Safari and Lesotho and Tsitsikamma

South Africa's flag
Africa » South Africa » Eastern Cape » Cape Saint Francis
October 15th 2009
Published: October 15th 2009

Hi all!Hopelijk alles goed in Belgie?

Believe it or not, dit is werkelijk de eerste keer dat we een internet cafe vinden dat niet failliet is, of niet werkt na een stroompanne😉

Ok veel te vertellen dus, let's start with Jo'Burg;
De vlucht viel best goed mee en zelfs nog deftig eten,not bad. Rond 5u sochtens landen we en pikken we bij Europe Car de polo met kont op,komt goed uit om al de bagage in kwijt te geraken

Na wat verkeerd rijden zijn we op weg naar het oosten, richting een hoop watervallen langs de panoramaroute en meer van dat schoons.

Maar in termen van de lokale Rand zijn we zo blut als wat dus passeren we langs een ATM langs de snelweg.
Alsof een 2m grote black dude nog niet genoeg is om je te weerhouden van een bankoverval, hebben ze deze rakker ook nog eens voorzien van een Uzi!

In Call of Duty4 zou ik deze makkelijk geknifed hebben maar dit is (our) real life dus ik hou me kalm en prop braaf de visa in de automaat.

Full steam ahead hierna, helaas wat teveel stoom want even later springt een politiemadam voor ons op de weg terwijl we 97 rijden!
Je mocht hier blijkbaar 80, dat heeft het snelheidskanon NAAST haar gemeten, dat heeft zij dan afgelezen, dan heeft ze gezien dat dit te snel was en pas DAN beslist ze voor ons te springen...pretty last minute if you ask me, alles dichtgooien en wachten op het verdict.

Poesliefkomt ze af en zegt; "normally this costs 500 RAND (50 euro ongeveer), but I don't WANT to give you a ticket...but how much do you have with you?"
Open doelkans voor omkoperij dus, Anouk beslist de naieve toerist kaart te trekken, maar ikzelf bezwijk helaas te snel en wil op zeker spelen; ik lieg dat we zo'n 270 bijhebben en nog moeten tanken, lijkt me een goede deal.

Mevrouw police heeft het zwakke slachtoffer geroken en zegt tegen Anouk "I will talk to your husband" en leidt me naar haar politiewagen, waar ze zegt "200 is fine. But I can not take it like that, they can see it".

Ik stel voor alleen terug naar de wagen te gaan (zodat ze me niet grabbelen uit het extra geld waarover ik loog) en het in m'n paspoort te steken.Soit happens, ik keer terug naar haar, ze neemt het er vrolijk uit en ZEGT ons dat we nu geen boete zullen krijgen. Let's wait and see...

OK, we bereiken de eerste waterval langs de route, MacMacFalls,best indrukwekkend!! Stort een dikke 65 meter omlaag, fraai zicht.
Wat verder trakteert "the pinnacle" ons opnieuw op een knap uitzicht; een stenen pilaar die in een valei omhoog reikt.

Daarna wandelen we door oerwoud richting God's Window, naar t schijnt een prachtig uitzicht over de vallei. Helaas niet voor ons, t venster van God is dicht vandaag wegens bakken mist.

We overnachten in Graskop (prachtige taal, Zuid-Afrikaans!), bij een 1-room accomodatie, uitgebaat door enorm vriendelijke mensen. Het eten savonds gebeurt wegens een stroompanne (blijkbaar zeer regelmatig in SA) bij kaarslicht, romantisch en heerlijk!

Next zijn de potholes bij Bourke's Luck,het water heeft zich hier op een vreemde manier uitgeleefd op het gesteente wat een hoop bizarre maar knappe gaten heeft achtergelaten.

Voor 6u deze avond moeten we binnenzijn in Letaba, onze eerste overnachting in Kruger, anders kunnen we tussen de beesten slapen. We kopen een wild card, goed voor alle nationale parken en rijden voorzichtig Kruger park binnen.

Veel verwachten we niet op dag 1 (trouwens zeer noordelijk in het park waar minder wild zit), maar na nog geen kwartier lopen er Impala's langs ons, een gigantische roofvogel in de bomen en in de verte een machtige olifant!!
Nog beter niews is dat er een weg langsloopt, dus die nemen we en staan 5 min later oog in oog met 2 ongelooflijk indrukwekkende olifanten! Werkelijk onbeschrijflijk knap,om op nog geen 15 meter hiervanaf te staan, je hoort ze eten, ziet ze naar je kijken, fantastisch!

Ok, meer dan we verwacht hadden de eerste 2 uur, maar nog niet gedaan onderweg wringen we ons nog door een kudde buffels die vrij sceptisch naar ons kijken...zal aan de kont van de polo liggen

Geen minuut voor 6 komen we aan in de rest camp (waar de gate keeper ons ook vriendelijk aan herinnert) en slaan voorraad in om voor onze tent een heerlijke braai (South African barbeque!!) beginnen. Bij schrijven zitten we aan braai nr 10 😉
Ik vervul de mannelijke plicht en probeer het vuur aan te maken, en na enkele minuten geklungel komt de sympathieke buur met sinterklaasbaard ons helpen met aanmaak-'gel'.

Hij en zn maat drinken een glas wijn mee, vertellen doordrenkt van enthousiasme verhalen over hun prachtige land en laten ons tenslotte meegenieten van een 5-gangen snurkconcert (en die tent stond wel degelijk 10 meter verder).

'S nachts hoor je de apen op de tent rondlopen en 's ochtens liggen de schillen avocado verspreid voor de tent, hehe.

De volgende dagen maken we telkens opnieuw fantastische dingen mee; bij een afgelegen look-out, aan een drinkplas geleden, komen enkele vrolijke warthog's (Pumba voor de vrienden) toegelopen. Dees beesten krioelen van plezier wanneer ze omrollen en heen en weer schuren (jup, interpreteer dit dubbelzinnig) in de modder. Plots lopen ze weg van de plas, wanneer er uit de struiken achter hen een olifant opduikt! En dit, was werkelijk on-ge-loof-lijk; 1,2, 3,...uiteindelijk 12 olifanten komen toegestroomd bij de plas modder. Ze slurpen modder op met hun slurf en splashen dit over zichzelf, de kleintjes proberen dit ook maar kiezen uiteindelijk voor de lame-way en rollen rond in de modder.
Af en toe ook wat ego in het spel, wanneer de ene olifant de andere afhoudt van de bron van plezier en zelfs naar achteren dringt.

Na 20 minuten schouwspel, trekt de kudde olifanten verder en verschijnen de wrattenzwijnen terug op de vloer en rollen en schuren vrolijk verder, hilarisch!

Dat is niet de enige familie soap die we mogen meemaken; bij een andere afgelegen gravel road zien we vanop de oever hoe een familie nijlpaarden EXTREEM LUI op het strand ligt, dan weer op het gemak het water inwaggelt, wat kabaal maakt (raar,luid gekweel) en niet omkijkt naar de hopen vogels die op hun rug zitten. Een grote olifant komt even langs, weer wat nijlpaarden gekweel en druipt weer af.

De giraffen zijn een pak schuchterder; als je te dicht komt, zie je ze achter een boom of struik gaan staan (zonder bladeren), waarbij hij lijkt te denken nu onzichtbaar te zijn, hilarisch 😊
En groot, deze beesten!
Deze spot je trouwens vaak in het gezelschap van de zebra's en impala's, minder kans misschien om opgefret te worden?

Plots zit de weg voor ons strop omdat er op nog geen 5 meter van de weg een koppel leeuwen ligt te luieren!
Met 8 auto's rond hen en 4 telelenzen in hun neusgaten besluiten ze rustig verderop aan een struik te gaan liggen.
Nice, want zo kunnen we ze beter zien, knap beest en wat een gigantische kop!
Hij legt zicht strategisch voor zijn leeuwin, daarvan zien we dus een stuk minder.

Wat de big five betreft zitten we dan op 3/5 (Olifant, Buffel, Leeuw), we ontbreken nog de neushoorn en het luipaard.
Luipaard hebben we nooit gevonden, maar op onze laatste dag treffen we wel enkele neushoorns,alweer een machtig indrukwekkend dier!!

Na Kruger hadden we eigenlijk nog niet genoeg van het echte Afrikaen besluiten naar Ithala Game Reserve te trekken, een kleiner reservaat maar wel een veel mooier, bergachtig landschap. Geen big five, maar opnieuw neushoorns, giraffen, zebra's en warthogs, die blijven cool.

Daarna is het richting de drakensbergen, waar de tijdens een wandeling uitzicht hebben op Cathedral's peak en andere toppen, prachtig!
We logeren in Clarens, een mooi dorpje aan de rand van Lesotho, en krijgen van de uitbaatster het adres van Ollie, een kerel die een handvol maffe activiteiten organiseert, waaronder tochten naar Lesotho.
We krijgen het adres van Lesotho's eerste B-B, waar we meeleven met een lokale familie. Zeer vriendelijke mensen, werkelijk het volk van de glimlach. We eten mee in het donker (no electricity), drinken lokaal gingerbeer, slapen in een authentieke hut met uitgeharde koeienmestvloer en wassen ons in een bassin met een emmer warm water.
De ochtend erop trekken we met gids Bongi naar enkele grotten met wandschilderingen en laten ons beoordelen door de medicijnvrouw.

Volgens haar heb ik koppijn,maagpijn, en iets rond m'n middel. Anouk heeft dan weer last van buikpijn tijdens de regels en iets aan haar voet. Niet echt onder de indruk, hoeven we ook geen (te betalen) foto te trekken wanneer ze dit aanbiedt.

Door de dreigende regen valt de pony-trekking van de dag erop hoogstwaarschijnlijk in het water en besluiten we een dag vroeger door te gaan. Uiteraard vergoeden we ook de extra geplande nacht en pony trekking, maar plots klappen ze dicht en zeggen amper iets, dit is blijkbaar slecht overgekomen...wrang gevoel achteraf, maar goed,de trip in Lesotho is desondanks prachtig geweest.

We rijden dus nog enkele uren door de regen (en ondertussen donder) en komen aan in Ladybrand. De coole vrouw aan de receptie gooit zelfs een honeymoonsuite in de ring wanneer we beslissen daar te boeken en een fles champagne!! tekenend contrast met de hut van ervoor, maar genieten doen we zeker.

Dag erop is gans de dag rijden door de dorre 'Karoo' om Addo te bereiken, niet ver van de kust.
In het donker vinden we nog een place to sleep, en de ochtend erop gaan we nog wat olifanten bekijken in Addo Elephant park. Zelfde dieren als voorheen, maar ditmaal een voorbijtrekkende kudde van minstens 40, met klein manne ertussen, vechtende olifanten en uiteindelijk een moeder die zelfs kwaad brult naar enkele wagens die te dicht staan!
Opnieuw fantastisch!

We rijden door naar Cape St Francis, braaien aan de zijde van enkele biologen (die tijdens het eten een hoop tools bewerken voor hun onderzoek, funny) en informeren om te surfen. Helaas, de wind staat slecht, zal voor later dit verlof zijn!

Dus trekken we verder richting Tsitsikamma national park. Trots laten we alweer de wild card zien, betalen geen fluit en trekken in onze hut.
4u lang volgen we de eerste kilometers van het wereldbefaamde ottertrail, tot aan watervallen.
Dit traject is ongelooflijk; na nog geen 10 minute spot Anouk met haar superogen een walvis, 150 meter van de kust.
Die ligt vrolijk om te rollen, met zijn vinnen en staart uit het water, prachtig zicht!
Bij de watervallen neem ik een heerlijk frisse duik en eens terug genieten we vermoeid maar voldaan van, jawel, een lekkere braai.

Voila, dat was het so far, het is echt een fantastische reis tot nu toe, helaas zit het echte Afrika erop, nu wordt het genieten van de Westerse stijl richting CAPE TOWN.

See you all next time!

16th October 2009

Heimwee naar Kenya
Hoi Anouk en Wouter, leuk om te horen dat alles daar goed gaat! Begin van jaar in Kenya ook geen luipaard te zien gekregen, naar schijnt moet je echt veel geluk hebben daarvoor... Anyways, zal wschl echt een memorabele plaats zijn om te verblijven. Geniet van de lekkere braai & vergeet geen wijntje mee te pakken van daar ee ;) Groetjes x

Tot: 0.151s; Tpl: 0.025s; cc: 12; qc: 57; dbt: 0.0694s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb