Brommeren rond Banfora

Burkina Faso's flag
Africa » Burkina Faso » Cascades » Banfora
February 4th 2007
Published: February 5th 2007

Lang en breed thuis maar geen tijd gehad om tijdens het reizen verslag te doen vandaar nu deel 1.

Periode 5 - 10 januari

Na het wederzien van maten Arno (NL) en Stuart (N-IRL) en de aankomst van hun bagage 2 dagen later kon onze verkenning van het zuiden van Burkina Faso beginnen.
Allereerst 2 dagen in Bobo-Dioulasso, de tweede stad van Burkina, doorgebracht. Er hangt een goede relaxte sfeer in dit groene stadje met een mooi oude stadswijk en een grote kleurrijke markt.
Ons volgende interessegebied bevond zich rond het stadje Banfora nog 2 uur zuidelijker, wat een reden was om ons een paar dagen in dit plaatsje te stationeren.
Bij aankomst werden we opgewacht door een vriend van Siaka die ons naar het hotel begeleidde en die ons eventueel van Peugeot P50 brommertjes kon voorzien om de omgeving te verkennen.
We besloten dit te doen voor de volgende dag om de 'domes de Fabedougou' en de 'cascades de Karfiguela' te kunnen bekijken op ongeveer 15 km afstand van Banfora.
De tocht op de snorrende tweewielers voer door prachtige suikerrietvelden met heuse sproei-installaties. Met maar één mankement aan een der brommers kwamen we bij de domes, fantastisch gelaagde geerodeerde zandsteenrotsen, het deed aan een starwars-locatie denken. Hierna waren de cascaden (watervallen) aan de beurt. Na enig gezoek en gevraag kwamen we ze op het spoor. In een bijzonder groene omgeving hoorden we in de verte het gekletter van water. Na een kort klimmetje zag het er van bovenaf nog spectaculairder uit.
De P50-jes bevielen eigenlijk zo goed dat we besloten ze ook voor onze tocht naar de Sindou-peaks de volgende dag te gaan gebruiken. 2 x 50 km over onverharde weg zouden ze toch ook nog wel aankunnen??
De dag begon voorspoedig, de eerste 7 km werden in mum van tijd afgelegd op de geoliede machines, maar toen gooide meneer pech roet in het eten. Stuart was de eerste met een probleem maar deze bleek mee te vallen. Toen ging het weer een tijdje goed en was Joost aan de beurt; met de hulp van een passerende auto was ook dit weer te fixxen.
Uiteindelijk aangekomen in het plaatsje Doena op 10 km van ons einddoel met 3 van de 4 brommers getroffen door verschillende mankementen. We waren genoodzaakt om hier enkele uren bij de mecanicien door te brengen. Toen konden we kiezen of doorgaan en een fantastisch landschap aanschouwen maar misschien niet voor het donker in Banfora terugkeren of waarschijnlijk wel voor het donker terugzijn. Het werd het laatste en dit was maar goed ook, want uiteindelijk waren er nog talloze kleine mankementjes die we soms zelf verhielpen en soms door een mecanicien. In de schemering kwamen we weer aan in Banfora en het was een fantastische dag ook al hebben we niet gezien waar we voor kwamen.
's Avonds voor de 3e avond op rij eten bij de MacDonald van Banfora, niet een van dat imperium, maar een restaurant waar je toevallig ook hamburgers kan eten.

Tot: 0.08s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 64; dbt: 0.0515s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb