Cape Town

Africa » South Africa » Gauteng » Pretoria
November 19th 2008
Published: November 20th 2008

Udsigt fra hotelletUdsigt fra hotelletUdsigt fra hotellet

Fredag aften udover Cape Towns lyshav.
Lille ny opdatering herfra til jer, som stadig følger med i sol og sommer.

Her i weekenden har jeg været i Cape Town sammen med Peter og Katrine, som også er praktikanter på ambassaden. Vi tog afsted fredag aften og kom hjem søndag nat, så det var kun en kort tur, men rigtig dejligt. Vi boede på et dejligt hotel, på 9. etage, som havde den mest fantastiske udsigt udover byen og havnen. Der var også køkken, altan og grill, så hvis man var blevet lidt længere, kunne man have haft nogle gode barbecues og sun-downer drinks her. Og det bedste var; ingen kvaler, ambassaden betaler! (Katrine havde været i Cape Town i dagene op til for at arbejde på et politisk besøg hjemmefra, så ambassaden betalte hendes hotel weekenden over, så hun kun "runde" besøget af).

Fredag aften var vi i byen, selvom vi alle var ret trætte efter en hård uge. Bylivet i Cape Town er dog super fedt, og der er altid et sted man kan tage hen. Vi startede på Waterfront, hvor vi var så heldige at finde et sted, som både havde pizza og drinks kl 2 om natten. Derefter tog vi ind på
Peter med stadion i baggrundenPeter med stadion i baggrundenPeter med stadion i baggrunden

Udsigt fra hotellet, med Peter i front, og det nye fodboldstadion til VM2010 i baggrunden.
Long Street, hvor alle backpackers ligger, samt de fleste barer og diskoteker.

Lørdag var vi lidt sent oppe og fik endelig taget os sammen til at komme op på Table Mountain, som ligger som en baggrund for Cape Town, der er omkranset af vand fra den ene side og bjerge fra den anden. Turen derop med kabelbil var kort, men dyr. Til gengæld ventede en fantastisk udsigt oppe fra bjerget, hvor man nærmest kan se hele vejen rundt - også ned mod det sydligste punkt af Afrika, Cape Point, hvor Atlanterhavet og det Indiske Ocean mødes. Efter at have gået lidt rundt deroppe, gik vi ind på den lille restaurant deroppe og fik champagne. Vi følte os rimelig eksklusive, men det var velfortjent (synes vi selv - årsagen er vist ukendt).

Efter en lille lur på hotellet, fik vi sun-downer drinks på vores altan - eller Katrine og jeg sov for længe til at nå selve solnedgangen, så den måtte Peter klare selv. Men sundowner-drinksne nåede vi dog.

Lørdag aften var vi en tur ude at spise og igen i byen på en bar i Greenpoint, som hedder Cubana. Den ligger i Cape Town's bøsse-område, og der
Udsigt fra hotelletUdsigt fra hotelletUdsigt fra hotellet

Udsigt ned mod waterfront i Cape Town.
var også et meget varieret udvalg af mennesker derinde. Stemningen var dog super, og generelt var det bare super fedt at se så mange forskellige mennesker på samme sted.

Søndag lejede vi en bil og kørte mod Simon's Town, hvor man kan bade med pingviner. Turen ned langs kysten var super fin, men desværre så vi ingen hvaler. I sæsonen er der ellers mange hvaler her, både pukkelhvaler, south right whales og delfiner. Simon's Town er en hyggelig ferieby (man kunne godt overveje at købe et sommerhus her - det er helt sikkert billigere end så mange andre steder), og vandet var rigtig lækkert, omend ikke super varmt.

Efter at have kigget lidt på pingvinerne (som altså lugter) - og der var mange af dem - fik vi frokost og kørte tilbage til Cape Town igen for at gå en tur rundt på waterfront. Havnefronten i Cape Town er meget hyggelig med masser af caféer, butikker, både og barer. Vi kunne dog ikke overkomme shopping, så det endte med noget kaffe, før vi måtte mod lufthavnen og hjem.

Da vi landede i Johannesburg sent søndag aften, var vi alle meget meget trætte efter en hård weekend med
Katrine arbejderKatrine arbejderKatrine arbejder

- på hotellet.
for lidt søvn - og eftersom vi alle stadig er trætte, er det endnu ikke lykkedes for os at få sovet ud. En ny hård weekend venter med Peters fødselsdag og fest, og sådan bliver det nok frem til juleferien, som vi alle glæder os til.

Table MountainTable Mountain
Table Mountain

Table Mountain i Cape Town - helt fladt som et bord!
Udsigt fra Table MountainUdsigt fra Table Mountain
Udsigt fra Table Mountain

Udsigt fra Table Mountain ned mod Cape Point, hvor det indiske ocean og atlanterhavet mødes.
Udsigt fra Table MountainUdsigt fra Table Mountain
Udsigt fra Table Mountain

Udsigt udover bugten ved Cape Town - med lækkert blåt vand.
Lion's HeadLion's Head
Lion's Head

Lion's Head (hedder sådan, fordi den eftersigende skulle ligne et løvehoved). I baggrunden er atlanterhavet ud for Cape Town, hvor Volvo Ocean Race (sejlads) fandt sted i disse dage.
Pingviner i Simon's TownPingviner i Simon's Town
Pingviner i Simon's Town

Pingviner findes også i Afrika.
PingvinkoloniPingvinkoloni
Pingvinkoloni

- her kan man svømme blandt pingviner (ikke hajer eller delfiner).
Katrine på strandenKatrine på stranden
Katrine på stranden

- ved Boulder's Bay i Simon's Town
Mig sammen med PingvinerneMig sammen med Pingvinerne
Mig sammen med Pingvinerne

- som faktisk lugter en hel del! (altså pingvinerne)
WaterfrontWaterfront
Waterfront

Waterfront i Cape Town er rigtig lækkert - masser af butikker, caféer og søløver. Og fine skibe!

Tot: 0.112s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.0542s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb