypresser nærmer sig samme alder.

På vjen hjem til hotellet, spiser vi aftensmad i en af de mest berømte restauranter i Beijing, den der opfandt Peking anden.

Middagen startede som den plejer, da vi var færdige med de obligatoriske retter (denne gang uden ris), kom
Eating Peking duck in BejingEating Peking duck in BejingEating Peking duck in Bejing

The cheff is cutting the roast duck.
kotten ind med en stegt and, som han skar op i tynde skiver, ved bordet.

Så fik vi hver en lille skål, med sød sojasovs, og snittede forårs løg, og der blev stillet nogle skåle med usødet pandekager på bordet.

For at spise peking and, tager man en pandekage og et par stykker and, dypper anden i sojaolien.

Så smører man olien ud over pandekagen, hvor man bruger andestykkerne som penslen.
Derefter lægger man andestykkerne midt på pandekagen, lægger lidt forårsløg ved, og folder pandekagen.

Peking and spises med pinde, som man holder pakken med mens man bider af den.

Det smager udemærket, men hvordan det er blevet så berømt er mig lidt af en gåde.

Alle dagens billeder

Tot: 0.114s; Tpl: 0.01s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0448s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb