Mandalay - Bagan - Yangon

Asia » Burma » Yangon Region » Yangon
December 14th 2008
Published: December 14th 2008

De straat schilderen
De monnik in Mandalay nodigt ons uit in zijn kamer. Buiten kan hij niet vrijuit spreken. Er zijn te veel spionnen in het klooster. Hij haalt het boek van Aung Sang Suu Kyi (= het icoon van de vrijheidsbeweging) uit een kist. Het zit achter slot en grendel. Het bezit van dit boek is in Birma strafbaar. Binnenkort gaat hij naar Sri Lanka op uitnodiging van een klooster. Hij zal zich ginder echter niet bezig houden met het sacrale. Hij wilt er politieke wetenschappen studeren. Hij hoopt er verboden kennis op te doen. Als hij terugkomt wil hij iets doen om de politieke situatie te veranderen. Hij weet niet wat.

De graatmagere gevangene is geketend aan handen en voeten. Hij zit op de bus die ons naar Bagan voert. Hij wordt begeleid door vier gewapende politiemannen. De bus stopt voor de lunchpauze. De agenten eten smakelijk hun rijstschotel. De gevangene zit erbij en kijkt ernaar. Het ziet er geen zware crimineel uit. Hoogstens iemand die te veel boeken leest, of soms een grap maakt over de generaals. We weten niet waarvoor hij is opgepakt, we hebben het niet gevraagd.

De vrouw van de houtbewerker in Bagan was onlangs ziek.

Markt
Ze moest dringend geopereerd worden, het was op leven en dood. In Birma gebeurt niets zonder smeergeld. Ook een leven wordt niet gered zonder een steekpenning. De man zag zich genoodzaakt om de familiejuwelen te verkopen. Leven is het belangrijkste dat er is vertelt hij ons. In 2010 zijn er verkiezingen en hij verwacht dat de dingen zullen veranderen. Hij is optimistisch. Terecht?

De glasblazer in Yangon blaast geen glas meer. In mei 2008 passeerde de cycloon Nargis door zijn glasblazerij en richtte een ravage aan. We zien een uitgerukte boom liggen tussen glazen en vazen. De oven, het hart van een glasblazerij, was gered en dus kon er verder gewerkt worden. Toen besliste de overheid om de gasprijs voor hem 30 keer te verhogen. Onmogelijk om nog te concurreren met anderen voor wie de prijs niet veranderd werd. Deze man moest kapot gemaakt worden. Het fabriekje ligt stil. Momenteel leeft de familie van het geld dat ze krijgen van de verkoop van familiejuwelen. Tussen het puin zoeken we een paar mooie wijnglazen. Thank you for the donation, zegt hij lachend als we wegwandelen, we are helpless.

De regering van Birma is geen goede regering. Het beleid van

Markt
de militaire junta is enkel gericht op zelfbehoud en nationale eenheid. Het welzijn van de bevolking is hun zaak niet. Zonder scrupules ruimen ze alle obstakels uit de weg. Dit is potentieel het rijkste land van Zuidoost Aziƫ. Natuurlijke hulpbronnen zijn er in overvloed. Gas, olie, vruchtbare grond, edelstenen. De mensen zelf merken er niet veel van. De buren China en Thailand zuigen het land leeg. Gas gaat naar China en nepmerkkledij komt terug. Veel wordt verborgen gehouden voor de toeristen. Af en toe botsen we toch op het beklijvende verhaal van gewone mensen. Ze klagen niet, ze maken er het beste van.

Straattafereel

Theehuisje
Yangon

Een privemoment, of niet...
Mandalay

Om bladgoud te maken moet uren op een velletje goud geklopt worden
Mandalay

Verkoopsters van handgemaakte paraplu s
Mandalay

Rietsuikerpers. Past niet op ons aanrecht
AmarapuraAmarapura

BaganBagan
Bagan

Moderne Birmezen

16th December 2008

Indrukwekkend, meer kan ik er niet over zeggen!

Tot: 0.122s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 56; dbt: 0.0651s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb