Telefooni Afrikassa

Africa » Tanzania » Zanzibar » Zanzibar City
January 1st 2009
Published: January 1st 2009

Lamminta vuotta 2009! Luin asken Suomen uutisia ja huomasin, etta siella on talvimyrskyja, pakkanen kiristymassa ja sahkokatkoja. Meilla on edelleen tasainen +30 astetta paivittain, nyt ei ole trooppisia sadekuurojakaan ollut muutamaan paivaan ja merivesi edelleen lamminta kuin linnunmaito. Jos en olisi Suomessa elanyt, niin ei taalta kasin kylla sita pimeytta ja talvipakkasia tosiaan osaisi kuvitella, niin kaukaisilta ne tuntuvat nytkin, vaikka vain vaivainen kuukausi ollaan oltu poissa.

Olemme viettaneet uutta vuotta Sansibarilla, Saharan etelanpuolisen Afrikan turistikeskuksessa Stone Townissa. Saari on kieltamatta varsin miellyttava, hieman omituiselta vain tuntuu turistien runsas maara alkutaipaleen ja etenkin Mafian jalkeen. Mutta taas on ruokapaikoissa vara valita, hinnat pompsahtaneet ja meininki varsin lomakohdemaista. Tieda nyt sitten onko se lopulta niin hyva asia... Toissapaivana kavimme auringonlaskunristeilylla, varsin leppoisaa menoa oli se kunhan liikkeelle paastiin, kiitos italialaisten. Tunnin odottelimme satamassa herrasvakea, joten meidan matkamma typistyi puoleen, mutta veneily itsessaan oli ihanaa. Eilen taas kavimme Prison Islandilla katsomassa jattilaiskilpikonnia ja uimassa hiekkasarkalla turkoosin sinisessa meressa. Aivan mahtavan leppoisa paiva ja Ilpokin jaksoi olla mukana, vaikka paiva ei ruokamyrkytyksesta karsivalle ollutkaan helppo. Mutta siella sita vain polskittiin eika myrkytyksista ollut meressa jalkeakaan. Sen sijaan iho tuntee tanaan, etta aurinkoa on saatu, kaikista varotoimista huolimatta.

Otsikkoon viela viitaten: ohi ovat ne ajat jolloin puhelimena on kaytetty norsun hantaa ja karsaa, kaikilla on Tansaniassa kannykat ja suomalaisena erityishuomiona tietysti pitaa mainita, etta Nokia on suosittu. Etenkin Darissa ensimmainen kommentti sen jalkeen kun saavat tietaa etta olemme Suomesta on, aah land of Nokia! Niinpa niin, Nokialaisiahan me kaikki suomalaiset olemme maailmalla.

Globaalista kannykastamme huolimatta on hieno huomata, etta jotkut viela elavat omaan tapaansa. Kalassa kaydaan, naiset kantavat isoja taakkoja paansa paalla, kanat voivat matkustaa bussissa ja taalla Sansibarilla muslimikohteena naiset ovat verhottuja ja monet miehet valkoisissa kaavuissa. Mutta luojan kiitos rukouskutsu ei taalla raikaa kuten Arushassa, tai ainakin se on lyhyempi.

Giant turtleGiant turtle
Giant turtle

Seychelleiltä Prison Islandille tuotu jättiläiskilpikonna

Tot: 0.158s; Tpl: 0.037s; cc: 17; qc: 58; dbt: 0.0796s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb