Phnom Penh

Cambodia's flag
Asia » Cambodia » South
September 2nd 2012
Published: September 2nd 2012

De bus op naar Phnom Penh. Via onze guesthouse hadden we terug de Sorya bus. Een correcte busmaatschappij. We werden eerst opgehaald met een soort minibus – een hele oude wel hoor- en zaten allemaal als sardientjes gepropt in de bus. Ons gerief werd daar ergens gesmeten. Gelukkig duurde het allemaal niet te lang en zaten we snel genoeg op de andere bus richting de hoofdstad.
In Phnom Penh aangekomen krioelde het opnieuw van de opdringerige tuktukchauffeurs. Dit is echt heel onaangenaam! Je moet de mensen echt zeggen waar het op staat en dat ze niet zomaar aan je gerief mogen komen. Toen we goed en wel de bus verlieten zagen we een tuktukchauffeur met mijn rugzak rondwandelen. Even was er toch paniek want er stond een ganse rij mensen voor me. Ze stonden te wachten 'hier madam, uwe rugzak , kom je nu mee met mij?'
Ze proberen je ook vanalles van prijzen aan te smeren dat niet meer normaal is. We veronderstelden dat het ongeveer $2 was naar de binnenstad en nog een dollar meer omdat onze hostel uit het stadcentrum lag. Het gemaar begon...nee $3 is te weinig, het is te ver, dan moet je kordaat zijn en zeggen t'is mijn prijs of ik vind iemand anders. En dan plots wordt je prijs dan toch goedgekeurd. We wisten niet met wie mee te rijden!

We hadden halsoverkop een kamer geboekt online via tripadvisor bij Spring guesthouse. We hadden genoeg van de dure en slechte reviews en zagen via deze site dat de reviews nog redelijk meevielen. Todat...we de naam van de guesthouse googelden (we hadden helaas al geboekt)...zo'n slechte reviews! Onze frank viel, iedereen kan op tripadvisor reviews zetten en ze zijn niet allemaal eerlijk!

Dus we kwamen ertoe, vriendelijk personeel, de kamer daarintegen was echt het slechtste dat we al in geslapen hadden in een grootstad! Niet te doen van de stank dat uit de badkamer komt! Ook ons toilet spoelde niet meer door en overstroomde bijna. Geen ventilatiesysteem in de badkamer dus de vochtigheid blijft er hangen. We hadden betaald voor een kamer met een raam (je kan ook zonder ramen krijgen). Bleek dat ons raam uitkeek op een vuilnisbelt op het dak van de buren. Ok! We wisten direct hoe laat het was!
Gelukkig kon iemand van het personeel onze stinkende wc fiksen!
We zijn daar niet uitgeweest omdat het buiten de stad ligt. Er is een grote straat waar er allerlei kantoren zijn en banken. Veel is er niet te zien. Zoek je een goedkope hostel, ga naar dezelfde wijk maar verblijf niet in Spring gueshouse! Er zijn er genoeg.
Een tuktuk kost $2 om naar S-21 te gaan (genocidemuseum) alsook voor naar de riverside en het oude stadcentrum. Ook vanbij het busstation betaal je $2 à $3 voor je rit. Laat je niet doen!

Een vlug bezoekje door Phnom Penh...we waren helemaal niet zot van deze vuile grote stad en vooral niet van ons hotel.

Tot: 0.107s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.0229s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb