Vakantie: South African Adventure


Advertisement
South Africa's flag
Africa » South Africa
July 9th 2014
Published: July 9th 2014
Edit Blog Post

En daar ging ik dan, om 9.00 met het busje van school naar het vliegveld van Port Elizabeth en om 12.00 zou ik opgehaald worden met vervoer van mijn verblijf in Port Elizabeth.
En ja hoor, heel netjes om 12.00 stond er een mevrouw met een geel papiertje met “De Haan” erop. Alleen toen kwam het, de langste 30 minuten van mijn verblijf in Zuid Afrika. De lieve mevrouw kon niet zo goed Engels en sprak daarom heel snel Afrikaans en gebrekkig Engels door elkaar, het was gewoon niet te volgen. Maar na een tijdje alleen maar uhuh en yes te hebben gezegd, snapte ze nog niet dat ik het misschien allemaal niet volgde.

Uiteindelijk kwam ik op de plaats van bestemming, Framesby Guesthouse, heel schattig en netjes verzorgd. Alleen de familie leefde in dit guesthouse en ik was de enige gast (volgens mij). Het voelde allemaal heel leeg en alleen aan, dus ik ging op pad naar een shopping centre. Volgens de mevrouw van de taxi was het heel mooi en was het heel groot, nah dat viel toch een beetje tegen. Er was een drogisterij, supermarkt en een paar kleine winkeltjes. Een maskertje, scrub en nagellak gekocht bij de drogisterij en drinken en avond eten bij de supermarkt. Want eerst lekker een verwenmiddagje voor mezelf georganiseerd, haartjes netjes in de verf, lekker maskertje op en later nog mijn nageltjes netjes gelakt. En na het eten zat mijn dag er alweer op.

Toen stond ik voor de keus: Netjes op tijd slapen en uitgeslapen op t vliegtuig stappen, of heel trouw het Nederlands elftal kijken en wat later slapen. De keuze was gevallen op het Nederlands elftal. Toen kwam het volgende probleem, ik zit in Zuid Afrika en dan werkt NOS live niet. Google was m’n grootste vriend die avond en heeft me gered, ik kon voetbal kijken! Daar zat ik dan, in mijn uppie op m’n kamer, laptop op schoot, chocolade koekjes erbij en een glas ijsthee naast me op het nachtkastje. Dit moest goedkomen! Alleen in de eerste helft werd niet gescoord, dan moest het in de tweede helft gebeuren en bij de 80ste minuut werd het toch wel heel krap. Die rot voetballers snapten niet dat ik al te laat ging slapen en een verlenging kon ik er niet bij hebben. En ja hoor, na de tweede helft was er nog niet gescoord, dus verlenging. Verlenging eerste helft, weer niks. Tweede helft verlenging, nog niks. Shit man, penalty’s en een nieuwe keeper. Uhh jaa hoor, als dat maar goed gaat. Maar wauw! Krul is de held van Nederland geworden! Toen kon ook eindelijk mijn laptopje heel snel dicht en in mijn koffer en kon ik lekker gaan slapen.

Natuurlijk veel te vroeg ging mijn wekker en werd ik veel te vroeg naar het vliegveld gebracht. Dus om half 8 had ik ingecheckt en zat ik aan een lekkere kop thee, wachten op mijn vlucht naar Johannesburg. Uiteindelijk maar naar de douane, alleen m’n laptop moest uit mijn tas, verder kon ik zo doorlopen. Natuurlijk ging het alarm af, ja logisch met een riem en ketting nog om. Alles was verder goed en kon ik weer gaan wachten. Ineens bedacht ik me: Ik heb mijn fles drinken nog in m’n tas zitten, een halve liter. Volgens mij is de regel maximaal flesjes van 100ml mee? Word hier blijkbaar niet zo moeilijk over gedaan.

Om 8.50 vertrok mijn vliegtuig netjes op tijd de lucht in, op naar Johannesburg, op naar Chris! Na een vlucht van 1.5 uur ben ik het vliegtuig snel uitgegaan, snel naar de bagage en ik had geluk: Mijn koffer kwam als 1 van de eerste eruit. En heel snel op zoek naar Chris! Die stond me al op te wachten, na 9 weken eindelijk weer kunnen knuffelen! Ahhh ik heb hem toch wel heel erg gemist!

Toen begon onze dag op het vliegveld, het was ondertussen bijna 11 uur en de volgende vlucht ging om 18.05. Dus daar waren we dan, op het vliegveld. Wat we gedaan hebben: Gegeten, in de zon gezeten, gegeten, in de zon gezeten, simkaart voor Chris geregeld, gegeten, in de zon gezeten, en toen toch eindelijk naar de douane voor onze laatste vlucht.

Staan we daar netjes te wachten, en te wachten, en nog eens te wachten. Na bijna een half uur vertraging zitten we in ons vliegtuig en vertrekken we naar onze eindbestemming: Kaapstad!

Gelukkig maakte onze piloot veel goed. Natuurlijk beginnen we met de veiligheidsinstructies, heel erg saai en altijd het zelfde. Totdat meneer de piloot ineens vertelt over het zuurstofmasker: Helpt u eerst uzelf en dan u kind. Hebt u meer dan 1 kind bij u? Dan is het nu alvast tijd om te kiezen wie van de kinderen de gelukkige word. Ineens waren de instructies een stuk minder saai dan normaal. Ook werd er nog even verteld dat er in het vliegtuig niet gerookt mag worden, ook niet stiekem op de toiletten. Word u betrapt dan zal het personeel verplicht zijn u te helpen assisteren het vliegtuig uit en kunt u de rest van de vlucht op de vleugel meereizen.
Jaja, daarna was het rustig en heb ik heerlijk een hele tijd geslapen!
Meneer de piloot liet pas op het einde weer van zich horen. De eindbestemming is Kaapstad, ook wel de moederstad van Zuid Afrika genoemd. En hij ging ons wel even vertellen waarom dat zo wordt genoemd: Alles dat je moet regelen in Kaapstad duurt zo’n negen maand (en daar heeft ie volgens mij een goed punt!). Ook kwam hij nog even terug op het roken: Op het vliegveld mocht buiten de rookzones niet gerookt worden, de boete is 5000 rand. En dan had je beter businessclass kunnen vliegen met South African Airways in plaats van met Kulula (wat gelijk staat aan KLM vs. Ryanair). Dus liepen we wat later dan gepland met een lach uit het vliegtuig, op naar onze bagage en opzoek naar onze taxi chauffeur.

Gelukkig stond de taxichauffeur helemaal vooraan met weer een mooi bordjes met De Haan / Holtrop erop. Hij nam onze bagage mee en bracht het naar de auto, daarna weer terug lopen omdat wij vertraging hadden en er net een volgend persoon was geland die vervoer nodig had. Toevallig was hij ook Nederlander kon onze taxichauffeur vertellen. Heel misschien was hij wel van onze reis, Nederlander en in hetzelfde hotel..
En ja hoor, Frank kwam er aan gelopen en ging inderdaad dezelfde reis doen als wij! Heel toevallig, maar heel gezellig! Toen konden we naar ons hotel: Strand Tower Hotel.

Komen we daar binnengelopen, onze bagage wordt overgenomen en op een karretje gelegd, we krijgen een glaasje verse jus d’orange en worden heel netjes geholpen met inchecken, wat een luxe! Ons bagage werd netjes voor onze kamer afgezet en toen zaten we in een heerlijke kamer. Beetje jammer dat de airco/verwarming niet uit kon en dus continue gezoem was. Maar wij waren zo moe, dat we er heerlijk door heen hebben geslapen!

En eindelijk, op maandag begon dan onze reis door Zuid Afrika, van Kaapstad naar Johannesburg. Op dag 1 stond een cheeta boerderij en wijnproeverij in Stellenbosch op de planning. Daar gingen we dan om 8 uur in een super gave truck op pad naar de cheeta’s, we kregen een rondleiding en er waren hele lieve kleintjes, ahh om verliefd op te worden!

Voor de ingang van de wijnboerderij hebben we lekker gelunht, lekkere broodjes met tomaat, ui, kaas, avocado en/of vleeswaren. Heel snel en makkelijk, maar wel heel lekker! Daarna gauw naar binnen voor lekkere wijntjes, de witte wijnen waren lekker (de 1 wat meer dan de ander), maar ik ben toch niet echt een rode wijn drinker.. Die heb ik lekker laten staan voor die het wel lekker vond. Dat was de eerste dag alweer, voorbij gevlogen! Op naar ons hotel, nog even bijkomen voor onze kampeerreis echt begint. En weer zaten we in een super de luxe hotel, drankjes bij aankomst en onze bagage werd weer netjes gebracht. ’s Avonds lekker in het hotel gegeten en daarna op tijd naar bedje, toch wel behoorlijk uitgeput!

’s Ochtends om 6.30 ging de wekker weer, om 7 uur werden we verwacht bij het ontbijt. Heerlijk ontbeten in het hotel, keus uit alles wat maar lekker! En toen kwam het hoor, in de truck op naar de Cango grotten in Oudtshoorn. De normale route werd ons afgeraden door het hotel, daar waren zoveel wegwerkzaamheden dat het heel erg lang kon gaan duren. Dus met een alternatieve route zijn we op pad gegaan. Waar in Nederland 2/3 uurtjes al ver rijden is, is hier dat pas na een uurtje of 6/7. Uiteindelijk na 7 uur (inclusief een lunch met broodjes en weer ui/tomaat/avocado en vandaag tonijn langs de kant van de weg) kwamen we aan bij de grotten. We kregen een rondleiding door de grotten en informatie over stalagmieten en stalactieten en nog wat woorden die ik al niet onthouden heb. Maar het was echt super mooi, en na een koude dag was het fijn om in de grotten te zijn. Altijd rond de 20 graden daarbinnen.

Toen kwam het kamperen, aangekomen bij de camping gingen we de tent opzetten. Fluitje van een cent! Je pakt de tas en rolt de tent uit de tas. Dan pak je de stokken, in het verbindding de vier kleine stokken en in de vier kleine stokken elk 2 lange stokken en daar plug je de haakjes aan vast. Als laatste nog het kleed erover gooien die het water tegen houd. En daar staat de tent! Matjes erin, slaapzakje er bovenop, koffers ernaast en wij zijn er klaar voor! Maar men, de temperatuur lag natuurlijk rond het vriespunt (rond een uurtje of 18.00). Moesten we nog buiten eten, en na het eten gauw naar bed. Buiten was het niet vol te houden! Mijn kruik vol gegooid met heet water en ben ik mijn bed ook in gekropen. Koudkoudkoud.
Met hulp van Chrisje en mijn kruik en een hoop kleren had ik het uiteindelijk ook warm en heb ik tot 3 uur heerlijk geslapen, daarna werd ik steeds weer wakker en viel ik weer in slaap en was ik weer wakker.

Uiteindelijkom half 8 dan toch maar mijn bed uit gekropen, natuurlijk was het steenkoud buiten mijn slaapzakje. En het werd er niet beter op toen we de tent weer moesten afbreken, net zo makkelijk als opbouwen, alleen toen werd duidelijk hoe koud het was: De damp/vocht op de tent was gewoon bevroren, het was rond de -5 geweest.. Ja hoor, misschien is kamperen in de winter toch niet zo’n goed idee, zelfs in Zuid Afrika niet!
Maar met goede moed, en een hoop kleren aan stapten we met z’n allen de truck weer in om naar Knysna te rijden.

Aangekomen daar konden we eventjes rondlopen in t dorpje, en daar heb ik m’n eerste souvenirtje gekocht: een stenen olifantje! En om 12.15 werden we verwacht bij de boot, want we gingen een boottocht doen van een half uur.
Zitten we op de boot, wordt er wat vertelt over de boot en waar we heen varen en wordt er meegedeeld dat de tocht 1.5 uur duurt. Shit en we hebben geen contact gegevens van de tourleiders zodat we ze dat kunnen laten weten. Ze zullen vast wel wachten op ons!

Uiteindelijk komen we bij de riviermond van Knysna aan. Daar word wat vertelt over hoe gevaarlijk het is en dat er al heel wat boten daar gezonken zijn en dat er vandaag een marine schip door de riviermond komt gevaren naar de haven. Daarom lagen er ook 20 andere bootjes in het water, allemaal te wachten op dat schip. Wij draaien weer om, en wij denken dat we alweer terug gaan, na een tijdje draait de boot alleen weer om en vaart terug richting de riviermond en blijven daar liggen. Nja die marine boot zal zo wel komen dan.. Maar wij maar wachten, en wachten. Geen boot hoor. En dan varen we weer terug, en natuurlijk komt die boot er dan net aan! Dus onze boot draait weer op, dan maar foto’s maken van het marineschip. Waar wij een megagrote boot verwachten, was het maar een simpel ding. En het marineschip komt voorbij, alle bootjes volgen het schip en wij gaan er ook achter aan. Dus later dan gepland, zelfs later dan de 1.5 uur, komen wij terug in de haven en kunnen we op pad voor de bierproeverij. Waar Chris met liefde aan meedoet en die ik toch maar even aan me voorbij laat gaan.

Nog een heerlijk diner met vis, aardappelpartjes en sla ben ik terug gegaan naar de kamer en heb me heerlijk gedoucht. We zijn weer in een heerlijk luxe resort terecht gekomen, met een kamer in plaats van een tent. Maar dit zal de laatste zijn de komende 10 nachten. Dus nog eventjes heerlijk van genieten, beetje jammer dus dat Nederland net weer vandaag moet spelen. Kan ik niet volop genieten van een heerlijk warme kamer met een heerlijk bed.. Maar laten we hopen dat Nederland wint!

Ik zit klaar er helemaal klaar voor in de bar, drankje erbij en gezellig met z’n allen Nederland aanmoedigen en gezellig kletsen! Laten we hopen dat het dan allemaal goed komt.



Tot nu toe is mijn reis heerlijk, ben ik heel blij dat Chris eindelijk in Zuid Afrika is en ik kijk heel erg uit naar de komende weken!

Advertisement



Tot: 0.273s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0642s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb